ANWB pleit voor nieuwe indeling verkeer in steden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De resultaten zijn verwerkt in het rapport ‘Verkeer in de stad’ van de ANWB.

Daarin is te lezen dat de maximum toegestane snelheid gekoppeld moet worden aan de infrastructuur in plaats van aan het type voertuig, zoals dat nu is. Per deel van de infrastructuur moet dan bepaald worden welke voertuigen wel of niet worden toegelaten. Dat wordt dan weer bepaald aan de hand van het gewicht en de afmetingen van een voertuig, zo wordt onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld scooters, fietsen, bakfietsen.

Volgens de ANWB wordt het verkeer op fietspaden zo veiliger omdat er minder verschil in massa is tussen de voertuigen op dezelfde rijstrook. Nu is het vaak zo dat fietsers samen met zwaardere voertuigen (bijvoorbeeld snorfietsen) op dezelfde smalle fietsstrook rijden, zonder duidelijke regelgeving, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. De ANWB wil deze verkeersstromen scheiden.

Er zijn zes zogenoemde voertuigfamilies ingericht om de verschillende typen voertuigen aan te duiden. In de typen A tot en met F worden voetgangers, fietsers, scooters en motoren, auto’s, vrachtauto’s en trams van elkaar onderscheiden.

Lees hier het rapport ‘Verkeer in de stad’.

ANWB pleit voor nieuwe indeling verkeer in steden | Fleet&Mobility

ANWB pleit voor nieuwe indeling verkeer in steden

Redactie Redactie
• Laatste update:

De resultaten zijn verwerkt in het rapport ‘Verkeer in de stad’ van de ANWB.

Daarin is te lezen dat de maximum toegestane snelheid gekoppeld moet worden aan de infrastructuur in plaats van aan het type voertuig, zoals dat nu is. Per deel van de infrastructuur moet dan bepaald worden welke voertuigen wel of niet worden toegelaten. Dat wordt dan weer bepaald aan de hand van het gewicht en de afmetingen van een voertuig, zo wordt onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld scooters, fietsen, bakfietsen.

Volgens de ANWB wordt het verkeer op fietspaden zo veiliger omdat er minder verschil in massa is tussen de voertuigen op dezelfde rijstrook. Nu is het vaak zo dat fietsers samen met zwaardere voertuigen (bijvoorbeeld snorfietsen) op dezelfde smalle fietsstrook rijden, zonder duidelijke regelgeving, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. De ANWB wil deze verkeersstromen scheiden.

Er zijn zes zogenoemde voertuigfamilies ingericht om de verschillende typen voertuigen aan te duiden. In de typen A tot en met F worden voetgangers, fietsers, scooters en motoren, auto’s, vrachtauto’s en trams van elkaar onderscheiden.

Lees hier het rapport ‘Verkeer in de stad’.