Leasing en verhuur

Laatste update:

Provincie Groningen verduurzaamt het OV

Groningen gaat naar aanleiding van een landelijke afspraak met alle decentrale overheden het openbaar vervoer verduurzamen. Hiervoor wordt gewerkt aan een pilot voor twee waterstofbussen, die eind 2017 gaan rijden in Groningen.

Daarnaast heeft de provincie de ambitie om in 2018/2019 ook elektrische bussen in te zetten.

Dit vertelt Andre Buikhuizen, beleidsmedewerker openbaar vervoer, aan Fleet&Mobility.

“We willen naar zero-emissie in 2030. Dit betekent dat we nu moeten beginnen met pilots”, aldus Buikhuizen.

Zelfrijdende busjes
Er is hiernaast ook een pilot gestart met een zelfrijdend minibusje in Appelscha. Deze pilot wil de provincie de komende jaren een vervolg geven. “Dergelijke zelfrijdende busjes kunnen, als de pilots slagen, ingezet worden als aanvulling op het openbaar vervoer. Met name op plekken op het platteland waar het openbaar vervoer nu niet komt omdat dat te duur is. Daarnaast zijn het elektrische busjes, waardoor het ook duurzaam is”, vertelt Buikhuizen. De NOS meldde onlangs dat de busjes wel voor overlast zorgen bij fietsers.

De opdracht wordt uitbesteedt aan Qbuzz, de concessiehouder in het gebied. Hiernaast wordt ook gewerkt aan verduurzaming van treinen. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Provincie Groningen verduurzaamt het OV | Fleet&Mobility

Provincie Groningen verduurzaamt het OV

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast heeft de provincie de ambitie om in 2018/2019 ook elektrische bussen in te zetten.

Dit vertelt Andre Buikhuizen, beleidsmedewerker openbaar vervoer, aan Fleet&Mobility.

“We willen naar zero-emissie in 2030. Dit betekent dat we nu moeten beginnen met pilots”, aldus Buikhuizen.

Zelfrijdende busjes
Er is hiernaast ook een pilot gestart met een zelfrijdend minibusje in Appelscha. Deze pilot wil de provincie de komende jaren een vervolg geven. “Dergelijke zelfrijdende busjes kunnen, als de pilots slagen, ingezet worden als aanvulling op het openbaar vervoer. Met name op plekken op het platteland waar het openbaar vervoer nu niet komt omdat dat te duur is. Daarnaast zijn het elektrische busjes, waardoor het ook duurzaam is”, vertelt Buikhuizen. De NOS meldde onlangs dat de busjes wel voor overlast zorgen bij fietsers.

De opdracht wordt uitbesteedt aan Qbuzz, de concessiehouder in het gebied. Hiernaast wordt ook gewerkt aan verduurzaming van treinen.