Daimler presenteert semi-autonoom rijdende stadsbus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) bleek onlangs dat zelfrijdende voertuigen in de toekomst een rol in het OV kunnen spelen.

Dubbelman wijst er op dat de proefrit in Amsterdam over een traject van 28 kilometer vlekkeloos verliep, waarbij de bus automatisch twee noodstops maakte voor plotseling overstekende fietsers.

Koffiebar aan boord
Deze stadsbus onderscheidt zich niet alleen door de zelfrijdende technologie, ook het interieur is afwijkend en bestaat uit drie zones: een chauffeursgedeelte met een serviceruimte waar koffie verkrijgbaar is, een middengedeelte met twee brede dubbele deuren en staanplaatsen bedoeld om passagiers snel in en uit te laten stappen en een loungeruimte met comfortabele zitplaatsen waar smartphones via inductie opgeladen kunnen worden.

Daimler is van plan de komende vijf jaar 200 miljoen euro in de ontwikkeling van de nieuwe stadsbus te steken. Wanneer het demonstratiemodel precies in productie gaat is nog niet bekend, verelt Dubbelman. “Het is de bedoeling dat de 12 meter lange stadsbus op de aanstaande IAA in Hannover (22 tot en met 29 september) zijn debuut maakt. Pas dan zal gaandeweg, na evaluatie van alle reacties, duidelijk worden hoe het definitieve productiemodel eruit gaat zien.”

Daimler-dochter Mercedes Benz Financial Services Nederland kocht begin deze maand Athlon International. 

Daimler presenteert semi-autonoom rijdende stadsbus | Fleet&Mobility

Daimler presenteert semi-autonoom rijdende stadsbus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) bleek onlangs dat zelfrijdende voertuigen in de toekomst een rol in het OV kunnen spelen.

Dubbelman wijst er op dat de proefrit in Amsterdam over een traject van 28 kilometer vlekkeloos verliep, waarbij de bus automatisch twee noodstops maakte voor plotseling overstekende fietsers.

Koffiebar aan boord
Deze stadsbus onderscheidt zich niet alleen door de zelfrijdende technologie, ook het interieur is afwijkend en bestaat uit drie zones: een chauffeursgedeelte met een serviceruimte waar koffie verkrijgbaar is, een middengedeelte met twee brede dubbele deuren en staanplaatsen bedoeld om passagiers snel in en uit te laten stappen en een loungeruimte met comfortabele zitplaatsen waar smartphones via inductie opgeladen kunnen worden.

Daimler is van plan de komende vijf jaar 200 miljoen euro in de ontwikkeling van de nieuwe stadsbus te steken. Wanneer het demonstratiemodel precies in productie gaat is nog niet bekend, verelt Dubbelman. “Het is de bedoeling dat de 12 meter lange stadsbus op de aanstaande IAA in Hannover (22 tot en met 29 september) zijn debuut maakt. Pas dan zal gaandeweg, na evaluatie van alle reacties, duidelijk worden hoe het definitieve productiemodel eruit gaat zien.”

Daimler-dochter Mercedes Benz Financial Services Nederland kocht begin deze maand Athlon International.