Fleetmanager wordt locatiestrateeg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederland is het derde land dat wordt aangedaan in het kader van de road tour die het bedrijf maakt. De ontwikkelingen gaan razendsnel en Google Maps heeft de ontwikkeling van routeplanning in vijf fases verdeeld.

“Na 300 jaar papieren kaarten, hebben we 20 jaar digitale routekaarten gebruikt en zitten we nu in de fase van dynamische routekaarten, met real time traffic”, Goibert noemt het ‘the dynamic age’. “We staan al aan de vooravond van fase vier, de intelligente fase. Er komen miljoenen apparaten die met elkaar verbonden zijn via internet. Die apparaten gaan leren wat gebruikers willen. En dat leidt uiteindelijk naar de voorspellende fase. Dan weten machines en apparaten wat je wil en vertellen ze je dat. Devices gaan je vertellen waar je wanneer heen gaat. Google is al bezig met de ontwikkeling hiervan”, stelt hij.

Locatiestrategie
Een locatiestrategie kan volgens de Fransman zorgen tot exactere levertijden voor bijvoorbeeld bezorgdiensten. “In plaats van twee uur speling aan je klanten door te geven, wordt dat een kwartier, omdat je precies weet waar je voertuigen zijn en hoe de situatie op de weg is.”

Ook voor verzekeringen wordt de data uit de voertuigen steeds belangrijker. “Het gaat er voor de hoogte van de verzekering dan niet meer om hoeveel kilometers er worden gereden, maar om hoe er gereden wordt. Houden zij zich aan de maximum snelheid en wat voor route wordt er gekozen? Verzekeraars gaan zogenoemde user based-modellen gebruiken.”

Fleetmanager wordt locatiestrateeg | Fleet&Mobility

Fleetmanager wordt locatiestrateeg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nederland is het derde land dat wordt aangedaan in het kader van de road tour die het bedrijf maakt. De ontwikkelingen gaan razendsnel en Google Maps heeft de ontwikkeling van routeplanning in vijf fases verdeeld.

“Na 300 jaar papieren kaarten, hebben we 20 jaar digitale routekaarten gebruikt en zitten we nu in de fase van dynamische routekaarten, met real time traffic”, Goibert noemt het ‘the dynamic age’. “We staan al aan de vooravond van fase vier, de intelligente fase. Er komen miljoenen apparaten die met elkaar verbonden zijn via internet. Die apparaten gaan leren wat gebruikers willen. En dat leidt uiteindelijk naar de voorspellende fase. Dan weten machines en apparaten wat je wil en vertellen ze je dat. Devices gaan je vertellen waar je wanneer heen gaat. Google is al bezig met de ontwikkeling hiervan”, stelt hij.

Locatiestrategie
Een locatiestrategie kan volgens de Fransman zorgen tot exactere levertijden voor bijvoorbeeld bezorgdiensten. “In plaats van twee uur speling aan je klanten door te geven, wordt dat een kwartier, omdat je precies weet waar je voertuigen zijn en hoe de situatie op de weg is.”

Ook voor verzekeringen wordt de data uit de voertuigen steeds belangrijker. “Het gaat er voor de hoogte van de verzekering dan niet meer om hoeveel kilometers er worden gereden, maar om hoe er gereden wordt. Houden zij zich aan de maximum snelheid en wat voor route wordt er gekozen? Verzekeraars gaan zogenoemde user based-modellen gebruiken.”