Inkoopmanagement

Laatste update:

Taxibedrijf is ‘monopolistengedrag’ Tesla zat en eist 1,3 miljoen euro

Foto: Shutterstock

De Bios-groep, die met zo’n 70 taxi’s rondrijdt op Schiphol, eist 1,3 miljoen euro van Tesla vanwege mankementen. Dat bevestigt een woordvoerder aan vakblad Automotive.

Taxichauffeurs van het bedrijf Bios klagen steen en been over de mankementen bij Tesla. Dan gaat het bijvoorbeeld om stuurbekrachtiging die stuk is, aandrijfassen die het na een paar maanden begeven, een kapotte draagarm of problemen met de navigatie. Daarover schrijft het FD vandaag. De taxichauffeurs zeggen verder dat de verplichte rittenstaten uit de boardcomputer vaak niet kloppen en verspringen zodra de auto wordt gereset of de internetverbinding hapert. Volgens het taxibedrijf lossen de monteurs van Tesla dit op door de kilometerstand aan te passen, aldus het taxibedrijf in FD.

Monopolistengedrag

Woordvoerder Martijn van Leeuwen van de Bios-groep laat Automotive weten dat het taxibedrijf graag de problemen met Tesla opgelost ziet worden. “We hopen met Tesla aan tafel te komen en zien langzamerhand enige beweging”, meldt hij. “We zijn in 2014 een avontuur met elkaar aangegaan en dan verwacht je een duurzame relatie op te bouwen, maar Tesla vertoont monopolistengedrag. De auto’s zijn voor ons van levensbelang; het zijn onze productiemiddelen. Als die stilstaan vanwege pech kost ons dat veel omzet.” Van Leeuwen bevestigt dat de claim inmiddels is omgezet in een juridische procedure. De zaak loopt bij de rechtbank in Amsterdam.

Bios heeft samen met Schiphol Taxi sinds 2014 afspraken met Tesla. Volgens Bios komt de autofabrikant die afspraken niet na. Het taxibedrijf is vooral ook ontevreden over de service van de automaker in geval van mankementen. Slechte bereikbaarheid en wachttijden van 6 tot 8 weken voordat een auto gerepareerd kunnen worden zorgen volgens het taxibedrijf voor veel stilstand en verlies van omzet. Mede op basis daarvan eist de Bios groep 1,3 miljoen euro van Tesla.

Taxibedrijf is ‘monopolistengedrag’ Tesla zat en eist 1,3 miljoen euro | Fleet&Mobility

Taxibedrijf is ‘monopolistengedrag’ Tesla zat en eist 1,3 miljoen euro

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Taxichauffeurs van het bedrijf Bios klagen steen en been over de mankementen bij Tesla. Dan gaat het bijvoorbeeld om stuurbekrachtiging die stuk is, aandrijfassen die het na een paar maanden begeven, een kapotte draagarm of problemen met de navigatie. Daarover schrijft het FD vandaag. De taxichauffeurs zeggen verder dat de verplichte rittenstaten uit de boardcomputer vaak niet kloppen en verspringen zodra de auto wordt gereset of de internetverbinding hapert. Volgens het taxibedrijf lossen de monteurs van Tesla dit op door de kilometerstand aan te passen, aldus het taxibedrijf in FD.

Monopolistengedrag

Woordvoerder Martijn van Leeuwen van de Bios-groep laat Automotive weten dat het taxibedrijf graag de problemen met Tesla opgelost ziet worden. “We hopen met Tesla aan tafel te komen en zien langzamerhand enige beweging”, meldt hij. “We zijn in 2014 een avontuur met elkaar aangegaan en dan verwacht je een duurzame relatie op te bouwen, maar Tesla vertoont monopolistengedrag. De auto’s zijn voor ons van levensbelang; het zijn onze productiemiddelen. Als die stilstaan vanwege pech kost ons dat veel omzet.” Van Leeuwen bevestigt dat de claim inmiddels is omgezet in een juridische procedure. De zaak loopt bij de rechtbank in Amsterdam.

Bios heeft samen met Schiphol Taxi sinds 2014 afspraken met Tesla. Volgens Bios komt de autofabrikant die afspraken niet na. Het taxibedrijf is vooral ook ontevreden over de service van de automaker in geval van mankementen. Slechte bereikbaarheid en wachttijden van 6 tot 8 weken voordat een auto gerepareerd kunnen worden zorgen volgens het taxibedrijf voor veel stilstand en verlies van omzet. Mede op basis daarvan eist de Bios groep 1,3 miljoen euro van Tesla.