Achter de cijfers | De prijs van schade

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Moderne auto’s worden steeds complexer. Zo zijn er meer technieken aan boord voor meer veiligheid en comfort en zijn verschillende materialen via ingewikkelde verbindingen met elkaar verbonden. Om nog maar te zwijgen over elektrische auto’s. Schadeherstel is hierdoor ingewikkelder en vergt kennis en dure apparatuur om onderdelen te kalibreren en de veiligheid van de auto te waarborgen. Tegenover deze toegenomen complexiteit staat dat verreweg de meeste schades simpele cosmetische schades zijn. Een krasje hier en deukje daar. Vroeger ging daar een plamuurmes overheen en klaar is Kees. Worden deze cosmetische schades nu te snel als complex aangemerkt door leasemaatschappijen en verzekeraars omdat niemand een veiligheidsrisico op zijn geweten wil hebben? Zelfs een simpele bumper of buitenspiegel kan tegenwoordig zomaar gevoelige sensoren en camera’s bevatten. Met het teruglopen van aftersalesinkomsten door de elektrificering is het begrijpelijk dat autofabrikanten alternatieven zoeken om de inkomsten op peil te houden.

Auto’s zo ontwerpen dat schadeherstel duur is, is een manier om extra inkomsten te genereren

Dat zagen we al met laadnetwerk Ionity dat eigendom is van OEM’s. Auto’s zo ontwerpen en aanbieden dat schadeherstel duur is, is een manier om na de verkoop extra inkomsten te genereren. Daarbij komt dat bepaalde onderdelen soms zomaar 10 procent duurder worden gemaakt; koplampunits van duizenden euro’s zijn geen uitzondering meer. Het zou goed zijn als leasemaatschappijen de kosten van herstel nog actiever meenemen in het vaststellen van de exploitatiekosten/leaseprijs. Hoge schadeherstelkosten = hogere leaseprijs. Dan doet de marktwerking de rest. Hopelijk zet dit autofabrikanten aan om auto’s zo te ontwerpen dat de kosten van herstel lager worden. En wat kunt u als fleetowner ondertussen doen? Wel, houd de glimmende kant boven. En wellicht goed om de verzekering bij een leasemaatschappij onder te brengen. De premieverhoging van verzekeraars blijkt wel tweemaal hoger te zijn dan die van leasemaatschappijen. Ik wens u veel veilige kilometers toe.

Martijn Versteegen is co-founder van Imagin.studio, senior advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan.

Achter de cijfers | De prijs van schade | Fleet&Mobility

Achter de cijfers | De prijs van schade

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Moderne auto’s worden steeds complexer. Zo zijn er meer technieken aan boord voor meer veiligheid en comfort en zijn verschillende materialen via ingewikkelde verbindingen met elkaar verbonden. Om nog maar te zwijgen over elektrische auto’s. Schadeherstel is hierdoor ingewikkelder en vergt kennis en dure apparatuur om onderdelen te kalibreren en de veiligheid van de auto te waarborgen. Tegenover deze toegenomen complexiteit staat dat verreweg de meeste schades simpele cosmetische schades zijn. Een krasje hier en deukje daar. Vroeger ging daar een plamuurmes overheen en klaar is Kees. Worden deze cosmetische schades nu te snel als complex aangemerkt door leasemaatschappijen en verzekeraars omdat niemand een veiligheidsrisico op zijn geweten wil hebben? Zelfs een simpele bumper of buitenspiegel kan tegenwoordig zomaar gevoelige sensoren en camera’s bevatten. Met het teruglopen van aftersalesinkomsten door de elektrificering is het begrijpelijk dat autofabrikanten alternatieven zoeken om de inkomsten op peil te houden.

Auto’s zo ontwerpen dat schadeherstel duur is, is een manier om extra inkomsten te genereren

Dat zagen we al met laadnetwerk Ionity dat eigendom is van OEM’s. Auto’s zo ontwerpen en aanbieden dat schadeherstel duur is, is een manier om na de verkoop extra inkomsten te genereren. Daarbij komt dat bepaalde onderdelen soms zomaar 10 procent duurder worden gemaakt; koplampunits van duizenden euro’s zijn geen uitzondering meer. Het zou goed zijn als leasemaatschappijen de kosten van herstel nog actiever meenemen in het vaststellen van de exploitatiekosten/leaseprijs. Hoge schadeherstelkosten = hogere leaseprijs. Dan doet de marktwerking de rest. Hopelijk zet dit autofabrikanten aan om auto’s zo te ontwerpen dat de kosten van herstel lager worden. En wat kunt u als fleetowner ondertussen doen? Wel, houd de glimmende kant boven. En wellicht goed om de verzekering bij een leasemaatschappij onder te brengen. De premieverhoging van verzekeraars blijkt wel tweemaal hoger te zijn dan die van leasemaatschappijen. Ik wens u veel veilige kilometers toe.

Martijn Versteegen is co-founder van Imagin.studio, senior advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan.