Overig

Laatste update:

NZMO: EV-kantelpunt is aangebroken, duurzaamheid belangrijker dan TCO

Hoofdonderzoeker Eric Vousten. (Foto: Marcel Cazemier)

Bij grote Nederlandse bedrijven is niet langer kostenbeheersing, maar duurzaamheid de belangrijkste factor in het mobiliteitsbeleid. Het aandeel bedrijven waar alleen nog maar voor een elektrische auto mag worden gekozen is in een jaar tijd verviervoudigd. Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2022.

Waar het nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek (NZMO) vorig jaar nog bol stond van de onzekerheden, is inmiddels duidelijk: hybride werken en de elektrische auto zijn dominant geworden. Ook blijven veel fleetowners moeite hebben met verminderen van mobiliteitskosten. Grote bedrijven lijken die heilige graal echter wel gevonden te hebben. Dit schrijft AM na een uitvoerig gesprek met NZMO-onderzoeker Eric Vousten over zijn bevindingen. Vousten ook sprak tijdens de AM Driving Business Awards.

Volgens Vousten stabiliseren veel zaken in de zakelijke mobiliteit. “Bijvoorbeeld als je kijkt naar hybride werken. Vorig jaar zagen we veel veranderingen ten opzichte van de jaren ervoor. Thuiswerken lijkt zich te gaan stabiliseren op een bepaald niveau; welke dagen en hoeveel uren. Aan de andere kant neemt ook het aantal gereisde kilometers van zakenauto’s toe. Dat was overigens exact conform de verwachting die we vorig jaar uitspraken. We zitten nu net iets onder het niveau van voor corona. De verwachting is dat we volgend jaar weer net zoveel kilometers maken als in 2019.”

Ook ziet Vousten een duidelijk kantelpunt als het aankomt op aandrijving van auto’s. Vousten: “Je mag nu bij bedrijven vaker kiezen voor elektrisch dan voor benzine. De reisfrequentie bij zakelijk treingebruik zit op 65 procent van het niveau voor corona. Bij bus, trein en metro ligt dat op 85 procent. Treinreizigers maken nog wel het meeste gebruik van alternatieven. Dat kan een ov-auto, deelauto of een privéauto zijn.”

Milieubewustzijn

Al jarenlang zijn Total Cost of Ownership (TCO) en medewerkerstevredenheid voor bedrijven de belangrijkste criteria bij de inrichting van hun zakelijke mobiliteit. De laatste jaren neemt het belang van milieubewustzijn echter sterk toe. Inmiddels staat duurzaamheid op de derde plek; nog voor representativiteit, productiviteit en reistijd. Bij grote bedrijven (meer dan 1.000 medewerkers), staat het milieu zelfs op nummer 1, zo blijkt uit het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 3.000 zakelijke reizigers en meer dan 800 bedrijven. Het onderzoek wordt sinds 2009 jaarlijks uitgevoerd. “Na veertien jaar zien we voor het eerst een duidelijk kantelpunt in het belang dat bedrijven hechten aan duurzame mobiliteit”, zegt Vousten. “Inmiddels mag bij meer dan 80% van de bedrijven gekozen worden voor een elektrisch voertuig (EV), in 2018 was dat nog geen 50%. Diesel mag nog maar bij 39% worden ingezet, tegenover 74% in 2018. En benzine mag bij 72% van de bedrijven gekozen worden; dat is dus minder dan voor EV. Bij 18% van de bedrijven hebben werknemers alleen nog de keuze uit EV of Plug-in EV (vorig jaar 4%).” Bestel hier het Nationale Zakelijke Mobiliteitsonderzoek.

De vergroening van wagenparken verloopt daarmee sneller dan voorzien: de prognose van bedrijven is dat hun vloot in 2025 gemiddeld voor 65% zal bestaan uit (gedeeltelijk) geëlektrificeerde voertuigen. Vooruitkijkend ziet Vousten dan ook een grote toekomst voor EV’s “Op dit moment bestaat 65 procent van het wagenpark uit benzine en diesel. De prognose voor 2025 is dat 65 procent juist elektrisch is. Precies omgedraaid.” Tijdens de paneldiscussie tijdens de presentatie van het onderzoek, afgelopen woensdag tijdens de Driving Business Awards, bleek dat de partners (RET, NS, RDC en VNA) in het onderzoek de elektrificatie als belangrijk speerpunt zien, naast natuurlijk het bijdragen aan de ontwikkeling van Mobility as a Service. Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, plaatste over de elektrificatie wel een kanttekening. “Het onderzoek geeft duidelijk aan dat grote bedrijven bezig zijn met het elektrificeren van het wagenpark en dat is een erg goed signaal. Maar wij zien op dit moment in de praktijk de populariteit van elektrische auto’s wel afvlakken. Het blijft echt zaak om elektrisch zakelijk vervoer te blijven stimuleren als overheid.” 

Lees het hele artikel in de nieuwe Automotive. Abonnee worden? Klik hier!

NZMO: EV-kantelpunt is aangebroken, duurzaamheid belangrijker dan TCO | Fleet&Mobility

NZMO: EV-kantelpunt is aangebroken, duurzaamheid belangrijker dan TCO

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Hoofdonderzoeker Eric Vousten. (Foto: Marcel Cazemier)

Waar het nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek (NZMO) vorig jaar nog bol stond van de onzekerheden, is inmiddels duidelijk: hybride werken en de elektrische auto zijn dominant geworden. Ook blijven veel fleetowners moeite hebben met verminderen van mobiliteitskosten. Grote bedrijven lijken die heilige graal echter wel gevonden te hebben. Dit schrijft AM na een uitvoerig gesprek met NZMO-onderzoeker Eric Vousten over zijn bevindingen. Vousten ook sprak tijdens de AM Driving Business Awards.

Volgens Vousten stabiliseren veel zaken in de zakelijke mobiliteit. “Bijvoorbeeld als je kijkt naar hybride werken. Vorig jaar zagen we veel veranderingen ten opzichte van de jaren ervoor. Thuiswerken lijkt zich te gaan stabiliseren op een bepaald niveau; welke dagen en hoeveel uren. Aan de andere kant neemt ook het aantal gereisde kilometers van zakenauto’s toe. Dat was overigens exact conform de verwachting die we vorig jaar uitspraken. We zitten nu net iets onder het niveau van voor corona. De verwachting is dat we volgend jaar weer net zoveel kilometers maken als in 2019.”

Ook ziet Vousten een duidelijk kantelpunt als het aankomt op aandrijving van auto’s. Vousten: “Je mag nu bij bedrijven vaker kiezen voor elektrisch dan voor benzine. De reisfrequentie bij zakelijk treingebruik zit op 65 procent van het niveau voor corona. Bij bus, trein en metro ligt dat op 85 procent. Treinreizigers maken nog wel het meeste gebruik van alternatieven. Dat kan een ov-auto, deelauto of een privéauto zijn.”

Milieubewustzijn

Al jarenlang zijn Total Cost of Ownership (TCO) en medewerkerstevredenheid voor bedrijven de belangrijkste criteria bij de inrichting van hun zakelijke mobiliteit. De laatste jaren neemt het belang van milieubewustzijn echter sterk toe. Inmiddels staat duurzaamheid op de derde plek; nog voor representativiteit, productiviteit en reistijd. Bij grote bedrijven (meer dan 1.000 medewerkers), staat het milieu zelfs op nummer 1, zo blijkt uit het onderzoek, uitgevoerd onder ruim 3.000 zakelijke reizigers en meer dan 800 bedrijven. Het onderzoek wordt sinds 2009 jaarlijks uitgevoerd. “Na veertien jaar zien we voor het eerst een duidelijk kantelpunt in het belang dat bedrijven hechten aan duurzame mobiliteit”, zegt Vousten. “Inmiddels mag bij meer dan 80% van de bedrijven gekozen worden voor een elektrisch voertuig (EV), in 2018 was dat nog geen 50%. Diesel mag nog maar bij 39% worden ingezet, tegenover 74% in 2018. En benzine mag bij 72% van de bedrijven gekozen worden; dat is dus minder dan voor EV. Bij 18% van de bedrijven hebben werknemers alleen nog de keuze uit EV of Plug-in EV (vorig jaar 4%).” Bestel hier het Nationale Zakelijke Mobiliteitsonderzoek.

De vergroening van wagenparken verloopt daarmee sneller dan voorzien: de prognose van bedrijven is dat hun vloot in 2025 gemiddeld voor 65% zal bestaan uit (gedeeltelijk) geëlektrificeerde voertuigen. Vooruitkijkend ziet Vousten dan ook een grote toekomst voor EV’s “Op dit moment bestaat 65 procent van het wagenpark uit benzine en diesel. De prognose voor 2025 is dat 65 procent juist elektrisch is. Precies omgedraaid.” Tijdens de paneldiscussie tijdens de presentatie van het onderzoek, afgelopen woensdag tijdens de Driving Business Awards, bleek dat de partners (RET, NS, RDC en VNA) in het onderzoek de elektrificatie als belangrijk speerpunt zien, naast natuurlijk het bijdragen aan de ontwikkeling van Mobility as a Service. Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, plaatste over de elektrificatie wel een kanttekening. “Het onderzoek geeft duidelijk aan dat grote bedrijven bezig zijn met het elektrificeren van het wagenpark en dat is een erg goed signaal. Maar wij zien op dit moment in de praktijk de populariteit van elektrische auto’s wel afvlakken. Het blijft echt zaak om elektrisch zakelijk vervoer te blijven stimuleren als overheid.” 

Lees het hele artikel in de nieuwe Automotive. Abonnee worden? Klik hier!