Autoregeling

Laatste update:

Onderzoek: Zakelijke rijder rijdt tankstations langs de snelweg voorbij

Zakelijke rijders laten pompstations langs de snelweg vaker links liggen. (Foto: Shutterstock)

Zzp’ers, mkb’ers, maar ook leaserijders laten de duurdere tankstations langs de snelweg vaker links liggen sinds de coronapandemie. En, leaserijders tanken vaak ook minder, zo blijkt uit onderzoek van Multitankcard.

“Dat er minder wordt getankt heeft onder meer te maken met het thuiswerken. Ook het feit dat er steeds meer leaserijders laden in plaats van tanken speelt een rol. Als de leaserijder tankt, is dat ten opzichte van pre-corona vaker buiten de snelweg”, aldus Patrick Roozeman, directeur van Multitankcard. Bij leaserijders schommelt het aantal tanktransacties op de snelweg nu rond de 60 procent van de periode voor de coronapandemie. Voor de niet-snelweg transacties ligt dat hoger, op 80 procent. Op beide plekken wordt minder getankt dan voor corona.

Doorgewerkt

Ondernemers in het mkb en zzp hebben tijdens de coronacrisis vaker getankt dan leaserijders, ook buiten de snelweg. “Deze groep heeft meer doorgewerkt, omdat veel van hun werk bij klanten of op bepaalde locaties moet plaatsvinden”, aldus Roozeman. Overigens is het herstel van het aantal transacties na de pandemie niet hoger dan bij leaserijders. Ook bij zzp- en mkb’ers verschuift volgens Multitankcard de voorkeur voor de tanklocatie.

De verschillen in prijs tussen een pompstation langs de snelweg of daarbuiten lopen al enkele jaren op. 

Onderzoek: Zakelijke rijder rijdt tankstations langs de snelweg voorbij | Fleet&Mobility

Onderzoek: Zakelijke rijder rijdt tankstations langs de snelweg voorbij

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Zakelijke rijders laten pompstations langs de snelweg vaker links liggen. (Foto: Shutterstock)

“Dat er minder wordt getankt heeft onder meer te maken met het thuiswerken. Ook het feit dat er steeds meer leaserijders laden in plaats van tanken speelt een rol. Als de leaserijder tankt, is dat ten opzichte van pre-corona vaker buiten de snelweg”, aldus Patrick Roozeman, directeur van Multitankcard. Bij leaserijders schommelt het aantal tanktransacties op de snelweg nu rond de 60 procent van de periode voor de coronapandemie. Voor de niet-snelweg transacties ligt dat hoger, op 80 procent. Op beide plekken wordt minder getankt dan voor corona.

Doorgewerkt

Ondernemers in het mkb en zzp hebben tijdens de coronacrisis vaker getankt dan leaserijders, ook buiten de snelweg. “Deze groep heeft meer doorgewerkt, omdat veel van hun werk bij klanten of op bepaalde locaties moet plaatsvinden”, aldus Roozeman. Overigens is het herstel van het aantal transacties na de pandemie niet hoger dan bij leaserijders. Ook bij zzp- en mkb’ers verschuift volgens Multitankcard de voorkeur voor de tanklocatie.

De verschillen in prijs tussen een pompstation langs de snelweg of daarbuiten lopen al enkele jaren op.