Eén concept voor meer mensen

Softwareleverancier SAP start tweede pilot mobiliteit: ‘Mensen besteden juist minder’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tekst: Fleet Europe (vertaling: Luberto van Buiten). Beeld: Fleet Europe / SAP

De mobiliteitsinitiatieven schieten als ­paddenstoelen uit de grond. Toch zijn de meeste mobiliteitsoplossingen goed doordacht, maar niet altijd even eenvoudig. SAP zegt een oplossing te hebben gevonden die eenvoudig is, en prima werkt. SAP’s eerste pilotproject met een mobiliteitsbudget, dat liep tot 1 april, duurde een jaar en er waren 100 medewerkers van het Berlijnse kantoor bij betrokken. De resultaten waren zo veelbelovend dat er direct een tweede pilot is gestart: en nu met 500 medewerkers verspreid over de kantoren in Duitsland. Dit project duurt twee jaar. Steffen Krautwasser, head of Global Car Fleet bij SAP, werd voor het project in 2020 al beloond met de European Green Fleet Manager of the Year 2020 award.

Een plaats als Walldorf heeft minder te bieden dan Berlijn.

“We geloven in het succes van het mobiliteitsbudget”, zegt Krautwasser. “In de eerste plaats omdat er steeds meer vraag is naar duurzame alternatieven voor de klassieke leaseauto als benefit. We zien dat bij medewerkers in alle leeftijdscategorieën. Bij jongeren komt daar nog eens bij dat die steeds vaker niet eens een rijbewijs meer hebben.”
In essentie willen de SAP-medewerkers een flexibele, duurzaam en eenvoudig mobiliteitsalternatief voor die leaseauto, zegt ­Krautwasser. “We dachten in eerste instantie aan het verhogen van de salarissen zodat mensen zelf op zoek konden naar een alternatief voor de zakenauto. Maar dan is het maar de vraag of dat geld ten goede komt aan de mobiliteit. Daarnaast hadden we dan de belastingvoordelen niet kunnen benutten.”

Fiscaal aantrekkelijk

Hoewel SAP overtuigd is van de noodzaak om de mobiliteit duurzamer in te richten, maakt het feit dat sommige alternatieve vervoers­vormen fiscale voordelen bieden de overstap wel eenvoudiger. En dan vooral voor het ­zorgen van draagvlak voor het beleid. “In Duitsland en in veel andere Europese landen is het beschikbaar stellen van een leaseauto fiscaal aantrekkelijker dan een salarisverhoging. Het is goed dat overheden nu ook met incentives komen voor andere vervoermiddelen (zoals in Nederland de leasefiets, red).”

Medewerkers die deelnemen aan de pilot krijgen een virtueel mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto. Dat betekent dat er geen geld wordt uitbetaald. “Het budget moet besteed worden aan mobiliteit, met een paar restricties: geen vluchten bijvoorbeeld en geen schepen (lacht). En je kunt een fietsabonnement kopen, maar niet de fiets zelf”, aldus Krautwasser.

Simpele oplossing

Deelnemers aan de SAP-pilot kunnen hun mobiliteitsbudget gebruiken voor openbaar vervoer, mobiliteitsverhuur of één van de vele deelmogelijkheden. Maar impliceert dat niet de integratie van een oneindig aantal boekings- en betaalplatforms? “Nou, nee. Daar hebben we uiteindelijk een redelijk simpele oplossing voor kunnen bedenken”, vindt Krautwasser. “Het aanbod wordt niet ingeperkt, maar we bieden ook geen ­boekingsplatform. Het enige wat we van medewerkers vragen, is dat ze een kwitantie inleveren voor de mobiliteit die ze hebben gekocht.”

SAP gebruikt Concur, een in-house oplossing die in eerste instantie is ontworpen voor het innen en verwerken van reiskosten. Het blijkt ook heel goed te werken voor mobiliteitsbudgetten. “Veel bonnetjes zijn elektronisch, dus ze kunnen makkelijk worden doorgestuurd. En als het papieren bonnetjes zijn: maak een foto met je telefoon en stuur die door”, legt Krautwasser uit. Het mobiliteitsbudget wordt jaarlijks toegekend, waardoor gebruikers ook duurdere abonnementen kunnen bekostigen, bijvoorbeeld een OV-jaarkaart.

Het mobiliteitsbudget dekt de privémobiliteit en het woon-werkverkeer en kan in Duitsland en in het buitenland worden besteed. Zakenreizen worden niet in mindering gebracht op het budget. Bang voor misbruik of ‘overcon­sumptie’ is Krautwasser niet. “Uiteindelijk moet je mensen ook gewoon kunnen ver­trouwen. Steekproefsgewijs controleren we de bonnetjes, maar tot nu toe hebben we geen vreemde zaken gezien. En wat betreft de overconsumptie; mensen souperen ook niet hun maandsalaris in één week op. Ze zijn ver­antwoordelijk genoeg.” Sterker, in de eerste pilot bleek dat mensen juist minder uitgaven dan hun budget toeliet. “We moesten beslissen wat we met het resterende budget moesten doen. Uitbetalen of terugvorderen? We kozen een andere oplossing: de deelnemers aan de pilot konden een goed doel uitkiezen dat we voor het resterende budget sponsorden.”

In de eerste pilot bleek dat mensen juist minder uitgaven dan hun budget toeliet.

De eerste pilot vond dus plaats in Berlijn, een hotspot voor innovaties op het gebied van mobiliteit, met talloze vervoersopties om uit te kiezen. Hoe anders is dat bij de tweede pilot, die ook op perifere locaties wordt uit­gevoerd zoals op het hoofdkantoor in Walldorf. Een plaats met 15 duizend inwoners die op het gebied van mobiliteit uiteraard veel minder te bieden heeft dan Berlijn. 

“In Walldorf is de metro inderdaad geen optie”, lacht Krautwasser. “We zullen zien hoe een mobiliteitsbudget in dit soort streken ­uitpakt. We zullen zelf in ieder geval geen mobiliteitsprovider worden. Hoewel: we hebben wel een autodeelprogramma en we bekijken nu hoe dit concept kan aansluiten bij de pilot met het mobiliteitsbudget. Wellicht is gamification hier een optie: deel je auto en verdien punten. Met die punten kun je dan bepaalde producten of diensten afnemen.” SAP plant audits om het mobiliteitsbudget aan te passen aan de wensen in andere om­gevingen dan grootstedelijke gebieden zoals rond de hoofdstad. Als de tevredenheid van de deelnemers hoog blijft, wordt de pilot verder uitgerold. Krautwasser wil niet verklappen hoeveel geld het mobiliteitsbudget SAP kost – of hoeveel er mee wordt bespaard – maar het biedt het bedrijf wel een handige tool voor werving van nieuwe medewerkers. “De leaseauto is uiteindelijk voor slechts een beperkte groep in te zetten als secundaire arbeidsvoorwaarde, terwijl het mobiliteitsbudget voor een bredere groep van medewerkers kan worden ingezet. Je zou zelfs je stagiaires een budget kunnen geven.”

Dit artikel is een vertaling uit het magazine Fleeteurope.

Over Steffen Krautwasser

Functie: head of Global Fleet bij ICT-bedrijf SAP
Team: 10 mensen in Duitsland
Vlootomvang: 26.800 auto’s wereldwijd, waarvan 17.000 in Duitsland
Vlootverdeling: 20 procent EV’s
Uitdagingen: verdere elektrificatie (1/3 van de vloot moet in 2025 een EV zijn) en het ­verbreden van het mobiliteitsaanbod (mobiliteitsbudgetten, autonoom rijden, multimodale vervoersoplossingen).

Softwareleverancier SAP start tweede pilot mobiliteit: ‘Mensen besteden juist minder’ | Fleet&Mobility
Eén concept voor meer mensen

Softwareleverancier SAP start tweede pilot mobiliteit: ‘Mensen besteden juist minder’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tekst: Fleet Europe (vertaling: Luberto van Buiten). Beeld: Fleet Europe / SAP

De mobiliteitsinitiatieven schieten als ­paddenstoelen uit de grond. Toch zijn de meeste mobiliteitsoplossingen goed doordacht, maar niet altijd even eenvoudig. SAP zegt een oplossing te hebben gevonden die eenvoudig is, en prima werkt. SAP’s eerste pilotproject met een mobiliteitsbudget, dat liep tot 1 april, duurde een jaar en er waren 100 medewerkers van het Berlijnse kantoor bij betrokken. De resultaten waren zo veelbelovend dat er direct een tweede pilot is gestart: en nu met 500 medewerkers verspreid over de kantoren in Duitsland. Dit project duurt twee jaar. Steffen Krautwasser, head of Global Car Fleet bij SAP, werd voor het project in 2020 al beloond met de European Green Fleet Manager of the Year 2020 award.

Een plaats als Walldorf heeft minder te bieden dan Berlijn.

“We geloven in het succes van het mobiliteitsbudget”, zegt Krautwasser. “In de eerste plaats omdat er steeds meer vraag is naar duurzame alternatieven voor de klassieke leaseauto als benefit. We zien dat bij medewerkers in alle leeftijdscategorieën. Bij jongeren komt daar nog eens bij dat die steeds vaker niet eens een rijbewijs meer hebben.”
In essentie willen de SAP-medewerkers een flexibele, duurzaam en eenvoudig mobiliteitsalternatief voor die leaseauto, zegt ­Krautwasser. “We dachten in eerste instantie aan het verhogen van de salarissen zodat mensen zelf op zoek konden naar een alternatief voor de zakenauto. Maar dan is het maar de vraag of dat geld ten goede komt aan de mobiliteit. Daarnaast hadden we dan de belastingvoordelen niet kunnen benutten.”

Fiscaal aantrekkelijk

Hoewel SAP overtuigd is van de noodzaak om de mobiliteit duurzamer in te richten, maakt het feit dat sommige alternatieve vervoers­vormen fiscale voordelen bieden de overstap wel eenvoudiger. En dan vooral voor het ­zorgen van draagvlak voor het beleid. “In Duitsland en in veel andere Europese landen is het beschikbaar stellen van een leaseauto fiscaal aantrekkelijker dan een salarisverhoging. Het is goed dat overheden nu ook met incentives komen voor andere vervoermiddelen (zoals in Nederland de leasefiets, red).”

Medewerkers die deelnemen aan de pilot krijgen een virtueel mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto. Dat betekent dat er geen geld wordt uitbetaald. “Het budget moet besteed worden aan mobiliteit, met een paar restricties: geen vluchten bijvoorbeeld en geen schepen (lacht). En je kunt een fietsabonnement kopen, maar niet de fiets zelf”, aldus Krautwasser.

Simpele oplossing

Deelnemers aan de SAP-pilot kunnen hun mobiliteitsbudget gebruiken voor openbaar vervoer, mobiliteitsverhuur of één van de vele deelmogelijkheden. Maar impliceert dat niet de integratie van een oneindig aantal boekings- en betaalplatforms? “Nou, nee. Daar hebben we uiteindelijk een redelijk simpele oplossing voor kunnen bedenken”, vindt Krautwasser. “Het aanbod wordt niet ingeperkt, maar we bieden ook geen ­boekingsplatform. Het enige wat we van medewerkers vragen, is dat ze een kwitantie inleveren voor de mobiliteit die ze hebben gekocht.”

SAP gebruikt Concur, een in-house oplossing die in eerste instantie is ontworpen voor het innen en verwerken van reiskosten. Het blijkt ook heel goed te werken voor mobiliteitsbudgetten. “Veel bonnetjes zijn elektronisch, dus ze kunnen makkelijk worden doorgestuurd. En als het papieren bonnetjes zijn: maak een foto met je telefoon en stuur die door”, legt Krautwasser uit. Het mobiliteitsbudget wordt jaarlijks toegekend, waardoor gebruikers ook duurdere abonnementen kunnen bekostigen, bijvoorbeeld een OV-jaarkaart.

Het mobiliteitsbudget dekt de privémobiliteit en het woon-werkverkeer en kan in Duitsland en in het buitenland worden besteed. Zakenreizen worden niet in mindering gebracht op het budget. Bang voor misbruik of ‘overcon­sumptie’ is Krautwasser niet. “Uiteindelijk moet je mensen ook gewoon kunnen ver­trouwen. Steekproefsgewijs controleren we de bonnetjes, maar tot nu toe hebben we geen vreemde zaken gezien. En wat betreft de overconsumptie; mensen souperen ook niet hun maandsalaris in één week op. Ze zijn ver­antwoordelijk genoeg.” Sterker, in de eerste pilot bleek dat mensen juist minder uitgaven dan hun budget toeliet. “We moesten beslissen wat we met het resterende budget moesten doen. Uitbetalen of terugvorderen? We kozen een andere oplossing: de deelnemers aan de pilot konden een goed doel uitkiezen dat we voor het resterende budget sponsorden.”

In de eerste pilot bleek dat mensen juist minder uitgaven dan hun budget toeliet.

De eerste pilot vond dus plaats in Berlijn, een hotspot voor innovaties op het gebied van mobiliteit, met talloze vervoersopties om uit te kiezen. Hoe anders is dat bij de tweede pilot, die ook op perifere locaties wordt uit­gevoerd zoals op het hoofdkantoor in Walldorf. Een plaats met 15 duizend inwoners die op het gebied van mobiliteit uiteraard veel minder te bieden heeft dan Berlijn. 

“In Walldorf is de metro inderdaad geen optie”, lacht Krautwasser. “We zullen zien hoe een mobiliteitsbudget in dit soort streken ­uitpakt. We zullen zelf in ieder geval geen mobiliteitsprovider worden. Hoewel: we hebben wel een autodeelprogramma en we bekijken nu hoe dit concept kan aansluiten bij de pilot met het mobiliteitsbudget. Wellicht is gamification hier een optie: deel je auto en verdien punten. Met die punten kun je dan bepaalde producten of diensten afnemen.” SAP plant audits om het mobiliteitsbudget aan te passen aan de wensen in andere om­gevingen dan grootstedelijke gebieden zoals rond de hoofdstad. Als de tevredenheid van de deelnemers hoog blijft, wordt de pilot verder uitgerold. Krautwasser wil niet verklappen hoeveel geld het mobiliteitsbudget SAP kost – of hoeveel er mee wordt bespaard – maar het biedt het bedrijf wel een handige tool voor werving van nieuwe medewerkers. “De leaseauto is uiteindelijk voor slechts een beperkte groep in te zetten als secundaire arbeidsvoorwaarde, terwijl het mobiliteitsbudget voor een bredere groep van medewerkers kan worden ingezet. Je zou zelfs je stagiaires een budget kunnen geven.”

Dit artikel is een vertaling uit het magazine Fleeteurope.

Over Steffen Krautwasser

Functie: head of Global Fleet bij ICT-bedrijf SAP
Team: 10 mensen in Duitsland
Vlootomvang: 26.800 auto’s wereldwijd, waarvan 17.000 in Duitsland
Vlootverdeling: 20 procent EV’s
Uitdagingen: verdere elektrificatie (1/3 van de vloot moet in 2025 een EV zijn) en het ­verbreden van het mobiliteitsaanbod (mobiliteitsbudgetten, autonoom rijden, multimodale vervoersoplossingen).