Wachttijden lopen op in schadebranche

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het gemiddelde schadebedrag loopt behoorlijk op. (Foto: Shutterstock)

Solera noemt het opvallend dat het volume ondanks het thuis-hybride werken, langzaam maar zeker weer toegroeit naar pre-covid volumes, hoewel Solera nog niet kan duiden waar dit aan ligt. Gaan we toch weer meer naar kantoor? Of zorgt het meer gespreid naar kantoor gaan voor meer verkeer?

Of de markt op langere termijn weer zal herstellen tot pre-covid volumes of daaroverheen gaat, is niet te zeggen, aldus Thomas Hermans, managing director Solera Nederland. De verwachting is dat op de volumes in het laatste kwartaal op z’n minst ‘heel erg in de buurt gaan komen van 2019’. Dit beeld wordt, volgens Solera, bevestigd door de lange wachttijden voor schadeherstel op dit moment. Dat is overigens niet alleen te wijten aan het toegenomen volume, maar ook aan de beschikbaarheid van onderdelen en kundig personeel. 

Schadebedrag stijgt

Het gemiddelde schadebedrag is tot nu toe dit jaar met 10 procent gestegen tot 1.923 euro. Die stijging werd vooral veroorzaakt door de de post onderdelen (+13%) en spuiterij (+10%), ook de arbeidskosten stegen met 6 procent. Solera verwacht dat het gemiddeld schadebedrag verder zal blijven stijgen door de inflatie van de kosten van energie, grondstoffen en arbeid. Het gemiddelde schadebedrag loopt al langer op, mede veroorzaakt door de toenemende complexiteit van auto’s en rijhulpsystemen.

Wachttijden lopen op in schadebranche | Fleet&Mobility

Wachttijden lopen op in schadebranche

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het gemiddelde schadebedrag loopt behoorlijk op. (Foto: Shutterstock)

Solera noemt het opvallend dat het volume ondanks het thuis-hybride werken, langzaam maar zeker weer toegroeit naar pre-covid volumes, hoewel Solera nog niet kan duiden waar dit aan ligt. Gaan we toch weer meer naar kantoor? Of zorgt het meer gespreid naar kantoor gaan voor meer verkeer?

Of de markt op langere termijn weer zal herstellen tot pre-covid volumes of daaroverheen gaat, is niet te zeggen, aldus Thomas Hermans, managing director Solera Nederland. De verwachting is dat op de volumes in het laatste kwartaal op z’n minst ‘heel erg in de buurt gaan komen van 2019’. Dit beeld wordt, volgens Solera, bevestigd door de lange wachttijden voor schadeherstel op dit moment. Dat is overigens niet alleen te wijten aan het toegenomen volume, maar ook aan de beschikbaarheid van onderdelen en kundig personeel. 

Schadebedrag stijgt

Het gemiddelde schadebedrag is tot nu toe dit jaar met 10 procent gestegen tot 1.923 euro. Die stijging werd vooral veroorzaakt door de de post onderdelen (+13%) en spuiterij (+10%), ook de arbeidskosten stegen met 6 procent. Solera verwacht dat het gemiddeld schadebedrag verder zal blijven stijgen door de inflatie van de kosten van energie, grondstoffen en arbeid. Het gemiddelde schadebedrag loopt al langer op, mede veroorzaakt door de toenemende complexiteit van auto’s en rijhulpsystemen.