Multitankcard: grote verschillen in tanktarieven binnen regio’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

We vroegen Multitankcard om de prijsverschillen te onderzoeken bij de locaties met een hoge verkeersintensiteit. Die bevinden zich zoals verwacht niet in de buurt van Sneek, maar in de Randstad. Uit de analyse van de tankstations die op het gebied van afstand wel vergelijkbaar zijn – in die zin dat je tijdens een rit voor beide opties zou kunnen kiezen – blijkt dat er voldoende mogelijkheden zijn om een tientje op een tankbeurt te besparen. “Berijders kiezen nog altijd op basis van gemak in plaats van prijs; heel vaak is er dichtbij de snelweglocatie waar wordt getankt, een tankstation dat vele malen goedkoper is”, zegt Patrick Roozeman, directeur van Multitankcard. “Wagenparkbeheerders kunnen veel geld besparen door medewerkers te stimuleren om vlakbij huis of werk te tanken; binnen de bebouwde kom scheelt dat nog altijd erg veel geld, je bespaart al snel tien euro op een tankbeurt. Het loont ook zeker de moeite om vanaf de snelweg even de afrit te pakken voor een lokaal tankstation. Zo zien we bij veel drukbezochte tankstations langs de snelweg in de Randstad dat er vaak een lokaal tankstation in de buurt ligt waar je tegen veel lagere tarieven kunt tanken. Zo zie je bijvoorbeeld langs de snelweg in Hoofddorp voldoende goedkopere alternatieven”, aldus Roozeman.De benzineprijzen rond Hoofddorp (bron: Multitankcard)

Bron: Multitankcard

Loyaliteit

Ook bestaat er geen duidelijk verband tussen de prijs en de traffic. “De traffic is niet alleen afhankelijk van de literprijs, maar juist ook van de locatie. Andere zaken die een rol kunnen spelen, zijn de acceptatie van een tankpas, loyaliteitsacties, brandstofaanbod en de aanwezigheid en kwaliteit van de shop. De prijs hangt ook sterk af van de regio, zoals de prijzenoorlog die in Sneek heeft plaatsgevonden in 2020. Je kunt als wagenparkbeheerder tanken langs de snelweg verbieden, maar ik geloof zelf meer in het stimuleren van wenselijk tankgedrag, bijvoorbeeld door beloning van de medewerker die de laagste literprijs heeft betaald in een bepaalde periode.”

Wat verder opvalt in de analyse is dat het aantal tanktransacties minder hard daalt dan tijdens de eerste lockdown. “Ik denk dat dit komt doordat de ergste angst weg is; maar ook zijn de mobiliteitsdoelen veranderd. Van naar werk rijden tot de kinderen naar opa en oma brengen, of een rit naar bos of strand om er toch even uit te zijn.”

De complete analyse is hieronder te downloaden.

Multitankcard: grote verschillen in tanktarieven binnen regio’s | Fleet&Mobility

Multitankcard: grote verschillen in tanktarieven binnen regio’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

We vroegen Multitankcard om de prijsverschillen te onderzoeken bij de locaties met een hoge verkeersintensiteit. Die bevinden zich zoals verwacht niet in de buurt van Sneek, maar in de Randstad. Uit de analyse van de tankstations die op het gebied van afstand wel vergelijkbaar zijn – in die zin dat je tijdens een rit voor beide opties zou kunnen kiezen – blijkt dat er voldoende mogelijkheden zijn om een tientje op een tankbeurt te besparen. “Berijders kiezen nog altijd op basis van gemak in plaats van prijs; heel vaak is er dichtbij de snelweglocatie waar wordt getankt, een tankstation dat vele malen goedkoper is”, zegt Patrick Roozeman, directeur van Multitankcard. “Wagenparkbeheerders kunnen veel geld besparen door medewerkers te stimuleren om vlakbij huis of werk te tanken; binnen de bebouwde kom scheelt dat nog altijd erg veel geld, je bespaart al snel tien euro op een tankbeurt. Het loont ook zeker de moeite om vanaf de snelweg even de afrit te pakken voor een lokaal tankstation. Zo zien we bij veel drukbezochte tankstations langs de snelweg in de Randstad dat er vaak een lokaal tankstation in de buurt ligt waar je tegen veel lagere tarieven kunt tanken. Zo zie je bijvoorbeeld langs de snelweg in Hoofddorp voldoende goedkopere alternatieven”, aldus Roozeman.De benzineprijzen rond Hoofddorp (bron: Multitankcard)

Bron: Multitankcard

Loyaliteit

Ook bestaat er geen duidelijk verband tussen de prijs en de traffic. “De traffic is niet alleen afhankelijk van de literprijs, maar juist ook van de locatie. Andere zaken die een rol kunnen spelen, zijn de acceptatie van een tankpas, loyaliteitsacties, brandstofaanbod en de aanwezigheid en kwaliteit van de shop. De prijs hangt ook sterk af van de regio, zoals de prijzenoorlog die in Sneek heeft plaatsgevonden in 2020. Je kunt als wagenparkbeheerder tanken langs de snelweg verbieden, maar ik geloof zelf meer in het stimuleren van wenselijk tankgedrag, bijvoorbeeld door beloning van de medewerker die de laagste literprijs heeft betaald in een bepaalde periode.”

Wat verder opvalt in de analyse is dat het aantal tanktransacties minder hard daalt dan tijdens de eerste lockdown. “Ik denk dat dit komt doordat de ergste angst weg is; maar ook zijn de mobiliteitsdoelen veranderd. Van naar werk rijden tot de kinderen naar opa en oma brengen, of een rit naar bos of strand om er toch even uit te zijn.”

De complete analyse is hieronder te downloaden.