Achter de cijfers | Gemiste step

Martijn Versteegen Martijn Versteegen
• Laatste update:
Martijn Versteegen. (Foto: Imagin.studio)

Nu de dagen korter worden, denk ik met weemoed terug aan de zomer. Wie een willekeurige Europese stad bezocht, of het nu Parijs, Madrid, Barcelona, Berlijn of München was, kan het niet zijn ontgaan. Overal veroveren elektrische steps, ook wel e-scooters genoemd, het straatbeeld. Vaak zijn het toeristen die erop rijden, maar ook de bewoners kiezen steeds vaker voor deze elektrische vervoermiddelen.

Steeds meer mensen wonen in stedelijke gebieden en die urbanisatie blijft naar verwachting toenemen. De toegenomen drukte leidt tot ernstige verkeersopstoppingen en een slechte luchtkwaliteit die de leefbaarheid van steden aantast. De kleine e-step kan als vervoermiddel wel eens een bijzonder belangrijke schakel worden in het streven naar duurzame stedelijke mobiliteit. Of toch niet?

Je zou verwachten dat mobiliteitsmanagers wild worden van deze gedachte.

Verhuurbedrijven die zich richten op de zogenoemde ‘micro-mobiliteit’ zijn vaak start-ups met hippe namen zoals Lime of Circ. Ze richten zich op grote bedrijven als afzetmarkt. Experts van Boston Consulting schatten de jaaromzet van deze industrie op 40 tot 50 miljard dollar. Hoewel deze vorm van mobiliteit door autofabrikanten vooral wordt gezien als ‘last mile’-oplossing, kan het voor bewoners van steden een serieus alternatief zijn voor de auto.

Autofabrikanten lijken echter niet te profiteren van deze ontwikkeling. Sterker nog: diverse initiatieven vanuit de automotive industrie komen moeizaam van de grond. Hoewel de kansen groot lijken aangezien steeds meer steden de auto weren. Hoe handig is het om je auto aan de rand van stad te laten staan en met een elektrische step verder te reizen? Zonder files te veroorzaken of de lucht te vervuilen. Je elektrische step wordt in de achterbak tijdens het rijden opgeladen. Je zou verwachten dat wagenparkbeheerders, uh ik bedoel mobiliteitsmanagers, wild worden van deze gedachte. Eindelijk een alternatief voor de auto in de stad zonder parkeerproblemen.

No Scooters for us.

Nu is er een klein probleempje: onze wetgeving loopt achter op deze ontwikkeling. Waar je in Duitsland al legaal mag e-steppen, wacht oom agent je in Nederland op met een bekeuring. Maar op het moment dat het straks is toegestaan, dan gaan we toch wel los? Wel, dat is de vraag. Onze oosterburen hebben deze ontwikkeling alles behalve met open armen hebben ontvangen. “No Scooters for us, say German fleet managers”, aldus een onderzoek van Dataforce.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38 procent van de mobiliteitsmanagers van grote Duitse bedrijven alternatieve mobiliteit aanbieden. 93 procent geeft echter aan geen interesse te hebben in het opnemen van de e-scooter in de mobiliteitsmix. Terwijl een meerderheid van de autorijders (57%) er wel oren naar heeft. Dus ook als het in de wet goed is geregeld, zit de bottleneck bij de mobiliteitsmanagers. Wat een gemiste kans. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse mobiliteitsmanagers reageren zodra de e-scooter hier is toegestaan.

Martijn Versteegen is medeoprichter van Imagin.studio, senior advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan. Hij geeft in diverse landelijke media regelmatig zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt en is columnist van Fleet&Mobility.

Achter de cijfers | Gemiste step | Fleet&Mobility

Achter de cijfers | Gemiste step

Martijn Versteegen Martijn Versteegen
• Laatste update:
Martijn Versteegen. (Foto: Imagin.studio)

Nu de dagen korter worden, denk ik met weemoed terug aan de zomer. Wie een willekeurige Europese stad bezocht, of het nu Parijs, Madrid, Barcelona, Berlijn of München was, kan het niet zijn ontgaan. Overal veroveren elektrische steps, ook wel e-scooters genoemd, het straatbeeld. Vaak zijn het toeristen die erop rijden, maar ook de bewoners kiezen steeds vaker voor deze elektrische vervoermiddelen.

Steeds meer mensen wonen in stedelijke gebieden en die urbanisatie blijft naar verwachting toenemen. De toegenomen drukte leidt tot ernstige verkeersopstoppingen en een slechte luchtkwaliteit die de leefbaarheid van steden aantast. De kleine e-step kan als vervoermiddel wel eens een bijzonder belangrijke schakel worden in het streven naar duurzame stedelijke mobiliteit. Of toch niet?

Je zou verwachten dat mobiliteitsmanagers wild worden van deze gedachte.

Verhuurbedrijven die zich richten op de zogenoemde ‘micro-mobiliteit’ zijn vaak start-ups met hippe namen zoals Lime of Circ. Ze richten zich op grote bedrijven als afzetmarkt. Experts van Boston Consulting schatten de jaaromzet van deze industrie op 40 tot 50 miljard dollar. Hoewel deze vorm van mobiliteit door autofabrikanten vooral wordt gezien als ‘last mile’-oplossing, kan het voor bewoners van steden een serieus alternatief zijn voor de auto.

Autofabrikanten lijken echter niet te profiteren van deze ontwikkeling. Sterker nog: diverse initiatieven vanuit de automotive industrie komen moeizaam van de grond. Hoewel de kansen groot lijken aangezien steeds meer steden de auto weren. Hoe handig is het om je auto aan de rand van stad te laten staan en met een elektrische step verder te reizen? Zonder files te veroorzaken of de lucht te vervuilen. Je elektrische step wordt in de achterbak tijdens het rijden opgeladen. Je zou verwachten dat wagenparkbeheerders, uh ik bedoel mobiliteitsmanagers, wild worden van deze gedachte. Eindelijk een alternatief voor de auto in de stad zonder parkeerproblemen.

No Scooters for us.

Nu is er een klein probleempje: onze wetgeving loopt achter op deze ontwikkeling. Waar je in Duitsland al legaal mag e-steppen, wacht oom agent je in Nederland op met een bekeuring. Maar op het moment dat het straks is toegestaan, dan gaan we toch wel los? Wel, dat is de vraag. Onze oosterburen hebben deze ontwikkeling alles behalve met open armen hebben ontvangen. “No Scooters for us, say German fleet managers”, aldus een onderzoek van Dataforce.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38 procent van de mobiliteitsmanagers van grote Duitse bedrijven alternatieve mobiliteit aanbieden. 93 procent geeft echter aan geen interesse te hebben in het opnemen van de e-scooter in de mobiliteitsmix. Terwijl een meerderheid van de autorijders (57%) er wel oren naar heeft. Dus ook als het in de wet goed is geregeld, zit de bottleneck bij de mobiliteitsmanagers. Wat een gemiste kans. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse mobiliteitsmanagers reageren zodra de e-scooter hier is toegestaan.

Martijn Versteegen is medeoprichter van Imagin.studio, senior advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan. Hij geeft in diverse landelijke media regelmatig zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt en is columnist van Fleet&Mobility.