Auto en fiscus

Laatste update:

Amsterdam gaat vervuilende auto’s aanpakken

In Amsterdam worden geen nieuwe parkeervergunningen afgegeven aan eigenaren van diesels van voor 1 januari 2005 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992. Wie afstand doet van zijn bolide uit deze categorie meest vervuilende auto’s krijgt 500 euro premie. Amsterdam neemt deze maatregelen omdat de gemeente anders niet voldoet aan de Europese norm voor fijnstof en NO2 op 1 januari 2015.

Het college van B&W heeft besloten nieuwe, locatiespecifieke maatregelen voor schonere lucht in de stad te nemen. Ook gaat de gemeente afspraken maken met het bedrijfsleven over verschoning van het wagenpark in ruil voor een premieregeling. Verder gaat de gemeente knelpunten aanpakken en op plaatsen waar een benzine- of dieselauto wordt vervangen voor een elektrische auto komt een oplaadpunt. Amsterdam wil in totaal duizend extra oplaadpunten plaatsen.

Positief
De RAI Vereniging heeft positief gereageerd. Autofabrikanten hebben de laatste decennia tientallen miljarden geïnvesteerd in het schoon en zuinig maken van hun producten. Het gevolg is dat de hedendaagse generatie auto’s als schoon beschouwd kan worden. Door te stimuleren dat oudere, vervuilende voertuigen in het straatbeeld plaats maken voor nieuwe, schone voertuigen, worden deze investeringen maximaal verzilverd.

“Door afscheid te nemen van de oudere, vervuilende auto’s en te stimuleren dat schone, nieuwe auto’s in hun plaats komen, kiest de gemeente Amsterdam voor effectief luchtkwaliteitsbeleid”, aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging, die blij is dat de gemeente kiest voor techniekneutrale maatregelen.

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Amsterdam gaat vervuilende auto’s aanpakken | Fleet&Mobility

Amsterdam gaat vervuilende auto’s aanpakken

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het college van B&W heeft besloten nieuwe, locatiespecifieke maatregelen voor schonere lucht in de stad te nemen. Ook gaat de gemeente afspraken maken met het bedrijfsleven over verschoning van het wagenpark in ruil voor een premieregeling. Verder gaat de gemeente knelpunten aanpakken en op plaatsen waar een benzine- of dieselauto wordt vervangen voor een elektrische auto komt een oplaadpunt. Amsterdam wil in totaal duizend extra oplaadpunten plaatsen.

Positief
De RAI Vereniging heeft positief gereageerd. Autofabrikanten hebben de laatste decennia tientallen miljarden geïnvesteerd in het schoon en zuinig maken van hun producten. Het gevolg is dat de hedendaagse generatie auto’s als schoon beschouwd kan worden. Door te stimuleren dat oudere, vervuilende voertuigen in het straatbeeld plaats maken voor nieuwe, schone voertuigen, worden deze investeringen maximaal verzilverd.

“Door afscheid te nemen van de oudere, vervuilende auto’s en te stimuleren dat schone, nieuwe auto’s in hun plaats komen, kiest de gemeente Amsterdam voor effectief luchtkwaliteitsbeleid”, aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging, die blij is dat de gemeente kiest voor techniekneutrale maatregelen.