TLN: vervoer binnenstad elektrisch in 2025

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat kondigde de brancheorganisatie op 4 september aan.

In 2015 sloten het Rijk, de provincies en alle busvervoermaatschappijen al een convenant dat alle bussen vanaf 2025 vrij zijn van uitlaatgassen. Sindsdien investeren busvervoerders als Syntus, Connexxion en Qbuzz in bussen met elektrische aandrijving. De gemeente Amsterdam sloot eveneens in 2015 een convenant met onder meer TLN voor emissievrije stadsdistributie vanaf 2025.

TLN zegt nu dat de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse beroepsgoederenvervoer in 2030 hoogstens 50 procent moet bedragen van het niveau van 2015. Tegen het Financieel Dagblad zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk dat zijn organisatie niet wil afwachten tot er allerlei verboden worden ingesteld die de branche raken. “We willen zelf het initiatief nemen op het gebied van duurzaamheid.”

Wel acht TLN een subsidieregeling nodig voor de overgangsfase naar ander materieel dan de huidige dieselvoertuigen. Buiten steden moeten vervoerders in eerste instantie op biobrandstoffen gaan rijden, zolang er nog geen praktisch en economisch aantrekkelijke emissieloze voertuigen voor lange afstanden op de markt zijn.

Piketpalen

TLN zegt de ambitie alleen te kunnen verwezenlijken als er ten minste twee leveranciers zijn van emissieloze vrachtwagens die in staat zijn om tijdig voldoende voertuigen te leveren. Ook wil voorzitter Van Dijk dat de veertig grootste gemeentes al in 2018 komen met de afbakening van hun binnensteden die in 2025 zal gelden als emissievrije zone voor het transport. Daarmee kunnen ondernemers hun businessmodel voorbereiden, aldus Van Dijk tegen het FD. Hij noemt het ‘piketpalen slaan’: sommige van zijn leden stellen investeringen in nieuw materieel uit omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten.

Lees het FD-artikel hier.

TLN: vervoer binnenstad elektrisch in 2025 | Fleet&Mobility

TLN: vervoer binnenstad elektrisch in 2025

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat kondigde de brancheorganisatie op 4 september aan.

In 2015 sloten het Rijk, de provincies en alle busvervoermaatschappijen al een convenant dat alle bussen vanaf 2025 vrij zijn van uitlaatgassen. Sindsdien investeren busvervoerders als Syntus, Connexxion en Qbuzz in bussen met elektrische aandrijving. De gemeente Amsterdam sloot eveneens in 2015 een convenant met onder meer TLN voor emissievrije stadsdistributie vanaf 2025.

TLN zegt nu dat de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse beroepsgoederenvervoer in 2030 hoogstens 50 procent moet bedragen van het niveau van 2015. Tegen het Financieel Dagblad zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk dat zijn organisatie niet wil afwachten tot er allerlei verboden worden ingesteld die de branche raken. “We willen zelf het initiatief nemen op het gebied van duurzaamheid.”

Wel acht TLN een subsidieregeling nodig voor de overgangsfase naar ander materieel dan de huidige dieselvoertuigen. Buiten steden moeten vervoerders in eerste instantie op biobrandstoffen gaan rijden, zolang er nog geen praktisch en economisch aantrekkelijke emissieloze voertuigen voor lange afstanden op de markt zijn.

Piketpalen

TLN zegt de ambitie alleen te kunnen verwezenlijken als er ten minste twee leveranciers zijn van emissieloze vrachtwagens die in staat zijn om tijdig voldoende voertuigen te leveren. Ook wil voorzitter Van Dijk dat de veertig grootste gemeentes al in 2018 komen met de afbakening van hun binnensteden die in 2025 zal gelden als emissievrije zone voor het transport. Daarmee kunnen ondernemers hun businessmodel voorbereiden, aldus Van Dijk tegen het FD. Hij noemt het ‘piketpalen slaan’: sommige van zijn leden stellen investeringen in nieuw materieel uit omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten.

Lees het FD-artikel hier.