Taxipro koopt Taxi Expo van RAI
Amsterdam RAI heeft vakbeurs Taxi Expo verkocht aan Promedia Group, uitgever van onder meer Taxipro.nl en organisator van de Nationale Taxidag. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd samen met KNV Taxi en Challans&Faber/Magazine Personenvervoer en trekt tussen de 1.
500 en 2.000 bezoekers.
De overname vindt plaats aan de vooravond van de Taxi Expo. Deze stond gepland op 28 november 2014, maar wordt verschoven naar 2015. Promedia Group gaat met de twee partners in overleg over de invulling van Taxi Expo. “We denken na over de precieze invulling van het evenement, maar het is wel de bedoeling Taxi Expo samen te voegen met de Nationale Taxidag en het Nationaal Congres Contractvervoer”, zegt Bart Pals, hoofdredacteur van Taxipro. Waar de Taxi Expo volgend jaar wordt gehouden is nog onbekend. “Ook daarvoor kijken we naar de mogelijkheden. We hebben geen afspraken met Amsterdam RAI dat de beurs daar gehouden moet worden.”
Liever één goed evenement
Volgens Ids Boersma, algemeen directeur van RAI Exhibitions, was het afstoten van de organisatie van dit evenement een logische zet. “Door de marktontwikkelingen – de taxibranche staat al jaren onder druk – en het feit dat er een extra evenement bij was gekomen – namelijk de Nationale Taxidag -, moesten we als ondernemer nadenken over wat we met Taxi Expo wilden gaan doen. Amsterdam RAI richt zich primair op internationale meerdaagse evenementen, daar willen de nummer 1 in zijn. We zagen dat de belangstelling voor Taxi Expo minder werd, en vinden het dan, ook voor de markt, beter als er één goed evenement is, in plaats van twee minder goede waar bezoekers dan uit moeten kiezen.”
Autobeurzen
Het is dit jaar onrustig in de mobiliteitsportefeuille van Amsterdam RAI. Eerder werd de BedrijfsautoRAI 2014 al afgelast, werd het nieuwe trailerevenement van 2015 verplaatst naar 2014 en weer terug, en de doorgang van Fleet Expo was lange tijd onzeker.
Volgens Boersma betekent dit echter niet dat Amsterdam RAI afstand neemt van de mobiliteitsbranche. “Ook hier geldt dat we ons willen richten op de grote en internationale evenementen. Dus de AutoRAI, BedrijfsautoRAI en Intertraffic blijven voor ons erg belangrijk. Maar niet elk nationaal evenement vinden wij voldoende waarde toevoegen voor Amsterdam RAI.”