‘Verkeerschaos dreigt door achterstallig onderhoud’

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De economische schade kan in de miljoenen euro's lopen als bruggen onverwacht dicht moeten.. (Foto: Shutterstock)

Door achterstallig onderhoud aan en sluitingen van bruggen en tunnels dreigt een groot verkeersinfarct op de Nederlandse wegen te ontstaan. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco in opdracht van Bouwend Nederland. Dat meldt de vereniging van bouw- en infrabedrijven.

Verkeersinstanties als ANWB en Transport en Logistiek (TLN) vrezen filerecords en vragen de Tweede Kamer om hulp. Volgens de instanties wordt de doorstroming naar het achterland ernstig belemmerd en raken steden onbereikbaar. De brancheorganisaties zien het uitgestelde en achterstallige onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels oplopen. In het bijzonder de onverwachte afsluiting van de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug is voor de verkeersinstanties een doorn in het oog.

Volgens Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, wordt er vanuit de politiek te weinig gedaan om deze verkeersproblemen een halt toe te roepen. Hij wendt zich voor een oplossing tot Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. “De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken’. Dat is onnodig en moet beter. De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen voor weggebruikers van dien. De tijd van goede voornemens is wat mij betreft voorbij.’’

Ingenieursbureau Sweco onderzocht in opdracht van Bouwend Nederland de gevolgen van een onverwachte afsluiting van de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug. De gevolgen zijn ‘schokkend’ in de ogen van de brancheorganisaties. De economische schade varieert tussen de 400 duizend en 4,8 miljoen euro per werkdag.

De filedruk (het aantal files keer de duur) lag in 2018 20 procent hoger dan in 2017. Dat meldde de ANWB in december op basis van de jaarcijfers. 

‘Verkeerschaos dreigt door achterstallig onderhoud’ | Fleet&Mobility

‘Verkeerschaos dreigt door achterstallig onderhoud’

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De economische schade kan in de miljoenen euro's lopen als bruggen onverwacht dicht moeten.. (Foto: Shutterstock)

Door achterstallig onderhoud aan en sluitingen van bruggen en tunnels dreigt een groot verkeersinfarct op de Nederlandse wegen te ontstaan. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco in opdracht van Bouwend Nederland. Dat meldt de vereniging van bouw- en infrabedrijven.

Verkeersinstanties als ANWB en Transport en Logistiek (TLN) vrezen filerecords en vragen de Tweede Kamer om hulp. Volgens de instanties wordt de doorstroming naar het achterland ernstig belemmerd en raken steden onbereikbaar. De brancheorganisaties zien het uitgestelde en achterstallige onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels oplopen. In het bijzonder de onverwachte afsluiting van de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug is voor de verkeersinstanties een doorn in het oog.

Volgens Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, wordt er vanuit de politiek te weinig gedaan om deze verkeersproblemen een halt toe te roepen. Hij wendt zich voor een oplossing tot Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. “De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken’. Dat is onnodig en moet beter. De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen voor weggebruikers van dien. De tijd van goede voornemens is wat mij betreft voorbij.’’

Ingenieursbureau Sweco onderzocht in opdracht van Bouwend Nederland de gevolgen van een onverwachte afsluiting van de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug. De gevolgen zijn ‘schokkend’ in de ogen van de brancheorganisaties. De economische schade varieert tussen de 400 duizend en 4,8 miljoen euro per werkdag.

De filedruk (het aantal files keer de duur) lag in 2018 20 procent hoger dan in 2017. Dat meldde de ANWB in december op basis van de jaarcijfers.