Nederland ontvangt 97 miljoen euro uit EU-potje voor infrastructuur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het geld komt uit het Europese programma voor een Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN-T). Dat moet de transportverbindingen in de EU versterken, op de weg, over water en spoor en door de lucht. In 2014 kregen Nederlandse projecten 95 miljoen toegewezen binnen dit programma. In heel Europa wordt in deze ronde in totaal 850 miljoen aan subsidies verdeeld. Op 6 juli gingen de lidstaten akkoord met het voorstel voor verdeling van de subsidie van de Europese Commissie.

Platooning

Rijkswaterstaat ontvangt 11,6 miljoen euro voor een aantal grensoverschrijdende projecten waarbij innovatieve verkeerstechnieken worden ingezet om de doorstroming op snelwegen te bevorderen. Een van die projecten is het laten rijden van vrachtwagens in zogenoemde platoons: trucks worden met wifi en 4G ‘aan elkaar gekoppeld’. Ze wisselen voortdurend informatie uit over de omgeving en kunnen zo dicht op elkaar rijden. Dat vermindert de totale luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik en de uitstoot met zo’n 10 procent. Ook wordt de weg efficiënter benut.

Eind 2018 moeten circa 100 platoons per dag gaan rijden vanuit Rotterdam naar het achterland, dat zijn dagelijks ongeveer 500 trucks. In aansluitende buitenlanden worden ook projecten met platooning gesubsidieerd, waardoor de platoons tot aan Wenen worden gefaciliteerd.

Waterstof

Nederland ontvangt bovendien 14,2 miljoen euro voor diverse projecten waarin infrastructuur wordt aangelegd voor alternatieve brandstoffen. Volgens het ministerie gaat het “onder meer om een praktijkproef voor de introductie van twaalf vulstations voor voertuigen die op waterstof rijden en voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen”.

Spoor en luchtvaart

Voorts krijgt het doortrekken van de A15 tot de A12 5,8 miljoen euro Europees geld. Er is 24 miljoen subsidie voor elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen-Landgraaf en Aken, en er wordt onderzocht of er een intercity kan gaan rijden tussen Aken en Eindhoven. Er is geld voor het uitrusten van locomotieven met spoorbeveiligingssysteem ERTMS en er wordt geïnvesteerd in kortere wachttijden op de goederenverbinding tussen Rotterdam en Genua. De Nederlandse luchtverkeersleiding en Schiphol delen mee in een subsidie van 30 miljoen voor het Sesar-programma, dat binnen Europa de systemen van de luchtverkeersleiding koppelt aan de systemen in vliegtuigen. Die kunnen daardoor preciezer volgens planning vliegen, waardoor minder brandstof wordt verbruikt, de uitstoot omlaag gaat en ook de geluidshinder afneemt.

Nederland ontvangt 97 miljoen euro uit EU-potje voor infrastructuur | Fleet&Mobility

Nederland ontvangt 97 miljoen euro uit EU-potje voor infrastructuur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het geld komt uit het Europese programma voor een Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN-T). Dat moet de transportverbindingen in de EU versterken, op de weg, over water en spoor en door de lucht. In 2014 kregen Nederlandse projecten 95 miljoen toegewezen binnen dit programma. In heel Europa wordt in deze ronde in totaal 850 miljoen aan subsidies verdeeld. Op 6 juli gingen de lidstaten akkoord met het voorstel voor verdeling van de subsidie van de Europese Commissie.

Platooning

Rijkswaterstaat ontvangt 11,6 miljoen euro voor een aantal grensoverschrijdende projecten waarbij innovatieve verkeerstechnieken worden ingezet om de doorstroming op snelwegen te bevorderen. Een van die projecten is het laten rijden van vrachtwagens in zogenoemde platoons: trucks worden met wifi en 4G ‘aan elkaar gekoppeld’. Ze wisselen voortdurend informatie uit over de omgeving en kunnen zo dicht op elkaar rijden. Dat vermindert de totale luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik en de uitstoot met zo’n 10 procent. Ook wordt de weg efficiënter benut.

Eind 2018 moeten circa 100 platoons per dag gaan rijden vanuit Rotterdam naar het achterland, dat zijn dagelijks ongeveer 500 trucks. In aansluitende buitenlanden worden ook projecten met platooning gesubsidieerd, waardoor de platoons tot aan Wenen worden gefaciliteerd.

Waterstof

Nederland ontvangt bovendien 14,2 miljoen euro voor diverse projecten waarin infrastructuur wordt aangelegd voor alternatieve brandstoffen. Volgens het ministerie gaat het “onder meer om een praktijkproef voor de introductie van twaalf vulstations voor voertuigen die op waterstof rijden en voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen”.

Spoor en luchtvaart

Voorts krijgt het doortrekken van de A15 tot de A12 5,8 miljoen euro Europees geld. Er is 24 miljoen subsidie voor elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen-Landgraaf en Aken, en er wordt onderzocht of er een intercity kan gaan rijden tussen Aken en Eindhoven. Er is geld voor het uitrusten van locomotieven met spoorbeveiligingssysteem ERTMS en er wordt geïnvesteerd in kortere wachttijden op de goederenverbinding tussen Rotterdam en Genua. De Nederlandse luchtverkeersleiding en Schiphol delen mee in een subsidie van 30 miljoen voor het Sesar-programma, dat binnen Europa de systemen van de luchtverkeersleiding koppelt aan de systemen in vliegtuigen. Die kunnen daardoor preciezer volgens planning vliegen, waardoor minder brandstof wordt verbruikt, de uitstoot omlaag gaat en ook de geluidshinder afneemt.