Meer verkeersdoden door minder boetes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vorig jaar vielen er 8,9 procent meer dodelijke slachtoffers in het verkeer dan in 2014. 

Volgens de Swov is verkeersveiligheid in Nederland geen landelijke handhavingsprioriteit, en tonen de cijfers aan dat verminderde handhaving leidt tot meer verkeersslachtoffers.

Het aantal staandehoudingen bedroeg in 2015 in ons land nog slechts 17 procent van het aantal in 2007 (van 1,46 miljoen naar 0,24 miljoen staandehoudingen per jaar). En het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen liep met bijna dertig procent terug van 9,6 miljoen naar 6,6 miljoen per jaar.

Verminderde handhaving heeft volgens Swov een dubbel negatief effect: er worden minder gevaarlijke verkeersovertreders van de weg gehaald, en de subjectieve pakkans – de inschatting van weggebruikers van de kans om bekeurd te worden – neemt ook af.

Meer verkeersdoden door minder boetes | Fleet&Mobility

Meer verkeersdoden door minder boetes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vorig jaar vielen er 8,9 procent meer dodelijke slachtoffers in het verkeer dan in 2014. 

Volgens de Swov is verkeersveiligheid in Nederland geen landelijke handhavingsprioriteit, en tonen de cijfers aan dat verminderde handhaving leidt tot meer verkeersslachtoffers.

Het aantal staandehoudingen bedroeg in 2015 in ons land nog slechts 17 procent van het aantal in 2007 (van 1,46 miljoen naar 0,24 miljoen staandehoudingen per jaar). En het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen liep met bijna dertig procent terug van 9,6 miljoen naar 6,6 miljoen per jaar.

Verminderde handhaving heeft volgens Swov een dubbel negatief effect: er worden minder gevaarlijke verkeersovertreders van de weg gehaald, en de subjectieve pakkans – de inschatting van weggebruikers van de kans om bekeurd te worden – neemt ook af.