‘Nederland beste gepositioneerd voor introductie zelfrijdende auto’s’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting en met andere verkeersdeelnemers kunnen communiceren. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de Autonomous Vehicles Readiness Index 2018 van KPMG, een onderzoek naar de mate waarin landen voorbereid zijn op de grootschalige introductie van vervoer van mensen en goederen met zelfrijdende auto’s.

Voor het onderzoek zijn wereldwijd twintig landen beoordeeld op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de mate waarin nieuwe technologie in de maatschappij aanwezig is en de acceptatie door de consument. Nederland wordt op de ranglijst gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. KPMG heeft niet gekeken naar de hoeveelheid projecten met betrekking tot zelfrijdende auto’s in deze landen. Lees ook het artikel waarin het KPMG-onderzoek wordt behandeld waarin staat dat ‘Mobility as a Service (MaaS) in 2040 op de helft van de auto’s wordt toegepast.’

Laadpaalnetwerk als indicator

Volgens Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive scoren wij niet alleen goed als het gaat om het ontwikkelen van beleid en wetgeving, maar ook op het gebied van technologie en innovatie doet Nederland het goed. “Ons land kent in vergelijking met andere landen een groot aantal R&D-centra en industrie partnerships en bovendien een fijnmazig netwerk van oplaadpalen voor de elektrische auto. Dat laatste is een goede indicator voor de bereidheid van een maatschappij om de infrastructuur bij de tijd te houden. Zelfrijdende voertuigen gaan niet alleen de wijze van transport ingrijpend veranderen, maar ook de manier waarop mensen wereldwijd leven en werken.”

Er zijn ook nog genoeg uitdagingen voor Nederland. “Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting, zoals verkeerslichten en borden, en met andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, kunnen communiceren. Daar liggen grote kansen voor de Nederlandse toeleveranciers in de auto-industrie. Publieke-private samenwerking zal de ontwikkeling van onze huidige expertise en innovatiecapaciteit verder versnellen. Goede voorbeelden zijn de Automotive High Tech Campus in Eindhoven en de Technische Universiteit Eindhoven die een specifieke faculteit voor Smart Mobility kent. Ook de samenwerking tussen provincies en fabrikanten waarbij getest wordt met slimme vrachtwagens, zoals bij Schiphol, speelt ons hierbij in de kaart”, aldus Kramer.

Keuzes van de auto in twijfel getrokken

De gemiddelde Nederlander is nog altijd terughoudend als het gaat om zelfrijdende auto’s. Een derde van de Nederlanders is enthousiast is over de komst van zelfrijdende auto’s, stelt Kramer. “Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven zitten. Nederlanders twijfelen vooral over de keuzes die de zelfrijdende auto in het verkeer maakt en de vraag wie aansprakelijk is wanneer het voertuig in het verkeer een ongeval veroorzaakt. Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto.”

‘Nederland beste gepositioneerd voor introductie zelfrijdende auto’s’ | Fleet&Mobility

‘Nederland beste gepositioneerd voor introductie zelfrijdende auto’s’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting en met andere verkeersdeelnemers kunnen communiceren. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit de Autonomous Vehicles Readiness Index 2018 van KPMG, een onderzoek naar de mate waarin landen voorbereid zijn op de grootschalige introductie van vervoer van mensen en goederen met zelfrijdende auto’s.

Voor het onderzoek zijn wereldwijd twintig landen beoordeeld op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de mate waarin nieuwe technologie in de maatschappij aanwezig is en de acceptatie door de consument. Nederland wordt op de ranglijst gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. KPMG heeft niet gekeken naar de hoeveelheid projecten met betrekking tot zelfrijdende auto’s in deze landen. Lees ook het artikel waarin het KPMG-onderzoek wordt behandeld waarin staat dat ‘Mobility as a Service (MaaS) in 2040 op de helft van de auto’s wordt toegepast.’

Laadpaalnetwerk als indicator

Volgens Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive scoren wij niet alleen goed als het gaat om het ontwikkelen van beleid en wetgeving, maar ook op het gebied van technologie en innovatie doet Nederland het goed. “Ons land kent in vergelijking met andere landen een groot aantal R&D-centra en industrie partnerships en bovendien een fijnmazig netwerk van oplaadpalen voor de elektrische auto. Dat laatste is een goede indicator voor de bereidheid van een maatschappij om de infrastructuur bij de tijd te houden. Zelfrijdende voertuigen gaan niet alleen de wijze van transport ingrijpend veranderen, maar ook de manier waarop mensen wereldwijd leven en werken.”

Er zijn ook nog genoeg uitdagingen voor Nederland. “Auto’s moeten met elkaar, met de weginrichting, zoals verkeerslichten en borden, en met andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, kunnen communiceren. Daar liggen grote kansen voor de Nederlandse toeleveranciers in de auto-industrie. Publieke-private samenwerking zal de ontwikkeling van onze huidige expertise en innovatiecapaciteit verder versnellen. Goede voorbeelden zijn de Automotive High Tech Campus in Eindhoven en de Technische Universiteit Eindhoven die een specifieke faculteit voor Smart Mobility kent. Ook de samenwerking tussen provincies en fabrikanten waarbij getest wordt met slimme vrachtwagens, zoals bij Schiphol, speelt ons hierbij in de kaart”, aldus Kramer.

Keuzes van de auto in twijfel getrokken

De gemiddelde Nederlander is nog altijd terughoudend als het gaat om zelfrijdende auto’s. Een derde van de Nederlanders is enthousiast is over de komst van zelfrijdende auto’s, stelt Kramer. “Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven zitten. Nederlanders twijfelen vooral over de keuzes die de zelfrijdende auto in het verkeer maakt en de vraag wie aansprakelijk is wanneer het voertuig in het verkeer een ongeval veroorzaakt. Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto.”