‘Duitsland start tender voor 1000 extra snelladers’

Maarten Maarten
• Laatste update:
Meer laadstations zouden de doorbraak voor het elektrisch rijden in Duitsland moeten vormen (foto: Shutterstock)

Scheuer spreekt van het ‘Deutschlandnetz’. Dit zou de doorbraak moeten worden voor elektrisch rijden. “Een snellaadstation moet binnen tien minuten rijden voorhanden zijn”, stelde de minister als doel. De federale overheid financiert het programma met twee miljard euro. 

De geplande snelladers moeten een minimumvermogen hebben van 200 kWh. Er wordt een bovengrens gesteld aan de prijs die automobilisten moeten betalen. “Voor elk laadpunt wordt een bovengrens gesteld van 44 cent per kilowattuur. Rijden met een elektrische auto zal niet duurder zijn dan met een benzine- of dieselvoertuig”, legde Scheuer uit. “Een dieselprijs van 1,35 euro komt overeen met een prijs van 45 cent per kilowattuur voor elektriciteit aan het laadpunt.”

De aanbesteding gaat 15 september van start. De bieders moeten potentiële locaties opgeven binnen 900 vastgestelde gebieden. Daarnaast komt er een aanbesteding voor 200 oplaadpunten op parkeerplaatsen langs snelwegen. In Europees verband doet Duitsland het niet slecht als het gaat om de laadinfrastructuur, meldt Acea. Er zijn nu zo’n 44.000 laadpunten. In Nederland zijn er 66.000. 

Ook het Nederlandse Fastned is actief op de Duitse markt van laadstations

‘Duitsland start tender voor 1000 extra snelladers’ | Fleet&Mobility

‘Duitsland start tender voor 1000 extra snelladers’

Maarten Maarten
• Laatste update:
Meer laadstations zouden de doorbraak voor het elektrisch rijden in Duitsland moeten vormen (foto: Shutterstock)

Scheuer spreekt van het ‘Deutschlandnetz’. Dit zou de doorbraak moeten worden voor elektrisch rijden. “Een snellaadstation moet binnen tien minuten rijden voorhanden zijn”, stelde de minister als doel. De federale overheid financiert het programma met twee miljard euro. 

De geplande snelladers moeten een minimumvermogen hebben van 200 kWh. Er wordt een bovengrens gesteld aan de prijs die automobilisten moeten betalen. “Voor elk laadpunt wordt een bovengrens gesteld van 44 cent per kilowattuur. Rijden met een elektrische auto zal niet duurder zijn dan met een benzine- of dieselvoertuig”, legde Scheuer uit. “Een dieselprijs van 1,35 euro komt overeen met een prijs van 45 cent per kilowattuur voor elektriciteit aan het laadpunt.”

De aanbesteding gaat 15 september van start. De bieders moeten potentiële locaties opgeven binnen 900 vastgestelde gebieden. Daarnaast komt er een aanbesteding voor 200 oplaadpunten op parkeerplaatsen langs snelwegen. In Europees verband doet Duitsland het niet slecht als het gaat om de laadinfrastructuur, meldt Acea. Er zijn nu zo’n 44.000 laadpunten. In Nederland zijn er 66.000. 

Ook het Nederlandse Fastned is actief op de Duitse markt van laadstations