Infrastructuur

Laatste update:

Column Versteegen | Verslaafd

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

We zijn verslaafd aan brandstof en daardoor krijgen duurzame alternatieven nog maar weinig tractie, constateert columnist Martijn Versteegen, die vreest dat we te laat zijn gestart met de transitie naar elektrisch.

Ooit was ik bij een bijeenkomst waar een heel lelijk voertuig werd gedemonstreerd. Het leek misschien nog wel het meest op een pallet met vier wielen eronder. De techniek was echter vooruitstrevend.

Volledig elektrisch inclusief een brandstofcel voor de energieop­wekking. In een glaasje aan de ‘uitlaat’ kwam het restproduct water dat we na de proefrit mochten opdrinken. Revolutionair. Dit was lang voordat de eerste elektrische auto in ons land te koop was. ­Natuurlijk konden we de actieradius toen niet serieus nemen. De aanwezige wetenschapper, astronaut Wubbo Ockels, pareerde dit met zijn uitleg over de extreme energiedichtheid van olie waar we aan gewend zijn geraakt. Er zit zo onvoorstelbaar veel energie in een liter diesel of benzine dat we in staat zijn om in een paar minuten bijna duizend kilometer actieradius te tanken. Ondanks dat het rendement van een benzinemotor niet verder komt dan een belabberde 30 procent. Het is wat technisch, maar een luttele 9 liter benzine bevat omgerekend bijna 82 kWh aan energie. Net zoveel als een Tesla Model-3 Long Range, goed voor 580 km.

De elektrificatie krijgt een extra push door de huidige gebeurtenissen

Die energiedichtheid van benzine is ongekend en op vrijwel geen enkele andere manier te realiseren. Maar we zijn het als heel normaal gaan ervaren dat we zo gemakkelijk zoveel energie kunnen gebruiken. We eraan zijn verslaafd en alternatieven krijgen mede daardoor maar lastig tractie. Al jaren weten we dat fossiele brandstoffen een negatieve impact hebben op klimaat, milieu en gezondheid, dat de voorraad fossiele brandstoffen eindig is en dat een belangrijk deel ervan komt uit ­landen met minder stabiele regimes of landen die er op zijn minst andere normen en waarden op nahouden. Verslaafd als we zijn aan olie en gas hebben we dat altijd voor lief genomen. Nu de hel is los­gebarsten in Oekraïne vragen we ons hardop af of we de afgelopen decennia onszelf niet in de problemen hebben gebracht door aan het olie-infuus te blijven en onze ogen te sluiten voor de keerzijde. Noorwegen en Nederland lopen inmiddels voorop. Maar ook in ­Duitsland is al 40 procent van alle online configuraties een volledig elektrische auto, zo meldt Carwow. Fossiel is op zijn retour. Hiermee kan de afhankelijkheid van geïmporteerde olie eindelijk een beetje afnemen. De elektrificatie zal een extra push krijgen door de verschrikkelijke gebeurtenissen die nu plaatsvinden. Maar helaas is het al vijf over twaalf.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan.

Column Versteegen | Verslaafd | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Verslaafd

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Ooit was ik bij een bijeenkomst waar een heel lelijk voertuig werd gedemonstreerd. Het leek misschien nog wel het meest op een pallet met vier wielen eronder. De techniek was echter vooruitstrevend.

Volledig elektrisch inclusief een brandstofcel voor de energieop­wekking. In een glaasje aan de ‘uitlaat’ kwam het restproduct water dat we na de proefrit mochten opdrinken. Revolutionair. Dit was lang voordat de eerste elektrische auto in ons land te koop was. ­Natuurlijk konden we de actieradius toen niet serieus nemen. De aanwezige wetenschapper, astronaut Wubbo Ockels, pareerde dit met zijn uitleg over de extreme energiedichtheid van olie waar we aan gewend zijn geraakt. Er zit zo onvoorstelbaar veel energie in een liter diesel of benzine dat we in staat zijn om in een paar minuten bijna duizend kilometer actieradius te tanken. Ondanks dat het rendement van een benzinemotor niet verder komt dan een belabberde 30 procent. Het is wat technisch, maar een luttele 9 liter benzine bevat omgerekend bijna 82 kWh aan energie. Net zoveel als een Tesla Model-3 Long Range, goed voor 580 km.

De elektrificatie krijgt een extra push door de huidige gebeurtenissen

Die energiedichtheid van benzine is ongekend en op vrijwel geen enkele andere manier te realiseren. Maar we zijn het als heel normaal gaan ervaren dat we zo gemakkelijk zoveel energie kunnen gebruiken. We eraan zijn verslaafd en alternatieven krijgen mede daardoor maar lastig tractie. Al jaren weten we dat fossiele brandstoffen een negatieve impact hebben op klimaat, milieu en gezondheid, dat de voorraad fossiele brandstoffen eindig is en dat een belangrijk deel ervan komt uit ­landen met minder stabiele regimes of landen die er op zijn minst andere normen en waarden op nahouden. Verslaafd als we zijn aan olie en gas hebben we dat altijd voor lief genomen. Nu de hel is los­gebarsten in Oekraïne vragen we ons hardop af of we de afgelopen decennia onszelf niet in de problemen hebben gebracht door aan het olie-infuus te blijven en onze ogen te sluiten voor de keerzijde. Noorwegen en Nederland lopen inmiddels voorop. Maar ook in ­Duitsland is al 40 procent van alle online configuraties een volledig elektrische auto, zo meldt Carwow. Fossiel is op zijn retour. Hiermee kan de afhankelijkheid van geïmporteerde olie eindelijk een beetje afnemen. De elektrificatie zal een extra push krijgen door de verschrikkelijke gebeurtenissen die nu plaatsvinden. Maar helaas is het al vijf over twaalf.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan.