Jato: verkoop Model S overstijgt die van de S-klasse en 7-serie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Tesla

De Model S werd vergeleken met de BMW 7-serie en de Mercedes S-klasse. Het Tesla-model werd in Noord-Amerika al langer beter verkocht dan de Europese luxemerken, maar het is voor het eerst dat de grote Europese premiummerken op hun thuismarkt worden verslagen. “Dit moet bij de traditionele automakers de alarmbellen laten rinkelen, dat een klein merk als Tesla Mercedes en BMW op hun thuismarkt kan verslaan”, aldus Jato-analist Felipe Munoz. Hij stelt dat dit het belang van een snellere ontwikkeling van EV’s onderstreept.

Er komen wel wat premium-EV’s aan, zoals de Jaguar I-Pace in maart, de Audi E-tron Quattro, maar deze concurreren volgens Jato meer met Tesla’s Model X dan met de Model S. Porsche komt later dit jaar met de Mission E, en VW lanceert op de Geneva Motor Show de conceptauto Vizzion.

Van de Model S werden er vorig jaar 16.132 in Europa verkocht, 30 procent meer dan in 2016. Van de Mercedes S-klasse werden er 13.359 (+3%) verkocht, terwijl er van de BMW 7-serie 13 procent minder werden verkocht (in totaal 11.735 stuks in 2017). In de Verenigde Staten werden er 28.000 Models S verkocht (+9%), en van de S-klasse 15.888 (-16%). Volgens Jato zijn vorig jaar 12.000 Models X besteld, 2.000 stuks meer dan de BMW X6 en ongeveer evenveel als van de Porsche Cayenne.

In Nederland werden er vorig jaar 2.510 Tesla’s Model S verkocht (2016: 1.685), en 211 van de S-Klasse (2016: 180). BMW sleet 211 stuks van zijn 7-serie in Nederland (2016: 408 stuks). In Nederland heeft Tesla natuurlijk ook flink voordeel van de lage bijtelling voor volledig elektrische voertuigen en dat geldt ook voor diverse andere Europese markten. Met het ‘instapmodel’ Model 3 gaat het Tesla minder voor de wind: daarvan loopt de productie achter op schema.

S in E-segment

In Nederland wordt de Model S overigens niet in het premium topsegment (F) ingedeeld, zoals Jato voor de mondiale markt heeft gedaan; hier valt hij in het E-segment, waar het concurrenten als de E-Klasse en de 5-Serie treft. En daar scoren deze Duitse merken nog aanzienlijk beter. Mercedes E-klasse noteerde in 2017 1.888 registraties, de BMW 5-serie zelfs 3.243. De Model S bleef wel de Audi A6 en de Volvo S90 voor, waarvan er respectievelijk een kleine 1.000 en 629) werden geregistreerd.

Jato: verkoop Model S overstijgt die van de S-klasse en 7-serie | Fleet&Mobility

Jato: verkoop Model S overstijgt die van de S-klasse en 7-serie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Tesla

De Model S werd vergeleken met de BMW 7-serie en de Mercedes S-klasse. Het Tesla-model werd in Noord-Amerika al langer beter verkocht dan de Europese luxemerken, maar het is voor het eerst dat de grote Europese premiummerken op hun thuismarkt worden verslagen. “Dit moet bij de traditionele automakers de alarmbellen laten rinkelen, dat een klein merk als Tesla Mercedes en BMW op hun thuismarkt kan verslaan”, aldus Jato-analist Felipe Munoz. Hij stelt dat dit het belang van een snellere ontwikkeling van EV’s onderstreept.

Er komen wel wat premium-EV’s aan, zoals de Jaguar I-Pace in maart, de Audi E-tron Quattro, maar deze concurreren volgens Jato meer met Tesla’s Model X dan met de Model S. Porsche komt later dit jaar met de Mission E, en VW lanceert op de Geneva Motor Show de conceptauto Vizzion.

Van de Model S werden er vorig jaar 16.132 in Europa verkocht, 30 procent meer dan in 2016. Van de Mercedes S-klasse werden er 13.359 (+3%) verkocht, terwijl er van de BMW 7-serie 13 procent minder werden verkocht (in totaal 11.735 stuks in 2017). In de Verenigde Staten werden er 28.000 Models S verkocht (+9%), en van de S-klasse 15.888 (-16%). Volgens Jato zijn vorig jaar 12.000 Models X besteld, 2.000 stuks meer dan de BMW X6 en ongeveer evenveel als van de Porsche Cayenne.

In Nederland werden er vorig jaar 2.510 Tesla’s Model S verkocht (2016: 1.685), en 211 van de S-Klasse (2016: 180). BMW sleet 211 stuks van zijn 7-serie in Nederland (2016: 408 stuks). In Nederland heeft Tesla natuurlijk ook flink voordeel van de lage bijtelling voor volledig elektrische voertuigen en dat geldt ook voor diverse andere Europese markten. Met het ‘instapmodel’ Model 3 gaat het Tesla minder voor de wind: daarvan loopt de productie achter op schema.

S in E-segment

In Nederland wordt de Model S overigens niet in het premium topsegment (F) ingedeeld, zoals Jato voor de mondiale markt heeft gedaan; hier valt hij in het E-segment, waar het concurrenten als de E-Klasse en de 5-Serie treft. En daar scoren deze Duitse merken nog aanzienlijk beter. Mercedes E-klasse noteerde in 2017 1.888 registraties, de BMW 5-serie zelfs 3.243. De Model S bleef wel de Audi A6 en de Volvo S90 voor, waarvan er respectievelijk een kleine 1.000 en 629) werden geregistreerd.