Vragen over leasing | Rendement op leergeld

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Het is best bijzonder dat Greenwheels ongeveer 27 jaar geleden begon met het beschikbaar stellen van deelauto’s. Ook daar zijn veel jaren overheen gegaan voordat die club break-even draaide. Eigenlijk weten we dat nog steeds niet na de absorptie van Greenwheels door Pon. Het begon met een goed idee – de gemeenten in Nederland omarmden het idee – om zo efficiënter met parkeerplaatsen en vervoer om te gaan. En ze hebben in ieder geval een stevige marktpositie verkregen.

Nieuwe initiatieven

Een paar jaar geleden leek opeens het wiel door allerlei andere aanbieders uitgevonden te worden. Reguliere verhuurders, die met een andere marketingpropositie ook opeens deelautovervoer gingen aanbieden. Ook heel veel kleinere initiatieven. Deze week las ik op AM dat het doek voor Anyways was gevallen (na een ‘bumpy ride’, vanzelfsprekend). Deelscooter-concept Go Sharing trekt zich terug uit meer dan dertig gemeenten. Dus de markt is trager dan de initiatieven.

Corona zou het deelvervoer moeten helpen, maar wat blijkt? Er worden veel tweedehandsauto’s verkocht en men kiest ervoor om de trein te laten staan, maar ook deelauto’s worden niet gevraagd. Dit merkte ik uit eigen ervaring. Via SnappCar kreeg ik in coronatijd slechts twintig procent van de aanvragen in vergelijking met de periode daarvoor.

Thuiswerken

Nadat ik vanmorgen een uur en tien minuten deed over 32 kilometer, dacht ik toch wel even: wat hebben we geleerd? Welke gewoontes passen we aan? Ik vermoed dat u als fleetowner allemaal deelauto’s ter beschikking heeft. Daar is al in geïnvesteerd. En voor u maakt het ook niet zoveel uit (economisch gezien) of dat delen van uw huidige park erg succesvol is. Sterker nog, kritisch zijn op met wie u de auto’s deelt, scheelt veel sores. Er is ook echt een schare mensen, die graag anoniem een auto ‘huurt of gebruikt’, en dat niet zonder reden, maar die schare wilt u nu juist niet in uw auto’s laten rijden.

Nu zijn de berijders het daar niet mee eens, weet ik, maar toch, van wie is die auto nu feitelijk? En is het gebruik van die auto per definitie voorbehouden aan een berijder. Of zou het vanzelfsprekend moeten zijn, dat ook collega’s de auto van de zaak van een ander mogen gebruiken. Zowel privé als zakelijk. En zou de buurman of goede bekende van uw medewerkers niet de auto mogen gebruiken als uw medewerker thuis werkt? Per definitie vind ik het een goed plan om er toch naar te streven dat uw medewerkers meer thuis blijven werken, zoals we dat de afgelopen jaren een beetje geleerd hebben.

Er zijn wat praktische hobbels. Bijvoorbeeld: hoe zorgt de werkgever ervoor dat er geen dubbele bijtelling aan de orde is? En hoe moet er dan omgegaan worden met een ‘opeens’ geconstateerde beschadiging. Of met de afrekening van de kosten. Een ding is zeker, dat is te regelen, en dat is ook al bedacht, als was het door de initiatieven die het niet gehaald hebben. Geleerd hebben ze zeker, en misschien verhuren zij zichzelf als consultant en kunnen ze nog iets geld terug krijgen van het betaalde leergeld. Net als ik ook doe.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer.

Vragen over leasing | Rendement op leergeld | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Rendement op leergeld

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Het is best bijzonder dat Greenwheels ongeveer 27 jaar geleden begon met het beschikbaar stellen van deelauto’s. Ook daar zijn veel jaren overheen gegaan voordat die club break-even draaide. Eigenlijk weten we dat nog steeds niet na de absorptie van Greenwheels door Pon. Het begon met een goed idee – de gemeenten in Nederland omarmden het idee – om zo efficiënter met parkeerplaatsen en vervoer om te gaan. En ze hebben in ieder geval een stevige marktpositie verkregen.

Nieuwe initiatieven

Een paar jaar geleden leek opeens het wiel door allerlei andere aanbieders uitgevonden te worden. Reguliere verhuurders, die met een andere marketingpropositie ook opeens deelautovervoer gingen aanbieden. Ook heel veel kleinere initiatieven. Deze week las ik op AM dat het doek voor Anyways was gevallen (na een ‘bumpy ride’, vanzelfsprekend). Deelscooter-concept Go Sharing trekt zich terug uit meer dan dertig gemeenten. Dus de markt is trager dan de initiatieven.

Corona zou het deelvervoer moeten helpen, maar wat blijkt? Er worden veel tweedehandsauto’s verkocht en men kiest ervoor om de trein te laten staan, maar ook deelauto’s worden niet gevraagd. Dit merkte ik uit eigen ervaring. Via SnappCar kreeg ik in coronatijd slechts twintig procent van de aanvragen in vergelijking met de periode daarvoor.

Thuiswerken

Nadat ik vanmorgen een uur en tien minuten deed over 32 kilometer, dacht ik toch wel even: wat hebben we geleerd? Welke gewoontes passen we aan? Ik vermoed dat u als fleetowner allemaal deelauto’s ter beschikking heeft. Daar is al in geïnvesteerd. En voor u maakt het ook niet zoveel uit (economisch gezien) of dat delen van uw huidige park erg succesvol is. Sterker nog, kritisch zijn op met wie u de auto’s deelt, scheelt veel sores. Er is ook echt een schare mensen, die graag anoniem een auto ‘huurt of gebruikt’, en dat niet zonder reden, maar die schare wilt u nu juist niet in uw auto’s laten rijden.

Nu zijn de berijders het daar niet mee eens, weet ik, maar toch, van wie is die auto nu feitelijk? En is het gebruik van die auto per definitie voorbehouden aan een berijder. Of zou het vanzelfsprekend moeten zijn, dat ook collega’s de auto van de zaak van een ander mogen gebruiken. Zowel privé als zakelijk. En zou de buurman of goede bekende van uw medewerkers niet de auto mogen gebruiken als uw medewerker thuis werkt? Per definitie vind ik het een goed plan om er toch naar te streven dat uw medewerkers meer thuis blijven werken, zoals we dat de afgelopen jaren een beetje geleerd hebben.

Er zijn wat praktische hobbels. Bijvoorbeeld: hoe zorgt de werkgever ervoor dat er geen dubbele bijtelling aan de orde is? En hoe moet er dan omgegaan worden met een ‘opeens’ geconstateerde beschadiging. Of met de afrekening van de kosten. Een ding is zeker, dat is te regelen, en dat is ook al bedacht, als was het door de initiatieven die het niet gehaald hebben. Geleerd hebben ze zeker, en misschien verhuren zij zichzelf als consultant en kunnen ze nog iets geld terug krijgen van het betaalde leergeld. Net als ik ook doe.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer.