5 vragen aan Franco Vosse | Met Kroymans naar de top

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Thijs Rooimans

Bent u blij met deze overname?

“Absoluut. We hebben met Rebel hard gewerkt om een organisatie neer te zetten die kan groeien. Maar onze omvang beperkte onze groeimogelijkheden. Als middelgrote leasemaatschappij hadden wij een beperkte kredietruimte en daardoor konden we niet hard groeien. Binnen Kroymans blijven wij een zelfstandig bedrijf en ik leg daarbij verantwoording af aan de directie, bestaande uit Tjeerd Meijer en Frits Kroymans.”

Met Kroymans kan dat dus wel?

“De financiële kracht van Kroymans (dat op een omzet van 400 miljoen ongeveer 30 miljoen winst maakte, red) geeft een enorme impuls aan het bedrijf. Met een sterke financiële ruggengraat is er zoveel meer mogelijk. Als middelgrote leasemaatschappij zorgde onze beperkte kredietruimte ervoor dat we niet hard konden groeien. Pitchen op echt grote wagenparken konden we simpelweg niet. Dankzij het garantievermogen van de groep kunnen we nu veel sneller expanderen en worden we veel zichtbaarder. Dat geeft extra elan aan het bedrijf en ik ga de komende jaren met veel plezier en een grote drive het bedrijf leiden.”

Wat is de doelstelling?

“We willen in vijf jaar naar de top 10 van de leasebranche in Nederland. Als er een bedrijf is dat voor ons als voorbeeld dient, dan is het Hiltermann. Wij willen groeien in operationele lease, maar vooral ook in equipment lease en financial lease, dat op termijn zo’n 60 procent van het geheel zal uitmaken.”

Kroymans heeft een grote equipmentdochter (Citadel). Helpt dat?

“Absoluut. De groei in equipment lease moet mede gerealiseerd worden dankzij intensieve samenwerking met de Citadel-bedrijven. Dankzij de eigen bedrijven moet het vliegwiel gaan draaien. Niet alleen in Nederland, maar in alle landen waar we actief zijn.”

En hoe zit met het private lease? Daar horen we jullie nauwelijks over.

“Private lease is geen prioriteit, maar we laten het niet helemaal links liggen. We richten ons dan vooral op elektrische auto’s. De komende jaren worden er vele tientallen miljoenen euro’s aan subsidie gegeven aan particulieren, dus dat is een groeimarkt die we niet zullen negeren. Daarbij is het goed voor onze zichtbaarheid.”

5 vragen aan Franco Vosse | Met Kroymans naar de top | Fleet&Mobility

5 vragen aan Franco Vosse | Met Kroymans naar de top

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Thijs Rooimans

Bent u blij met deze overname?

“Absoluut. We hebben met Rebel hard gewerkt om een organisatie neer te zetten die kan groeien. Maar onze omvang beperkte onze groeimogelijkheden. Als middelgrote leasemaatschappij hadden wij een beperkte kredietruimte en daardoor konden we niet hard groeien. Binnen Kroymans blijven wij een zelfstandig bedrijf en ik leg daarbij verantwoording af aan de directie, bestaande uit Tjeerd Meijer en Frits Kroymans.”

Met Kroymans kan dat dus wel?

“De financiële kracht van Kroymans (dat op een omzet van 400 miljoen ongeveer 30 miljoen winst maakte, red) geeft een enorme impuls aan het bedrijf. Met een sterke financiële ruggengraat is er zoveel meer mogelijk. Als middelgrote leasemaatschappij zorgde onze beperkte kredietruimte ervoor dat we niet hard konden groeien. Pitchen op echt grote wagenparken konden we simpelweg niet. Dankzij het garantievermogen van de groep kunnen we nu veel sneller expanderen en worden we veel zichtbaarder. Dat geeft extra elan aan het bedrijf en ik ga de komende jaren met veel plezier en een grote drive het bedrijf leiden.”

Wat is de doelstelling?

“We willen in vijf jaar naar de top 10 van de leasebranche in Nederland. Als er een bedrijf is dat voor ons als voorbeeld dient, dan is het Hiltermann. Wij willen groeien in operationele lease, maar vooral ook in equipment lease en financial lease, dat op termijn zo’n 60 procent van het geheel zal uitmaken.”

Kroymans heeft een grote equipmentdochter (Citadel). Helpt dat?

“Absoluut. De groei in equipment lease moet mede gerealiseerd worden dankzij intensieve samenwerking met de Citadel-bedrijven. Dankzij de eigen bedrijven moet het vliegwiel gaan draaien. Niet alleen in Nederland, maar in alle landen waar we actief zijn.”

En hoe zit met het private lease? Daar horen we jullie nauwelijks over.

“Private lease is geen prioriteit, maar we laten het niet helemaal links liggen. We richten ons dan vooral op elektrische auto’s. De komende jaren worden er vele tientallen miljoenen euro’s aan subsidie gegeven aan particulieren, dus dat is een groeimarkt die we niet zullen negeren. Daarbij is het goed voor onze zichtbaarheid.”