‘Aantal autodelers gaat ruim verdubbelen’

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In Europa en Azië is autodelen de afgelopen jaren al sterk in opmars en dat zal de komende tijd ook het geval zijn in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. In Noord-Amerika gaat de groei nog moeizaam maar ook daar kan de markt de komende jaren verder toenemen, denkt het bureau. Berg Insight ziet vooral groei bij free floating autodelen waar de berijder de auto op een andere plaats kan inleveren dan waar die is opgepikt.

Aanbieders

De markt voor autodelen wordt bediend door gespecialiseerde bedrijven, autoverhuur ondernemingen, OV-bedrijven en andere aanbieders. Een aantal daarvan is – deels – eigendom van of wordt in ieder geval gesteund door grote autofabrikanten. Voorbeelden zijn Free2Move van Stellantis, Volvo-on-Demand en Kinto Share van Toyota. BMW en Mercedes-Benz waren voorheen ook actief in dit segment maar verkochten hun gezamenlijke bedrijf Share Now in 2022 aan Stellantis.

Hoewel een aantal aanbieders van autodelen werken met zelf-ontwikkelde software, kopen de meeste bedrijven dat in bij specialistische technologie leveranciers.

‘Aantal autodelers gaat ruim verdubbelen’ | Fleet&Mobility

‘Aantal autodelers gaat ruim verdubbelen’

Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In Europa en Azië is autodelen de afgelopen jaren al sterk in opmars en dat zal de komende tijd ook het geval zijn in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. In Noord-Amerika gaat de groei nog moeizaam maar ook daar kan de markt de komende jaren verder toenemen, denkt het bureau. Berg Insight ziet vooral groei bij free floating autodelen waar de berijder de auto op een andere plaats kan inleveren dan waar die is opgepikt.

Aanbieders

De markt voor autodelen wordt bediend door gespecialiseerde bedrijven, autoverhuur ondernemingen, OV-bedrijven en andere aanbieders. Een aantal daarvan is – deels – eigendom van of wordt in ieder geval gesteund door grote autofabrikanten. Voorbeelden zijn Free2Move van Stellantis, Volvo-on-Demand en Kinto Share van Toyota. BMW en Mercedes-Benz waren voorheen ook actief in dit segment maar verkochten hun gezamenlijke bedrijf Share Now in 2022 aan Stellantis.

Hoewel een aantal aanbieders van autodelen werken met zelf-ontwikkelde software, kopen de meeste bedrijven dat in bij specialistische technologie leveranciers.