Connexxion zet vol in op elektrische bussen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De concessie in de kop van Noord-Holland gaat in juli 2018 in en loopt tien jaar. In het programma van eisen is opgenomen dat 83 bussen zero-emissie moeten gaan rijden. Dat zorgt voor 50 procent reductie van de CO2-uitstoot. Ook de Noordelijke provincies stellen als eis dat de vervoerders elektrisch gaan rijden.

De huidige concessie is ook in handen van Connexxion. De woordvoerder voor dit gebied, Renzo Nijman, verklaart dat het nog te vroeg is om details over de uitwerking en invoering van de elektrische vloot te geven. “We vieren nu eerst een bescheiden feestje”, aldus Nijman.

Emissievrij

Op 15 mei presenteerde de busvervoerder het vervoersplan voor de concessie Amstelland-Meerlanden, waaronder ook Schiphol valt. Die concessie werd in december 2016 opnieuw voor tien jaar gegund aan het bedrijf. In het vervoersplan maakt Connexxion bekend vanaf december 2017 100 elektrische bussen in te zetten in dit gebied. Op termijn, als alle elektrische bussen zijn ingefaseerd, moet 75 procent van alle reizigerskilometers emissievrij worden gereden.

Strategisch

Volgens Rick de Vries, woordvoerder voor de regio, is het de bedoeling dat die bussen allemaal in december gaan rijden. “Het is een forse uitdaging om de laadinfrastructuur in de regio voor elkaar te krijgen”, zegt De Vries. Uitvalsbasis voor de concessie is de busgarage aan de Cateringweg op Schiphol, waar Schiphol de laadinfrastructuur aanlegt. Bovendien bouwt Connexxion snellaadstations op strategische punten, zoals knoop- en eindpunten. Daar kunnen bussen in 20 tot 40 minuten opgeladen worden voorafgaand aan een rit.

We hebben chauffeurs gevraagd rustiger te rijden. Dat maakt de rit ook comfortabeler voor de reizigers.

Rick de Vries, Connexxion

Productiviteit

De bussen worden geleverd door de Nederlandse busbouwer VDL en hebben een actieradius van 70 kilometer. “Dat zorgt voor een enorme verandering”, zegt De Vries. “Een dieselbus wordt ’s ochtends afgetankt en kan meestal de hele dag doorrijden. De inzet van de elektrische bussen moeten we plannen rondom de actieradius en de laadmomenten.” De laadmomenten zorgen ervoor dat Connexxion meer bussen nodig heeft om dezelfde productiviteit te halen. De Vries noemt dat een “investering in het milieu”. Wel verwacht hij dat de bussen op termijn productiever ingezet zullen kunnen worden: accutechnologie ontwikkelt zich razendsnel, dus wanneer de accu’s na een aantal jaar aan vervanging toe zijn is de kans groot dat deze worden vervangen door accu’s met een grotere capaciteit, aldus de woordvoerder.

Rijgewoonten

Connexxion noemt de vloot van honderd bussen in Amstelland-Meerlanden de grootste elektrische busvloot van Europa. Het bedrijf doet al sinds december 2016 ervaring op met elektrisch rijden in de concessie Zuid-Oost Brabant, waar dochteronderneming Hermes onder het label Bravo met 49 elektirsche bussen rijdt. “Dat gaat boven verwachting wat betreft actieradius, en de chauffeurs zijn snel gewend aan de nieuwe bussen.” Behalve de noodzaak regelmatig op te laden dan wel van bus te wisselen, moesten de chauffeurs ook andere rijgewoonten aanleren. De Vries: “Bij remmen op de motor laden de accu’s op en wordt de actieradius groter. We hebben chauffeurs dus gevraagd rustiger te rijden. Dat maakt de rit ook comfortabeler voor de reizigers. Dit soort ervaringen nemen we allemaal mee naar Amstelland-Meerlanden in december, en vervolgens weer naar Noord-Holland Noord in juli volgend jaar.”

Connexxion zet vol in op elektrische bussen | Fleet&Mobility

Connexxion zet vol in op elektrische bussen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De concessie in de kop van Noord-Holland gaat in juli 2018 in en loopt tien jaar. In het programma van eisen is opgenomen dat 83 bussen zero-emissie moeten gaan rijden. Dat zorgt voor 50 procent reductie van de CO2-uitstoot. Ook de Noordelijke provincies stellen als eis dat de vervoerders elektrisch gaan rijden.

De huidige concessie is ook in handen van Connexxion. De woordvoerder voor dit gebied, Renzo Nijman, verklaart dat het nog te vroeg is om details over de uitwerking en invoering van de elektrische vloot te geven. “We vieren nu eerst een bescheiden feestje”, aldus Nijman.

Emissievrij

Op 15 mei presenteerde de busvervoerder het vervoersplan voor de concessie Amstelland-Meerlanden, waaronder ook Schiphol valt. Die concessie werd in december 2016 opnieuw voor tien jaar gegund aan het bedrijf. In het vervoersplan maakt Connexxion bekend vanaf december 2017 100 elektrische bussen in te zetten in dit gebied. Op termijn, als alle elektrische bussen zijn ingefaseerd, moet 75 procent van alle reizigerskilometers emissievrij worden gereden.

Strategisch

Volgens Rick de Vries, woordvoerder voor de regio, is het de bedoeling dat die bussen allemaal in december gaan rijden. “Het is een forse uitdaging om de laadinfrastructuur in de regio voor elkaar te krijgen”, zegt De Vries. Uitvalsbasis voor de concessie is de busgarage aan de Cateringweg op Schiphol, waar Schiphol de laadinfrastructuur aanlegt. Bovendien bouwt Connexxion snellaadstations op strategische punten, zoals knoop- en eindpunten. Daar kunnen bussen in 20 tot 40 minuten opgeladen worden voorafgaand aan een rit.

We hebben chauffeurs gevraagd rustiger te rijden. Dat maakt de rit ook comfortabeler voor de reizigers.

Rick de Vries, Connexxion

Productiviteit

De bussen worden geleverd door de Nederlandse busbouwer VDL en hebben een actieradius van 70 kilometer. “Dat zorgt voor een enorme verandering”, zegt De Vries. “Een dieselbus wordt ’s ochtends afgetankt en kan meestal de hele dag doorrijden. De inzet van de elektrische bussen moeten we plannen rondom de actieradius en de laadmomenten.” De laadmomenten zorgen ervoor dat Connexxion meer bussen nodig heeft om dezelfde productiviteit te halen. De Vries noemt dat een “investering in het milieu”. Wel verwacht hij dat de bussen op termijn productiever ingezet zullen kunnen worden: accutechnologie ontwikkelt zich razendsnel, dus wanneer de accu’s na een aantal jaar aan vervanging toe zijn is de kans groot dat deze worden vervangen door accu’s met een grotere capaciteit, aldus de woordvoerder.

Rijgewoonten

Connexxion noemt de vloot van honderd bussen in Amstelland-Meerlanden de grootste elektrische busvloot van Europa. Het bedrijf doet al sinds december 2016 ervaring op met elektrisch rijden in de concessie Zuid-Oost Brabant, waar dochteronderneming Hermes onder het label Bravo met 49 elektirsche bussen rijdt. “Dat gaat boven verwachting wat betreft actieradius, en de chauffeurs zijn snel gewend aan de nieuwe bussen.” Behalve de noodzaak regelmatig op te laden dan wel van bus te wisselen, moesten de chauffeurs ook andere rijgewoonten aanleren. De Vries: “Bij remmen op de motor laden de accu’s op en wordt de actieradius groter. We hebben chauffeurs dus gevraagd rustiger te rijden. Dat maakt de rit ook comfortabeler voor de reizigers. Dit soort ervaringen nemen we allemaal mee naar Amstelland-Meerlanden in december, en vervolgens weer naar Noord-Holland Noord in juli volgend jaar.”