Record fileschade gemeten in 2018

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
'Een deel van de verbetering van ons wegennet ligt stil door de stikstofcrisis.' (Foto: Shutterstock)

De fileschade heeft vorig jaar een recordhoogte bereikt. In 2016 bedroeg de fileschade nog ruim een miljard euro. Ondernemersorganisaties Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) roepen het kabinet op de grootste knelpunten op de wegen aan te pakken.

Top 3 files

Sinds 2010 laten TLN en Evofenedex door TNO en Panteia een overzicht maken van de grootste knelpunten voor het vrachtverkeer in het voorgaande jaar. Voor het derde achtereenvolgende jaar staat de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en de N14 op één, met een totale schade van 26,1 miljoen euro. Op twee en drie staan respectievelijk de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro en de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem.

Stikstofcrisis

Bij TLN-voorzitter Elisabeth Post gaan de alarmbellen af. “Terwijl wij nu de schade opnemen van vorig jaar, groeien de files gestaag door. Bovendien ligt een deel van de verbetering van ons wegennet stil door de stikstofcrisis. Maar met het oppakken van projecten die nu stilliggen zijn we er nog lang niet. Nieuwe plannen zijn hard nodig op de meest hardnekkige knelpunten.”

Slimmer inrichten

De organisaties pleiten niet alleen voor wegverbredingen, maar ook voor het slimmer inrichten van wegen. Bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten weven. Ook kan in sommige gevallen een verbetering van het OV een oplossing zijn, zodat mensen vaker met de trein reizen in plaats van de auto.

Record fileschade gemeten in 2018 | Fleet&Mobility

Record fileschade gemeten in 2018

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
'Een deel van de verbetering van ons wegennet ligt stil door de stikstofcrisis.'
'Een deel van de verbetering van ons wegennet ligt stil door de stikstofcrisis.' (Foto: Shutterstock)

De fileschade heeft vorig jaar een recordhoogte bereikt. In 2016 bedroeg de fileschade nog ruim een miljard euro. Ondernemersorganisaties Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) roepen het kabinet op de grootste knelpunten op de wegen aan te pakken.

Top 3 files

Sinds 2010 laten TLN en Evofenedex door TNO en Panteia een overzicht maken van de grootste knelpunten voor het vrachtverkeer in het voorgaande jaar. Voor het derde achtereenvolgende jaar staat de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en de N14 op één, met een totale schade van 26,1 miljoen euro. Op twee en drie staan respectievelijk de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro en de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem.

Stikstofcrisis

Bij TLN-voorzitter Elisabeth Post gaan de alarmbellen af. “Terwijl wij nu de schade opnemen van vorig jaar, groeien de files gestaag door. Bovendien ligt een deel van de verbetering van ons wegennet stil door de stikstofcrisis. Maar met het oppakken van projecten die nu stilliggen zijn we er nog lang niet. Nieuwe plannen zijn hard nodig op de meest hardnekkige knelpunten.”

Slimmer inrichten

De organisaties pleiten niet alleen voor wegverbredingen, maar ook voor het slimmer inrichten van wegen. Bijvoorbeeld door verkeer zo min mogelijk te laten weven. Ook kan in sommige gevallen een verbetering van het OV een oplossing zijn, zodat mensen vaker met de trein reizen in plaats van de auto.