Personeel en mobiliteit

Laatste update:

‘Fabrikanten ADAS-systemen houden te weinig rekening met gebruikers’

De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. (Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Ook weten bestuurders vaak niet wat deze systemen wel of niet kunnen, waardoor risicovolle situaties kunnen ontstaan.

Wanneer auto’s met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems/ADAS) op de openbare weg komen, zijn deze vaak nog niet uitontwikkeld. Ook weten bestuurders vaak niet wat ze ermee aan moeten en houden fabrikanten van deze systemen te weinig rekening met de gebruikers. Dat kan leiden tot risicovolle situaties op de weg. Dat blijkt uit het rapport ‘Wie stuurt? – Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ dat door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is gepubliceerd.

Bijsturing noodzakelijk

De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. Er zijn veiligheidssystemen die zelfs verplicht worden na 2022. Bovendien wordt er te weinig van ongevallen geleerd om de verkeersveiligheid van rijhulpsystemen te verbeteren. Bijsturing is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de systemen wél bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ongeveer de helft van de nieuwe auto’s is voorzien van rijhulpsystemen, zoals een noodremsysteem en adaptive cruise control. Fabrikanten introduceren nieuwe rijhulpsystemen om auto’s aantrekkelijker te maken voor de consument. Er is onvoldoende aandacht voor de werking en de beperkingen van rijhulpsystemen bij het uitleveren van een nieuwe auto aan de klant. Ook bij software-updates krijgen berijders onvoldoende voorlichting.

Monitoring en evaluatie

Er is wel nieuwe wetgeving in de maak voor de zelfrijdende auto, maar nog maar heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen. Volgens de OVV heeft de overheid bij de toelating van nieuwe auto’s op de openbare weg ook nog onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen in verschillende omstandigheden. Hierdoor is niet helder of het systeem daadwerkelijk doet wat het moet doen. Ook is voor een deel van de rijhulpsystemen niet duidelijk welk effect deze systemen hebben op de verkeersveiligheid. Het ontbreekt aan een goede monitoring en evaluatie van deze systemen. De politie kan de gegevens na een ongeval vaak niet uitlezen en het is niet altijd bekend in welke auto’s deze systemen zitten. Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren, stelt de OVV.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
‘Fabrikanten ADAS-systemen houden te weinig rekening met gebruikers’ | Fleet&Mobility

‘Fabrikanten ADAS-systemen houden te weinig rekening met gebruikers’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen.
De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. (Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Wanneer auto’s met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems/ADAS) op de openbare weg komen, zijn deze vaak nog niet uitontwikkeld. Ook weten bestuurders vaak niet wat ze ermee aan moeten en houden fabrikanten van deze systemen te weinig rekening met de gebruikers. Dat kan leiden tot risicovolle situaties op de weg. Dat blijkt uit het rapport ‘Wie stuurt? – Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ dat door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is gepubliceerd.

Bijsturing noodzakelijk

De eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten volgens de OVV niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. Er zijn veiligheidssystemen die zelfs verplicht worden na 2022. Bovendien wordt er te weinig van ongevallen geleerd om de verkeersveiligheid van rijhulpsystemen te verbeteren. Bijsturing is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de systemen wél bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ongeveer de helft van de nieuwe auto’s is voorzien van rijhulpsystemen, zoals een noodremsysteem en adaptive cruise control. Fabrikanten introduceren nieuwe rijhulpsystemen om auto’s aantrekkelijker te maken voor de consument. Er is onvoldoende aandacht voor de werking en de beperkingen van rijhulpsystemen bij het uitleveren van een nieuwe auto aan de klant. Ook bij software-updates krijgen berijders onvoldoende voorlichting.

Monitoring en evaluatie

Er is wel nieuwe wetgeving in de maak voor de zelfrijdende auto, maar nog maar heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen. Volgens de OVV heeft de overheid bij de toelating van nieuwe auto’s op de openbare weg ook nog onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen in verschillende omstandigheden. Hierdoor is niet helder of het systeem daadwerkelijk doet wat het moet doen. Ook is voor een deel van de rijhulpsystemen niet duidelijk welk effect deze systemen hebben op de verkeersveiligheid. Het ontbreekt aan een goede monitoring en evaluatie van deze systemen. De politie kan de gegevens na een ongeval vaak niet uitlezen en het is niet altijd bekend in welke auto’s deze systemen zitten. Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren, stelt de OVV.