Deelauto’s verdwijnen uit Belgische steden

Deelmobiliteit • Greenmobility en Poppy, onderdeel van D’Ieteren, trekken deelauto’s weg uit een aantal Belgische steden. Dat melden beide bedrijven. Door de hoge rente zijn de kosten te hoog terwijl de vraag naar deelauto’s ook achter blijft.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Deelauto's van Greenmobility. (Foto: Shutterstock).

Greenmobility trekt zich terug uit Gent en Brussel. Poppy haalt zijn rode deelauto’s weg uit Gent, Leuven en Mechelen. Poppy blijft met in totaal 2.300 auto’s wel aanwezig in Brussel, Antwerpen en Luik. Auto’s van Greenmobility zijn in België alleen nog te vinden in Antwerpen.

In alle gevallen gaat het om freefloat deelauto´s die de gebruiker overal in de stad en wijde omgeving kan achterlaten en oppikken. Deelauto systemen zonder vaste parkeerplaatsen zijn zeer kapitaalintensief. Dat schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De kosten voor de aankoop van de auto’s zijn hoog en het duurt lang voordat het businessmodel rendabel is. De aanbieders moeten bij de opstart meteen tientallen tot honderden auto’s in de straten neerzetten en hopen dat er gebruikers op afkomen, aldus De Tijd.

Deelauto-aanbieder Greenwheels zag het aantal gebruikers in Nederland juist toenemen. Greenwheels meldt dat het bedrijf als ‘enige autodeelbedrijf van Nederland zwarte cijfers schrijft’. Verdere informatie deelt het bedrijf niet omdat de cijfers ‘concurrentiegevoelig’ zijn.

Deelauto’s verdwijnen uit Belgische steden | Fleet&Mobility

Deelauto’s verdwijnen uit Belgische steden

Deelmobiliteit • Greenmobility en Poppy, onderdeel van D’Ieteren, trekken deelauto’s weg uit een aantal Belgische steden. Dat melden beide bedrijven. Door de hoge rente zijn de kosten te hoog terwijl de vraag naar deelauto’s ook achter blijft.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Deelauto's van Greenmobility. (Foto: Shutterstock).

Greenmobility trekt zich terug uit Gent en Brussel. Poppy haalt zijn rode deelauto’s weg uit Gent, Leuven en Mechelen. Poppy blijft met in totaal 2.300 auto’s wel aanwezig in Brussel, Antwerpen en Luik. Auto’s van Greenmobility zijn in België alleen nog te vinden in Antwerpen.

In alle gevallen gaat het om freefloat deelauto´s die de gebruiker overal in de stad en wijde omgeving kan achterlaten en oppikken. Deelauto systemen zonder vaste parkeerplaatsen zijn zeer kapitaalintensief. Dat schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De kosten voor de aankoop van de auto’s zijn hoog en het duurt lang voordat het businessmodel rendabel is. De aanbieders moeten bij de opstart meteen tientallen tot honderden auto’s in de straten neerzetten en hopen dat er gebruikers op afkomen, aldus De Tijd.

Deelauto-aanbieder Greenwheels zag het aantal gebruikers in Nederland juist toenemen. Greenwheels meldt dat het bedrijf als ‘enige autodeelbedrijf van Nederland zwarte cijfers schrijft’. Verdere informatie deelt het bedrijf niet omdat de cijfers ‘concurrentiegevoelig’ zijn.