Vossebelt (V-Tron): data zijn van niemand

Redactie Redactie
• Laatste update:

fleetevent.nl/” target=”_blank”>Fleetplatform. Er kwamen ruim 180 mensen naar het Van der Valk Hotel in Houten voor de presentatie van Vossebelt over het gebruik van telematica en voor de afsluitende netwerkborrel.

Vossebelt liet zien hoe ver autofabrikanten zijn met zelfrijdende auto’s. BMW heeft een semi-autonoom rijdend voertuig, wat betekent dat het wel zelfstandig rijdt, maar niet anticipeert op veranderingen op en rond de weg. Daarna toonde hij een Mercedes S-klasse die zelfs al kan herkennen of mensen van plan zijn over te steken of niet. “De zelfrijdende auto is er dus al. De weg van paardenkoets naar auto duurde langer dan de weg van een auto met bestuurder naar een zelfrijdende.”

Overbodige discussie
Maar de belangrijkste conclusie uit zijn betoog is dat er nu op veel verschillende plekken oplossingen worden bedacht voor de connected car, maar dat alles uiteindelijk op 1 device verzameld zal worden. “De autobezitter heeft via zijn smartphone of tablet continu toegang tot de data uit bijvoorbeeld zijn auto. Hij kan via zijn mobiel invoeren waar hij heen wil, waarna het scherm in de auto de route toont. Het is eigenlijk al niet meer van deze tijd dat je zowel een navigatieprogramma op je telefoon hebt als in de auto en dat deze niet met elkaar verbonden zijn.”

Deze ontwikkeling maakt ook de discussie over ‘van wie de data is’, overbodig, stelde Vossebelt achteraf. “De data is er, en in veel gevallen vrij beschikbaar. Kijk maar naar hoeveel informatie consumenten van zichzelf prijsgeven op social media. Facebook gebruikt deze data, maar ook bedrijven kunnen er bij.”

Vossebelt (V-Tron): data zijn van niemand | Fleet&Mobility

Vossebelt (V-Tron): data zijn van niemand

Redactie Redactie
• Laatste update:

fleetevent.nl/” target=”_blank”>Fleetplatform. Er kwamen ruim 180 mensen naar het Van der Valk Hotel in Houten voor de presentatie van Vossebelt over het gebruik van telematica en voor de afsluitende netwerkborrel.

Vossebelt liet zien hoe ver autofabrikanten zijn met zelfrijdende auto’s. BMW heeft een semi-autonoom rijdend voertuig, wat betekent dat het wel zelfstandig rijdt, maar niet anticipeert op veranderingen op en rond de weg. Daarna toonde hij een Mercedes S-klasse die zelfs al kan herkennen of mensen van plan zijn over te steken of niet. “De zelfrijdende auto is er dus al. De weg van paardenkoets naar auto duurde langer dan de weg van een auto met bestuurder naar een zelfrijdende.”

Overbodige discussie
Maar de belangrijkste conclusie uit zijn betoog is dat er nu op veel verschillende plekken oplossingen worden bedacht voor de connected car, maar dat alles uiteindelijk op 1 device verzameld zal worden. “De autobezitter heeft via zijn smartphone of tablet continu toegang tot de data uit bijvoorbeeld zijn auto. Hij kan via zijn mobiel invoeren waar hij heen wil, waarna het scherm in de auto de route toont. Het is eigenlijk al niet meer van deze tijd dat je zowel een navigatieprogramma op je telefoon hebt als in de auto en dat deze niet met elkaar verbonden zijn.”

Deze ontwikkeling maakt ook de discussie over ‘van wie de data is’, overbodig, stelde Vossebelt achteraf. “De data is er, en in veel gevallen vrij beschikbaar. Kijk maar naar hoeveel informatie consumenten van zichzelf prijsgeven op social media. Facebook gebruikt deze data, maar ook bedrijven kunnen er bij.”