‘Spraakassistent in de auto gewild, maar soms te opdringerig’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Er moet meer aandacht komen voor privacy en gegevensbeveiliging bij spraakassistenten in de auto. (Foto: Shutterstock)

Om die populariteit van spraakassistenten ook in de toekomst vast te houden, moeten autofabrikanten de ervaring verbeteren om aan de verwachtingen van de gebruikers te voldoen. Dat is te lezen in het onderzoeksrapport van het Capgemini Research Institute ‘Voice on the go: How can auto manufacturers provide a superior in-car voice experience’. Het onderzoek gaat in op de manier hoe consumenten de spraakassistent in de auto gebruikt en wat hun verwachtingen zijn.

Lees het volledige onderzoeksrapport in onze Kennisbank.

Te opdringerig

Naast het verbeteren van de ervaring met spraakassistentie, moeten autobedrijven ook aandacht besteden aan de bezorgdheid over privacy en gegevensbeveiliging, aldus het rapport. 50 procent van de consumenten zegt geen vertrouwen te hebben in de beveiliging van persoonlijke gegevens door stemassistenten en 48 procent zegt dat ze te opdringerig zijn en te veel persoonlijke informatie zoeken.

Route controleren

Bij het onderzoek zijn meer dan 7 duizend consumenten uit Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten betrokken. Ook zijn 300 kaderleden van grote autobedrijven in deze tien landen geïnterviewd, die een omzet van meer dan 1 miljard Amerikaanse dollar hebben.
Nu al gebruikt bijna de helft (49%) van de ondervraagde consumenten voor verschillende functies een spraakassistenten in de auto. Daarvan zet 77 procent van de respondenten een stem in om muziek af te spelen en de route te controleren, 46 procent boekt een afspraak voor onderhoud aan hun voertuig en 45 procent bestelt specifieke diensten zoals eten.

‘Kan beter’

Op de vraag hoe zij op dit moment het gebruik van de spraakassistenten in de auto ervaren, oordeelt slechts 28 procent met ‘geweldig’. Ook stelt 59 procent dat ‘het bevredigend was, maar de ervaring moet worden verbeterd’. De meerderheid (63%) vindt dat vooral de integratie met thuissystemen, zoals temperatuurcontrole, kan worden verbeterd.

‘Spraakassistent in de auto gewild, maar soms te opdringerig’ | Fleet&Mobility

‘Spraakassistent in de auto gewild, maar soms te opdringerig’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Er moet meer aandacht komen voor privacy en gegevensbeveiliging bij spraakassistenten in de auto. (Foto: Shutterstock)

Om die populariteit van spraakassistenten ook in de toekomst vast te houden, moeten autofabrikanten de ervaring verbeteren om aan de verwachtingen van de gebruikers te voldoen. Dat is te lezen in het onderzoeksrapport van het Capgemini Research Institute ‘Voice on the go: How can auto manufacturers provide a superior in-car voice experience’. Het onderzoek gaat in op de manier hoe consumenten de spraakassistent in de auto gebruikt en wat hun verwachtingen zijn.

Lees het volledige onderzoeksrapport in onze Kennisbank.

Te opdringerig

Naast het verbeteren van de ervaring met spraakassistentie, moeten autobedrijven ook aandacht besteden aan de bezorgdheid over privacy en gegevensbeveiliging, aldus het rapport. 50 procent van de consumenten zegt geen vertrouwen te hebben in de beveiliging van persoonlijke gegevens door stemassistenten en 48 procent zegt dat ze te opdringerig zijn en te veel persoonlijke informatie zoeken.

Route controleren

Bij het onderzoek zijn meer dan 7 duizend consumenten uit Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten betrokken. Ook zijn 300 kaderleden van grote autobedrijven in deze tien landen geïnterviewd, die een omzet van meer dan 1 miljard Amerikaanse dollar hebben.
Nu al gebruikt bijna de helft (49%) van de ondervraagde consumenten voor verschillende functies een spraakassistenten in de auto. Daarvan zet 77 procent van de respondenten een stem in om muziek af te spelen en de route te controleren, 46 procent boekt een afspraak voor onderhoud aan hun voertuig en 45 procent bestelt specifieke diensten zoals eten.

‘Kan beter’

Op de vraag hoe zij op dit moment het gebruik van de spraakassistenten in de auto ervaren, oordeelt slechts 28 procent met ‘geweldig’. Ook stelt 59 procent dat ‘het bevredigend was, maar de ervaring moet worden verbeterd’. De meerderheid (63%) vindt dat vooral de integratie met thuissystemen, zoals temperatuurcontrole, kan worden verbeterd.