‘Autonoom OV moet veilig, betrouwbaar en punctioneel zijn’
De bereidheid van reizigers om voor zelfrijdend OV te kiezen, blijkt uit onderzoek vooral af te hangen van de betrouwbaarheid. En die betrouwbaarheid wordt vooral afgemeten aan de punctualiteit en de frequentie van het rijden. Dat blijkt uit onderzoek naar de Parkshuttle, die al sinds 1999 operationeel is. De automatische voertuigen worden door de gemeente Capelle aan den IJssel ingezet op het traject bedrijventerrein Rivium en station Kralingse Zoom.
Openbare weg
De minibusjes van Parkshuttle, met plek voor 24 personen, rijden zonder chauffeur of begeleider en zijn opgenomen in een permanente dienstregeling. De ontwikkelaar van de shuttles, 2getthere, verwacht dat de tevredenheid alleen maar zal toenemen; het bedrijf gaat namelijk zes nieuwe shuttles leveren. Vanaf 2020 zal daarmee op de openbare weg worden gereden op dit traject. Vanaf volgend jaar wordt de nieuwe generatie shuttles al ingezet op de reeds bestaande baan, die is afgesloten voor ander verkeer.
Het onderzoek is gedaan door Jochem van der Burg, student Sociale Geografie en Planologie. Doel van zijn onderzoek was te analyseren welke operationele factoren een rol spelen bij zelfrijdend vervoer. Reizigers bleken de beveiliging van de Parkshuttle overigens relatief hoog te waarderen, al is er geen begeleiding aan boord. Volgens Robbert Lohmann, cco van 2getthere, kan het onderzoek zeker worden gebruikt bij de inrichting van toekomstige autonome OV-projecten. “Op basis van dit onderzoek blijkt dat als het systeem punctueel, veilig en betrouwbaar is, gebruikers het snel omarmen”, aldus Lohmann. 2getthere is bij soortgelijke projecten betrokken op Schiphol, Brussel Airport en Masdar City.