Leasing en verhuur

Laatste update:

Alphabet start pilot zakelijke deelauto

Leasemaatschappij Alphabet start op 22 september met een deelautopilot op het kantoorterrein Atlas Arena in Amsterdam. Er komen vijf BMW’s 1-serie beschikbaar via het carsharing-concept Alphacity, dat in 2012 in Nederland is geïntroduceerd.

Voor de dertig bedrijven die ruimte huren op de kantoorcampus, is donderdag 11 september een informatiebijeenkomst gepland. Atlas Arena heeft gedeelde parkeerfaciliteiten en een gedeelde servicedesk, waardoor het concept centraal geïmplementeerd kan worden.

Flexibele invulling
Simon Corsèl is woordvoerder van Alphabet en legt uit dat veel werkgevers op zoek zijn naar een flexibele invulling van hun mobiliteit. “Daarnaast hebben steeds meer werknemers geen eigen auto meer omdat ze geen parkeervergunning in de stad krijgen of omdat er op het werk een gebrek aan parkeerruimte is. En het toekenningsbeleid van leaseauto’s wordt steeds strenger bij bedrijven.”

Er wordt in eerste instantie voor een half jaar (pilotfase) gestart met het project. De auto’s blijven in beheer van Alphabet en de servicedesk is de schakel tussen de leasemaatschappij en de berijders/werkgevers. Het concept werkt met een abonnement. Dat kost per pasje (tevens brandstofpas en autosleutel) 15 euro per maand.

Per uur wordt er onder werktijd 9,95 euro gerekend. ’s Avonds na 20:00 uur tot 8:00 uur ’s ochtends geldt een tarief van 6,95 per uur. Tot 100 kilometer zijn de brandstofkosten inclusief (en een maximaal dagtarief van 99 euro). Daarna komt er 25 cent per kilometer bij. “Je kunt per uur afrekenen en hoeft niet een heel dagdeel vol te maken. Dat maakt het vaak goedkoper dan een taxi.”

Meten = weten
Alphabet gaat de ritten meten en registreren en dan vervolgstappen nemen. “We verwachten niet dat het bij een half jaar blijft. Maar we zijn wel van plan elektrische auto’s in te zetten. De laadfaciliteiten zijn er al bij Atlas Arena, maar we willen eerst weten wat voor ritten er gemaakt worden. Of het veel lange afstanden zijn, of juist verplaatsingen in de stad. Op basis van het gebruik gaan we bepalen wat voor en hoeveel auto’s er daarna worden ingezet”, legt Corsèl uit.

Het is de eerste keer dat Alphabet zich richt op poolauto’s bij meerdere bedrijven tegelijk. “We oriënteren ons momenteel op meer locaties om daar eenzelfde project te starten. Eerst wachten we deze resultaten af”, sluit Corsèl af.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Alphabet start pilot zakelijke deelauto | Fleet&Mobility

Alphabet start pilot zakelijke deelauto

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor de dertig bedrijven die ruimte huren op de kantoorcampus, is donderdag 11 september een informatiebijeenkomst gepland. Atlas Arena heeft gedeelde parkeerfaciliteiten en een gedeelde servicedesk, waardoor het concept centraal geïmplementeerd kan worden.

Flexibele invulling
Simon Corsèl is woordvoerder van Alphabet en legt uit dat veel werkgevers op zoek zijn naar een flexibele invulling van hun mobiliteit. “Daarnaast hebben steeds meer werknemers geen eigen auto meer omdat ze geen parkeervergunning in de stad krijgen of omdat er op het werk een gebrek aan parkeerruimte is. En het toekenningsbeleid van leaseauto’s wordt steeds strenger bij bedrijven.”

Er wordt in eerste instantie voor een half jaar (pilotfase) gestart met het project. De auto’s blijven in beheer van Alphabet en de servicedesk is de schakel tussen de leasemaatschappij en de berijders/werkgevers. Het concept werkt met een abonnement. Dat kost per pasje (tevens brandstofpas en autosleutel) 15 euro per maand.

Per uur wordt er onder werktijd 9,95 euro gerekend. ’s Avonds na 20:00 uur tot 8:00 uur ’s ochtends geldt een tarief van 6,95 per uur. Tot 100 kilometer zijn de brandstofkosten inclusief (en een maximaal dagtarief van 99 euro). Daarna komt er 25 cent per kilometer bij. “Je kunt per uur afrekenen en hoeft niet een heel dagdeel vol te maken. Dat maakt het vaak goedkoper dan een taxi.”

Meten = weten
Alphabet gaat de ritten meten en registreren en dan vervolgstappen nemen. “We verwachten niet dat het bij een half jaar blijft. Maar we zijn wel van plan elektrische auto’s in te zetten. De laadfaciliteiten zijn er al bij Atlas Arena, maar we willen eerst weten wat voor ritten er gemaakt worden. Of het veel lange afstanden zijn, of juist verplaatsingen in de stad. Op basis van het gebruik gaan we bepalen wat voor en hoeveel auto’s er daarna worden ingezet”, legt Corsèl uit.

Het is de eerste keer dat Alphabet zich richt op poolauto’s bij meerdere bedrijven tegelijk. “We oriënteren ons momenteel op meer locaties om daar eenzelfde project te starten. Eerst wachten we deze resultaten af”, sluit Corsèl af.