Wittebrug Lease neemt ondernemers mee in energietransitie bestelwagens

Brand story •

Hoewel de invoering van milieuzones en de BPM-heffing op bestelwagens snel nadert, zijn sommige ondernemers nog steeds niet bezig met dit thema. Wittebrug Lease adviseert ondernemers op dit vlak, biedt een overstapregeling aan en faciliteert in laadadvies op maat.

De gevolgen van de energietransitie zijn niet mals in bestelwagenland. De invoering van de BPM per 1-1-2025 kan de aanschafprijs van een grote bestelwagen tot wel 16.000 euro verhogen. “Zowel de BPM als problemen met betrekking tot zero emissie zones zijn te omzeilen door over te stappen op elektrische bestelwagens”, aldus Kevin van der Krogt, accountmanager bij de leasemaatschappij. “Bovendien is er in 2024 nog de SEBA-subsidieregeling, ook als wordt gekozen voor leasing trouwens. Dan kunnen wij daar als leasemaatschappij aanspraak op maken en dat bedrag verrekenen in het leasetarief.” Hoewel er dus wel wat te zeggen valt voor een overstap naar elektrische bestelwagens, is er nog een hoop koudwatervrees. “Omdat veel ondernemers de energietransitie spannend vinden, kiezen ze vaak voor operational lease. Dan liggen de risico’s qua restwaarde en het beheer immers bij de leasemaatschappij.”

Overstapregeling

Wittebrug Lease voorziet niet alleen ondernemers van informatie en advies op dit vlak, het bedrijf biedt ook een overstapregeling aan. Kevin: “Met de regeling kunnen ondernemers nu nog kiezen voor een bestelwagen met dieselmotor op basis van operational lease en na minimaal 12 maanden erin te hebben gereden, probleemloos overstappen naar een elektrische.” De komende jaren mogen de diesel bestelwagens met een euro 6 motor nog wel de zero-emissie zones in tot 1-1-2028. Om de verhoging van de BPM in de nieuwprijs op de diesel bestelwagen te voorkomen moet deze wel voor 1-1-2025 geregistreerd zijn. Gezien de levertijden is het advies om begin 2024 een diesel bestelwagen te bestellen om levering voor 2025 te kunnen waarborgen. Ondernemers die zelf aanspraak op de subsidies bij een elektrische bestelwagen willen maken of als ze graag de (diesel) bestelwagen in eigendom willen hebben kunnen geholpen worden aan een passende financial lease oplossing.

Subsidies en fiscale voordelen combineren

Voor ondernemers die voldoen aan de voorwaarden van subsidies en fiscale regelingen (SEBA, MIA en KIA), is het mogelijk om deze te combineren. Hierdoor kunnen ondernemers maximaal profiteren van de subsidies en fiscale voordelen en is het nog aantrekkelijker om voor een elektrische bestelwagen te kiezen.

Opladen

Ook op het gebied van laden, eveneens nieuwe materie voor een hoop ondernemers, neemt Wittebrug Lease haar klanten aan de hand. “We hebben een samenwerking met een aanbieder van laadvoorzieningen, die onze klanten kan voorzien van op maat gemaakte laadoplossingen met advies op locatie”, aldus Kevin. “De experts kunnen ook kijken of de laadvoorzieningen toekomstproof zijn, waarbij er ook naar de capaciteit van het netwerk wordt gekeken.”

Bedenkingen

Hoewel veel ondernemers nog zo hun bedenkingen hebben bij elektrische bestelwagens en beperkingen zien, zoals de niet altijd toereikende praktijkactieradius en een beperkt trekgewicht, gaan de ontwikkelingen snel op dit vlak. “Er komen binnenkort bestelwagens op de markt met een 110 kW batterij die een actieradius van circa 400 km biedt volgens de WLTP-cyclus”, vertelt Kevin. “Wat de actieradius in de praktijk is, is uiteraard afhankelijk van de wijze waarop ze belast worden. Maar de ontwikkelingen gaan in ieder geval snel. Het maximale trekgewicht gaat richting de 2.400 kg en het laadvermogen naar 1.500 kg. Voor bedrijven die veel zwaar materiaal trekken of elke dag meer dan 300 kilometer rijden, is dat wellicht nog niet toereikend, maar zij kunnen wel snelladen langs de snelweg.”

Uitdaging

Het nadere einde van de ontheffing die wordt verleend aan bestuurders van elektrische bestelwagens met een B-rijbewijs, blijft wel een uitdaging. “Nu mag je met een B-rijbewijs tijdelijk voertuigen met een maximaal toelaatbaar gewicht van 4.250 kg besturen, maar dat gaat weer terug naar 3.500 kg.” Gezien het hoge gewicht kan dat verstrekkende gevolgen hebben volgens Kevin. “Dan moet je als bedrijf op zoek gaan naar andere voertuigen of naar ander personeel die wel over een C-rijbewijs beschikken of je bestaande personeel het C-rijbewijs laten halen.”

Kortom, er zijn nog wel wat uitdagingen met betrekking tot de overstap naar elektrische bestelwagens, maar Wittebrug Lease kan daarbij in ieder geval een informerende en adviserende rol spelen.

Ondernemers die zich willen voorbereiden op de elektrificatie van hun wagenpark, het invoeren van zero-emissiezones, prijsstijgingen als gevolg van de invoering van BPM op bestelwagens en aanspraak willen maken op de subsidies kunnen meer informatie vinden via onderstaande link.

https://wittebruglease.nl/bedrijfswagens-duurzame-mobiliteit/

Wittebrug Lease neemt ondernemers mee in energietransitie bestelwagens | Fleet&Mobility

Wittebrug Lease neemt ondernemers mee in energietransitie bestelwagens

Brand story • Hoewel de invoering van milieuzones en de BPM-heffing op bestelwagens snel nadert, zijn sommige ondernemers nog steeds niet bezig met dit thema. Wittebrug Lease adviseert ondernemers op dit vlak, biedt een overstapregeling aan en faciliteert in laadadvies op maat.

De gevolgen van de energietransitie zijn niet mals in bestelwagenland. De invoering van de BPM per 1-1-2025 kan de aanschafprijs van een grote bestelwagen tot wel 16.000 euro verhogen. “Zowel de BPM als problemen met betrekking tot zero emissie zones zijn te omzeilen door over te stappen op elektrische bestelwagens”, aldus Kevin van der Krogt, accountmanager bij de leasemaatschappij. “Bovendien is er in 2024 nog de SEBA-subsidieregeling, ook als wordt gekozen voor leasing trouwens. Dan kunnen wij daar als leasemaatschappij aanspraak op maken en dat bedrag verrekenen in het leasetarief.” Hoewel er dus wel wat te zeggen valt voor een overstap naar elektrische bestelwagens, is er nog een hoop koudwatervrees. “Omdat veel ondernemers de energietransitie spannend vinden, kiezen ze vaak voor operational lease. Dan liggen de risico’s qua restwaarde en het beheer immers bij de leasemaatschappij.”

Overstapregeling

Wittebrug Lease voorziet niet alleen ondernemers van informatie en advies op dit vlak, het bedrijf biedt ook een overstapregeling aan. Kevin: “Met de regeling kunnen ondernemers nu nog kiezen voor een bestelwagen met dieselmotor op basis van operational lease en na minimaal 12 maanden erin te hebben gereden, probleemloos overstappen naar een elektrische.” De komende jaren mogen de diesel bestelwagens met een euro 6 motor nog wel de zero-emissie zones in tot 1-1-2028. Om de verhoging van de BPM in de nieuwprijs op de diesel bestelwagen te voorkomen moet deze wel voor 1-1-2025 geregistreerd zijn. Gezien de levertijden is het advies om begin 2024 een diesel bestelwagen te bestellen om levering voor 2025 te kunnen waarborgen. Ondernemers die zelf aanspraak op de subsidies bij een elektrische bestelwagen willen maken of als ze graag de (diesel) bestelwagen in eigendom willen hebben kunnen geholpen worden aan een passende financial lease oplossing.

Subsidies en fiscale voordelen combineren

Voor ondernemers die voldoen aan de voorwaarden van subsidies en fiscale regelingen (SEBA, MIA en KIA), is het mogelijk om deze te combineren. Hierdoor kunnen ondernemers maximaal profiteren van de subsidies en fiscale voordelen en is het nog aantrekkelijker om voor een elektrische bestelwagen te kiezen.

Opladen

Ook op het gebied van laden, eveneens nieuwe materie voor een hoop ondernemers, neemt Wittebrug Lease haar klanten aan de hand. “We hebben een samenwerking met een aanbieder van laadvoorzieningen, die onze klanten kan voorzien van op maat gemaakte laadoplossingen met advies op locatie”, aldus Kevin. “De experts kunnen ook kijken of de laadvoorzieningen toekomstproof zijn, waarbij er ook naar de capaciteit van het netwerk wordt gekeken.”

Bedenkingen

Hoewel veel ondernemers nog zo hun bedenkingen hebben bij elektrische bestelwagens en beperkingen zien, zoals de niet altijd toereikende praktijkactieradius en een beperkt trekgewicht, gaan de ontwikkelingen snel op dit vlak. “Er komen binnenkort bestelwagens op de markt met een 110 kW batterij die een actieradius van circa 400 km biedt volgens de WLTP-cyclus”, vertelt Kevin. “Wat de actieradius in de praktijk is, is uiteraard afhankelijk van de wijze waarop ze belast worden. Maar de ontwikkelingen gaan in ieder geval snel. Het maximale trekgewicht gaat richting de 2.400 kg en het laadvermogen naar 1.500 kg. Voor bedrijven die veel zwaar materiaal trekken of elke dag meer dan 300 kilometer rijden, is dat wellicht nog niet toereikend, maar zij kunnen wel snelladen langs de snelweg.”

Uitdaging

Het nadere einde van de ontheffing die wordt verleend aan bestuurders van elektrische bestelwagens met een B-rijbewijs, blijft wel een uitdaging. “Nu mag je met een B-rijbewijs tijdelijk voertuigen met een maximaal toelaatbaar gewicht van 4.250 kg besturen, maar dat gaat weer terug naar 3.500 kg.” Gezien het hoge gewicht kan dat verstrekkende gevolgen hebben volgens Kevin. “Dan moet je als bedrijf op zoek gaan naar andere voertuigen of naar ander personeel die wel over een C-rijbewijs beschikken of je bestaande personeel het C-rijbewijs laten halen.”

Kortom, er zijn nog wel wat uitdagingen met betrekking tot de overstap naar elektrische bestelwagens, maar Wittebrug Lease kan daarbij in ieder geval een informerende en adviserende rol spelen.

Ondernemers die zich willen voorbereiden op de elektrificatie van hun wagenpark, het invoeren van zero-emissiezones, prijsstijgingen als gevolg van de invoering van BPM op bestelwagens en aanspraak willen maken op de subsidies kunnen meer informatie vinden via onderstaande link.

https://wittebruglease.nl/bedrijfswagens-duurzame-mobiliteit/