Rijksoverheid: iedereen een eigen laadpaal

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: EVBox

Om de verwachte en gewenste groei van het aantal elektrische auto’s bij te benen, moet er fors worden geïnvesteerd in de laadinfrastructuur. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn er in 2030 ongeveer 1,7 miljoen laadpalen nodig, voor het verwachte aantal van 1,9 miljoen auto’s. “Je moet er wel van op aan kunnen dat je de elektrische auto overal in Nederland makkelijk kunt opladen”, aldus Van Veldhoven. Ook de autobranche zelf pleit voor het uitbreiden en verbeteren van de laadinfrastructuur. Nederland is volgens onderzoeken behoorlijk ver in de infrastructuur voor EV’s, maar diverse Europese landen lopen achter. In Frankrijk lag onlangs nog een groot deel van het snellaadnetwerk plat door slecht onderhoud.

Naast het plaatsen van laadpalen, is de 30 miljoen euro bestemd voor het creëren van een landelijk laadnetwerk. Daarnaast worden er slimme laadpleinen ontwikkeld op parkeerplaatsen, omdat het niet altijd mogelijk is om de laadpalen langs wegen of in wijken te plaatsen. Het ministerie gaat samen met zes regio’s, waaronder regio Amsterdam waar Pitpoint 20 duizend laadpunten plaatst, en netbeheerders aan de slag om meer laadpalen te plaatsen. Volgens de partijen is de samenwerking een volgende stap op weg naar een toekomstbestendig netwerk. Of die 1,7 miljoen laadpalen inclusief snelladers en laadsystemen bij woonhuizen en kantoren is, vermeldt het bericht niet.

Rijksoverheid: iedereen een eigen laadpaal | Fleet&Mobility

Rijksoverheid: iedereen een eigen laadpaal

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: EVBox

Om de verwachte en gewenste groei van het aantal elektrische auto’s bij te benen, moet er fors worden geïnvesteerd in de laadinfrastructuur. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn er in 2030 ongeveer 1,7 miljoen laadpalen nodig, voor het verwachte aantal van 1,9 miljoen auto’s. “Je moet er wel van op aan kunnen dat je de elektrische auto overal in Nederland makkelijk kunt opladen”, aldus Van Veldhoven. Ook de autobranche zelf pleit voor het uitbreiden en verbeteren van de laadinfrastructuur. Nederland is volgens onderzoeken behoorlijk ver in de infrastructuur voor EV’s, maar diverse Europese landen lopen achter. In Frankrijk lag onlangs nog een groot deel van het snellaadnetwerk plat door slecht onderhoud.

Naast het plaatsen van laadpalen, is de 30 miljoen euro bestemd voor het creëren van een landelijk laadnetwerk. Daarnaast worden er slimme laadpleinen ontwikkeld op parkeerplaatsen, omdat het niet altijd mogelijk is om de laadpalen langs wegen of in wijken te plaatsen. Het ministerie gaat samen met zes regio’s, waaronder regio Amsterdam waar Pitpoint 20 duizend laadpunten plaatst, en netbeheerders aan de slag om meer laadpalen te plaatsen. Volgens de partijen is de samenwerking een volgende stap op weg naar een toekomstbestendig netwerk. Of die 1,7 miljoen laadpalen inclusief snelladers en laadsystemen bij woonhuizen en kantoren is, vermeldt het bericht niet.