Personenauto's

Laatste update:

Binnen vijf jaar autonoom rijdende BMW

Binnen vijf jaar verwacht BMW een autonoom rijdende auto te kunnen presenteren. “Technisch is het dan mogelijk volledig autonoom te rijden, of het ook in de praktijk kan, hangt af van de wet- en regelgeving op dat moment.” Dat stelde BMW’s Martin Hauschild, verantwoordelijk voor de R&D-afdeling rondom de nieuwste Connected Drive Services van het merk, gisteren tijdens het Fleetmanagement event.

Hauschild was uitgenodigd om op het event te vertellen over de ontwikkelingen met de zelfrijdende auto bij BMW. “Maar om volledig autonoom te kunnen rijden moet naast wet- en regelgeving ook de discussie over wie er verantwoordelijk is bij een ongeval worden opgelost.” Ook voor gevaarlijke situaties zijn er wat hem betreft oplossingen. Hij trekt een parallel met de luchtvaart: “Bij slecht weer moet een piloot de landing overlaten aan de autopiloot. Die verplichting kan in een auto ook worden toegepast.”

Van producten naar diensten
Behalve met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto heeft BMW al veel ervaring in het buitenland met deelauto’s, het Drive Now concept is inmiddels in zeven Duitse steden actief. “Het deelautoconcept Alphacity gaan we in Nederland verder uitbouwen door er ook een variant van de te lanceren waar bedrijfsverzamelgebouwen gebruik van kunnen maken.”

Het is een duidelijke strategie, waarin het premium merk de focus verlegt van producten naar diensten; de ontwikkeling van ‘new mobility services’ als businessmodel. “Met behulp van data-analyses kunnen nieuwe mobiliteitsdiensten worden ontwikkeld. Hardware was vroeger de core business, maar dat wordt steeds minder.” Hauschild denkt dat in de toekomst ook in de dienstverlening een verschil komt tussen premium en volume mobiliteit. “Er zullen mensen zijn die ook in deelauto’s meer luxe willen. In de deeleconomie komt ook onderscheid tussen premium service en volume service. Meer comfort en beleving spelen daarin de hoofdrol.”

Daarnaast gaat BMW zich richten op peer2peer-autodelen. “Gezinnen die nu drie auto’s voor de deur hebben staan, kunnen de bezettingsgraad van die auto`s verhogen door ze te delen met bijvoorbeeld buurtbewoners.” Dit initiatief start dit jaar als proef in München.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Binnen vijf jaar autonoom rijdende BMW | Fleet&Mobility

Binnen vijf jaar autonoom rijdende BMW

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hauschild was uitgenodigd om op het event te vertellen over de ontwikkelingen met de zelfrijdende auto bij BMW. “Maar om volledig autonoom te kunnen rijden moet naast wet- en regelgeving ook de discussie over wie er verantwoordelijk is bij een ongeval worden opgelost.” Ook voor gevaarlijke situaties zijn er wat hem betreft oplossingen. Hij trekt een parallel met de luchtvaart: “Bij slecht weer moet een piloot de landing overlaten aan de autopiloot. Die verplichting kan in een auto ook worden toegepast.”

Van producten naar diensten
Behalve met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto heeft BMW al veel ervaring in het buitenland met deelauto’s, het Drive Now concept is inmiddels in zeven Duitse steden actief. “Het deelautoconcept Alphacity gaan we in Nederland verder uitbouwen door er ook een variant van de te lanceren waar bedrijfsverzamelgebouwen gebruik van kunnen maken.”

Het is een duidelijke strategie, waarin het premium merk de focus verlegt van producten naar diensten; de ontwikkeling van ‘new mobility services’ als businessmodel. “Met behulp van data-analyses kunnen nieuwe mobiliteitsdiensten worden ontwikkeld. Hardware was vroeger de core business, maar dat wordt steeds minder.” Hauschild denkt dat in de toekomst ook in de dienstverlening een verschil komt tussen premium en volume mobiliteit. “Er zullen mensen zijn die ook in deelauto’s meer luxe willen. In de deeleconomie komt ook onderscheid tussen premium service en volume service. Meer comfort en beleving spelen daarin de hoofdrol.”

Daarnaast gaat BMW zich richten op peer2peer-autodelen. “Gezinnen die nu drie auto’s voor de deur hebben staan, kunnen de bezettingsgraad van die auto`s verhogen door ze te delen met bijvoorbeeld buurtbewoners.” Dit initiatief start dit jaar als proef in München.

Meer lezen over Autoprijzen, Autoweek Tevredenheidstrofee, B2e, Bedrijfswagen, Belastingplan, beter benutten, boekhoudregels lease op balans, Bovag Pechhulp, Brandstofmanagement, btw, Column, connectiviteit, crashtest, deelauto, diefstal, Duurzaam Repareren, ecomobiel, elektrische aandrijving, Fastned, Fijnstofheffing / NOx maatregelen, Fiscus, Fleet Event, Fleet Innovatie Prijs, Fleetmanager van het jaar, Fleetowner Congres, Formule E-team, Gezinsauto van het jaar, Hybridetechnologie, IFRS-regels, kilometerheffing, Lease Car of the Year, leasemaatschappij, leaseprijzen, Leasevloot omvang, luchtkwaliteit, Milieuzone, ministerie I, mobiliteitsbudget, Mobiliteitsleasing, Mobility Mixx, Multi Tank Card, onderhoud en reparatie, OV, overname, plug-in, poolauto, privelease, recall, remarketing, restwaarde, Schade, Sloopregeling, social media, spitsmijden, spoorwegen, staatssteun, Taxi Innovatie Prijs, Telematica, TERTS, TNO, Toyota recall, Transport, Trekauto van het jaar, Uitbesteding wagenparkbeheer, Van of the Year, vergroening, verhuurbedrijf van het jaar, verkiezing, verkoopcijfers bestelautos, verzekeringspremie, Voorwaarden Bijtelling, werkelijk verbruik vs fabrieksopgave, wet- en regelgeving, Xximo en Zelfrijdende auto