Inkoopmanagement

Laatste update:

Multitankcard: Tweede lockdown heeft minder effect op verkeersintensiteit dan de eerste

Het aantal tanktransacties in 2020 gedaald met 22 procent, zo blijkt uit cijfers van Multitankcard. (Foto: Shutterstock)

In 2020 werden er in totaal 22 procent minder tanktransacties uitgevoerd dan in 2019. Dat blijkt uit een analyse van het aantal tanktransacties tussen januari 2019 en januari 2021 van mobiliteitspasaanbieder Multitankcard op verzoek van Fleet&Mobility. Ook blijkt dat de eerste lockdown een grotere impact op de verkeersintensiteit had dan de huidige. 

In april 2020, toen de eerste lockdown van kracht was, lag het het aantal tanktransacties 50 procent onder het niveau van april 2019, blijkt uit de analyse. In de maanden oktober tot en met december, ten tijde van de tweede lockdown, lag het aantal transacties maandelijks rond de 30 procent lager dan in dezelfde maanden van 2019. Multitankcard heeft een index gebruikt met januari 2019 als basisjaar (100). In januari 2021 lag het indexcijfer op 63, wat betekent dat het aantal transacties 37 procent onder het aantal transacties in januari 2019 lag, en 39 procent onder het niveau van januari 2020. Een forse dip dus, maar lang niet zo diep als in het voorjaar van 2020.

Volgens MTC werkten werknemers tijdens de eerste lockdown massaal thuis. Patrick Roozeman, directeur Multitankcard, denkt dat een dergelijk dieptepunt zich wel kan herhalen. “Dat is mogelijk als de huidige lockdown-maatregelen nog strenger worden, bijvoorbeeld als thuiswerken echt een verplichting wordt.” De versoepelingen na de eerste lockdown zorgden gelijk voor een opleving van het aantal tanktransacties, zo bleek eerder uit cijfers van MTC.

Dat de dip nu minder diep is dan in het voorjaar van 2020, komt volgens Roozeman mede doordat meer ondernemers producten aan huis zijn gaan bezorgen. “Dat zorgt ook voor extra mobiliteit en daarnaast waren ook de scholen grotendeels open in het vierde kwartaal. Dan gaan ouders toch sneller weer naar kantoor.”

Zomerdip

Ook opvallend is dat ook de verkeersintentsiteit in de zomermaanden van 2020 flink lager lag dan het voorgaande jaar; ondanks het beperkte vliegverkeer, waardoor veel meer mensen dan gebruikelijk in eigen land met vakantie gingen. Een prognose geven voor komende maanden vindt Roozeman lastig te geven, omdat dat afhangt van eventuele versoepelingen. Wel verwacht hij dat het eventueel openstellen van de scholen kan leiden tot een groei in het aantal tanktransacties. Dit wordt op dit moment overwogen door het kabinet. Tegelijkertijd stelt hij dat het recente winterse weer voor flinke afname van het aantal tanktransacties heeft geleid.

Aantal tanktransacties per maand van januari 2019 tot en met januari 2021:

grafiek multitankcard

Bron: Multitankcard

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Multitankcard: Tweede lockdown heeft minder effect op verkeersintensiteit dan de eerste | Fleet&Mobility

Multitankcard: Tweede lockdown heeft minder effect op verkeersintensiteit dan de eerste

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het aantal tanktransacties in 2020 gedaald met 22 procent, zo blijkt uit cijfers van Multitankcard. (Foto: Shutterstock)

In april 2020, toen de eerste lockdown van kracht was, lag het het aantal tanktransacties 50 procent onder het niveau van april 2019, blijkt uit de analyse. In de maanden oktober tot en met december, ten tijde van de tweede lockdown, lag het aantal transacties maandelijks rond de 30 procent lager dan in dezelfde maanden van 2019. Multitankcard heeft een index gebruikt met januari 2019 als basisjaar (100). In januari 2021 lag het indexcijfer op 63, wat betekent dat het aantal transacties 37 procent onder het aantal transacties in januari 2019 lag, en 39 procent onder het niveau van januari 2020. Een forse dip dus, maar lang niet zo diep als in het voorjaar van 2020.

Volgens MTC werkten werknemers tijdens de eerste lockdown massaal thuis. Patrick Roozeman, directeur Multitankcard, denkt dat een dergelijk dieptepunt zich wel kan herhalen. “Dat is mogelijk als de huidige lockdown-maatregelen nog strenger worden, bijvoorbeeld als thuiswerken echt een verplichting wordt.” De versoepelingen na de eerste lockdown zorgden gelijk voor een opleving van het aantal tanktransacties, zo bleek eerder uit cijfers van MTC.

Dat de dip nu minder diep is dan in het voorjaar van 2020, komt volgens Roozeman mede doordat meer ondernemers producten aan huis zijn gaan bezorgen. “Dat zorgt ook voor extra mobiliteit en daarnaast waren ook de scholen grotendeels open in het vierde kwartaal. Dan gaan ouders toch sneller weer naar kantoor.”

Zomerdip

Ook opvallend is dat ook de verkeersintentsiteit in de zomermaanden van 2020 flink lager lag dan het voorgaande jaar; ondanks het beperkte vliegverkeer, waardoor veel meer mensen dan gebruikelijk in eigen land met vakantie gingen. Een prognose geven voor komende maanden vindt Roozeman lastig te geven, omdat dat afhangt van eventuele versoepelingen. Wel verwacht hij dat het eventueel openstellen van de scholen kan leiden tot een groei in het aantal tanktransacties. Dit wordt op dit moment overwogen door het kabinet. Tegelijkertijd stelt hij dat het recente winterse weer voor flinke afname van het aantal tanktransacties heeft geleid.

Aantal tanktransacties per maand van januari 2019 tot en met januari 2021:

grafiek multitankcard

Bron: Multitankcard