Autodisk: BPM in nieuwe WLTP-tabel flink omlaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er is nogal wat te doen om de nieuwe bpm-tabel, die gisteren is ingevoerd. Deze tabel sluit beter aan op de nieuwe testcyclus WLTP, die een hogere CO2-uitstootwaarde geeft dan de oude test NEDC. En omdat de overgang naar de nieuwe testcyclus budgetneutraal moest en de CO2 een belangrijke grondslag is voor de bpm, moest de bpm-tabel dus worden aangepast. In de hieraan voorafgaande tussenfase streek de belastingdienst miljoenen aan extra bpm op, zo concludeerden brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging; de overheid stelt zich op het standpunt dat er wel degelijk sprake is van budgetneutraliteit.

Autodisk, dat onder andere calculatiesoftware maakt voor leasemaatschappijen, berekende voor vakblad Automotive aan de hand van 300 duizend unieke calculaties met Europese leaseauto’s wat het verschil is tussen de oude en nieuwe situatie. Hieruit blijkt dat de CO2-uitstootwaarden in de meetmethode van WLTP tussen de 10 en 20 procent hoger liggen, maar dat de bpm (afhankelijk van het segment) gemiddeld tussen de 2 en 15 procent lager ligt.Bekijk ook de Livestream met Ivo Lissone (Alphabet): ‘Er is geen pijl te trekken op de WLTP’

Wat verder opvalt is dat de consumentenprijzen niet mee dalen: zo daalt in het C-segment de bpm met 15 procent, maar de prijs slechts met 1 procent (inclusief de bpm).  Volgens Autodisk-directeur Alain Snel komt dat doordat autofabrikanten in het verleden voor Nederland een lagere catalogusprijs hanteerden dan in andere EU-landen, om de hoge belasting op auto’s enigszins te dempen. “Nu worden de prijzen weer meer in lijn gebracht met andere landen”, stelt hij. Lees het hele artikel op Automotive-online (voor abonnees).

Autodisk: BPM in nieuwe WLTP-tabel flink omlaag | Fleet&Mobility

Autodisk: BPM in nieuwe WLTP-tabel flink omlaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Er is nogal wat te doen om de nieuwe bpm-tabel, die gisteren is ingevoerd. Deze tabel sluit beter aan op de nieuwe testcyclus WLTP, die een hogere CO2-uitstootwaarde geeft dan de oude test NEDC. En omdat de overgang naar de nieuwe testcyclus budgetneutraal moest en de CO2 een belangrijke grondslag is voor de bpm, moest de bpm-tabel dus worden aangepast. In de hieraan voorafgaande tussenfase streek de belastingdienst miljoenen aan extra bpm op, zo concludeerden brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging; de overheid stelt zich op het standpunt dat er wel degelijk sprake is van budgetneutraliteit.

Autodisk, dat onder andere calculatiesoftware maakt voor leasemaatschappijen, berekende voor vakblad Automotive aan de hand van 300 duizend unieke calculaties met Europese leaseauto’s wat het verschil is tussen de oude en nieuwe situatie. Hieruit blijkt dat de CO2-uitstootwaarden in de meetmethode van WLTP tussen de 10 en 20 procent hoger liggen, maar dat de bpm (afhankelijk van het segment) gemiddeld tussen de 2 en 15 procent lager ligt.Bekijk ook de Livestream met Ivo Lissone (Alphabet): ‘Er is geen pijl te trekken op de WLTP’

Wat verder opvalt is dat de consumentenprijzen niet mee dalen: zo daalt in het C-segment de bpm met 15 procent, maar de prijs slechts met 1 procent (inclusief de bpm).  Volgens Autodisk-directeur Alain Snel komt dat doordat autofabrikanten in het verleden voor Nederland een lagere catalogusprijs hanteerden dan in andere EU-landen, om de hoge belasting op auto’s enigszins te dempen. “Nu worden de prijzen weer meer in lijn gebracht met andere landen”, stelt hij. Lees het hele artikel op Automotive-online (voor abonnees).