TNO: Euro 6-wetgeving maakt vrachtwagens veel schoner

Redactie Redactie
• Laatste update:

TNO heeft in opdracht van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu steekproefsgewijs emissiemetingen uitgevoerd onder Nederlandse bussen en vrachtwagens. Op deze manier is onderzocht of ze voldoen aan de Europese normen, of ze in de praktijk net zo schoon zijn als op papier en welke effecten wet- en regelgeving hierop hebben.

Truck van de toekomst
De staatssecretaris onderzoekt nu hoe het vervolgprogramma van `Truck van de Toekomst` eruit moet zien. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Truck van de Toekomst is het overheidsprogramma dat brandstofbesparing en CO2-reductie bij vrachtauto’s stimuleert. Ze kijkt daarvoor onder andere naar mogelijkheden om vrachtauto’s naast zuiniger ook stiller te maken. Het doel is daarnaast via het programma brandstofbesparende technologieën sneller toe te kunnen passen.

Met stillere vrachtwagens kunnen kosten bespaard worden voor het isoleren van gevels, de aanleg van stil asfalt en het plaatsen van geluidsschermen. In Brussel maakt Mansveld zich dan ook hard voor scherpere eisen aan autobanden, stillere motoren en uitlaatsystemen, zo schrijft ze de Tweede Kamer. Dit voorjaar is in Brussel een akkoord bereikt over het geluidsniveau van voertuigen. De Europese landen spreken hierin af dat voertuigen binnen tien jaar minstens de helft minder geluid mogen maken.

 

TNO: Euro 6-wetgeving maakt vrachtwagens veel schoner | Fleet&Mobility

TNO: Euro 6-wetgeving maakt vrachtwagens veel schoner

Redactie Redactie
• Laatste update:

TNO heeft in opdracht van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu steekproefsgewijs emissiemetingen uitgevoerd onder Nederlandse bussen en vrachtwagens. Op deze manier is onderzocht of ze voldoen aan de Europese normen, of ze in de praktijk net zo schoon zijn als op papier en welke effecten wet- en regelgeving hierop hebben.

Truck van de toekomst
De staatssecretaris onderzoekt nu hoe het vervolgprogramma van `Truck van de Toekomst` eruit moet zien. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Truck van de Toekomst is het overheidsprogramma dat brandstofbesparing en CO2-reductie bij vrachtauto’s stimuleert. Ze kijkt daarvoor onder andere naar mogelijkheden om vrachtauto’s naast zuiniger ook stiller te maken. Het doel is daarnaast via het programma brandstofbesparende technologieën sneller toe te kunnen passen.

Met stillere vrachtwagens kunnen kosten bespaard worden voor het isoleren van gevels, de aanleg van stil asfalt en het plaatsen van geluidsschermen. In Brussel maakt Mansveld zich dan ook hard voor scherpere eisen aan autobanden, stillere motoren en uitlaatsystemen, zo schrijft ze de Tweede Kamer. Dit voorjaar is in Brussel een akkoord bereikt over het geluidsniveau van voertuigen. De Europese landen spreken hierin af dat voertuigen binnen tien jaar minstens de helft minder geluid mogen maken.