Mondiaal beleid vraagt lokale invulling

Over de grens | Nokia is MaaS de baas

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Fleet Europe.

Nokia wil mensen verbinden, niet alleen via telecommunicatie, maar ook in zijn mobiliteitsbeleid. Jarno Pajunen, global category manager Travel & Fleet bij Nokia, reviseerde het vlootbeleid, waarbij de aandacht verschoof van auto’s naar mobiliteit. De invulling van het mobiliteitsbeleid leverde hem in 2019 twee prijzen op: die van European Smart Mobility Manager van het Jaar en die van European Fleet&Mobility Manager van het Jaar. Nokia heeft wereldwijd 12 duizend auto’s in de vloot, waarvan het merendeel arbeidsvoorwaardelijk. Deze werden traditionele beheerd via operational leasecontracten, maar Pajunen wilde ze integreren in een breder mobiliteitsbeleid.

Onderzoek

Zo werd in Finland een pilot gestart met Whim, een Mobility as a Service-app ontwikkeld door MaaS Global, eveneens een Fins bedrijf. “Dit platform is voor iedere medewerker toegankelijk”, vertelt Pajunen. “Medewerkers die gebruik maken van Whim hebben niet langer de beschikking over een leaseauto van de zaak, maar kunnen gebruik maken van verschillende opties: een huurauto, openbaar vervoer, fiets en taxi.” 

Voordat het nieuwe mobiliteitsbeleid werd geïmplementeerd, voerde Nokia eerst een onderzoek uit om erachter te komen hoe de medewerkers wereldwijd van huis naar werk reisden. Ook werd bekeken welke opties er in het betreffende land en op de locatie beschikbaar zijn voor medewerkers en welke ze zouden gebruiken als ze zouden worden toegevoegd aan het aanbod.

Alternatieven

Pajunen concludeerde uit het onderzoek dat zijn collega’s open stonden voor alternatieven voor de auto. “We zitten nog echt in de beginfase van MaaS. Veel diensten zijn heel lokaal aanwezig. Er zijn nog slechts weinig opties beschikbaar in meerdere landen, zelfs vaak niet in meerdere steden in hetzelfde land. Maar de markt ontwikkelt zich razendsnel, en we hebben er vertrouwen in dat we in de nabije toekomst via ons platform alle mobiliteitsbehoeften kunnen invullen”, aldus Pajunen.

Fiscaal

Of een reis woon-werk of werk-werk is, mag niet uitmaken, vindt Pajunen. “Alle medewerkers moeten voor elke reis toegang krijgen tot de vervoermiddelen op het platform. Dat vraagt wel een goede samenwerking tussen verschillende afdelingen, zoals travel, vlootbeheer, finance en HR. In de toekomst willen we ook reizen per vliegtuig aan het platform toevoegen.”

Een drempel voor de invoering van het mobiliteitsbeleid zit vooral in fiscale wet- en regelgeving. Die is per land verschillend, maar sowieso wordt er nog weinig rekening gehouden met het gebruik van een mobiliteitsbudget, in plaats van een vast vervoermiddel voor een medewerker. “Maar uiteindelijk zal de fiscale wetgeving deze trend volgen”, is de inschatting van Pajunen.

In de toekomst willen we ook vluchten aan het platform toevoegen

Experimenten

Vooralsnog vinden de ‘mobiliteitsexperimenten’ van Nokia plaats in Europa, met name in Finland, België, Duitsland en Frankrijk. “We kunnen alleen nieuwe services proberen waar ze ook beschikbaar zijn. Er is ook niet één mondiale oplossing: die verschilt echt per locatie. Flexibiliteit is de sleutel tot succes”, aldus de wagenparkbeheerder. “Zo testen we ons leasefietsprogramma op dit moment als eerste in Antwerpen.”

Van MaaS naar BaaS

Ondanks de inspanningen van Nokia om de auto’s te vervangen voor een mobiliteits-budget, is er nog altijd een grote leaseautovloot. Het leasebeleid is per land verschillend, maar er is wel een geharmoniseerd overkoepelend raamwerk. Hierbij wordt onder andere de merkkeuze bepaald, evenals de maximale CO2-uitstoot en de veiligheidscriteria. “We kijken niet alleen maar MaaS maar ook naar BaaS: benefits as a service”, zegt Pajunen. “Hieronder vallen ook de emolumenten die niet gerelateerd zijn aan mobiliteit, zoals wellness, een sportabonnement, verzekeringskorting en thuiswerkoplossingen. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk arbeidsvoorwaardelijke zaken vanuit één platform kunnen regelen.”

Mondiale regels

De telecommunicatietoepassingen vallen indirect wel onder mobiliteit, vindt de fleetmanager. “Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om de reis van A naar B, maar ook om hoe je gewoon op A kunt blijven en je werk daar doen. Dat past ook in onze duurzaamheidsagenda. Of iemand thuis kan werken, hangt af van zijn functie en ook locatie. Dus ook dat is per land bepaald. Daar kun je geen mondiale regels voor opstellen.”

Pajunen woont zelf vlakbij het hoofdkantoor van Nokia in de regio Helsinki. Op dit moment rijdt hij een hybride auto. “We hebben twee kinderen en twee honden, dus ik heb een grote auto nodig. Ik rijd deze nu zes jaar. De volgende wordt waarschijnlijk volledig elektrisch.” Hij werkt zelf twee dagen in de week thuis. “Vooral als ik veel telefoontjes moet plegen, dan doe ik dat graag vanuit huis.” En dat kan bij Nokia natuurlijk geen probleem zijn. 

Dit artikel is een vertaling uit het vakblad Fleeteurope.com.

Investeren

Nokia gebruikt niet alleen nieuwe mobiliteitsdiensten, het investeert er ook in: via investeringsfonds NGP Capital. Ongeveer 40 procent van het geïnvesteerd vermogen is in mobiliteitsgerelateerde bedrijven, waaronder het Franse Drivy en Lime Scooters, het Indiase Zoomcar en het Israëlische Moovit.

Over de grens | Nokia is MaaS de baas | Fleet&Mobility
Mondiaal beleid vraagt lokale invulling

Over de grens | Nokia is MaaS de baas

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Fleet Europe.

Nokia wil mensen verbinden, niet alleen via telecommunicatie, maar ook in zijn mobiliteitsbeleid. Jarno Pajunen, global category manager Travel & Fleet bij Nokia, reviseerde het vlootbeleid, waarbij de aandacht verschoof van auto’s naar mobiliteit. De invulling van het mobiliteitsbeleid leverde hem in 2019 twee prijzen op: die van European Smart Mobility Manager van het Jaar en die van European Fleet&Mobility Manager van het Jaar. Nokia heeft wereldwijd 12 duizend auto’s in de vloot, waarvan het merendeel arbeidsvoorwaardelijk. Deze werden traditionele beheerd via operational leasecontracten, maar Pajunen wilde ze integreren in een breder mobiliteitsbeleid.

Onderzoek

Zo werd in Finland een pilot gestart met Whim, een Mobility as a Service-app ontwikkeld door MaaS Global, eveneens een Fins bedrijf. “Dit platform is voor iedere medewerker toegankelijk”, vertelt Pajunen. “Medewerkers die gebruik maken van Whim hebben niet langer de beschikking over een leaseauto van de zaak, maar kunnen gebruik maken van verschillende opties: een huurauto, openbaar vervoer, fiets en taxi.” 

Voordat het nieuwe mobiliteitsbeleid werd geïmplementeerd, voerde Nokia eerst een onderzoek uit om erachter te komen hoe de medewerkers wereldwijd van huis naar werk reisden. Ook werd bekeken welke opties er in het betreffende land en op de locatie beschikbaar zijn voor medewerkers en welke ze zouden gebruiken als ze zouden worden toegevoegd aan het aanbod.

Alternatieven

Pajunen concludeerde uit het onderzoek dat zijn collega’s open stonden voor alternatieven voor de auto. “We zitten nog echt in de beginfase van MaaS. Veel diensten zijn heel lokaal aanwezig. Er zijn nog slechts weinig opties beschikbaar in meerdere landen, zelfs vaak niet in meerdere steden in hetzelfde land. Maar de markt ontwikkelt zich razendsnel, en we hebben er vertrouwen in dat we in de nabije toekomst via ons platform alle mobiliteitsbehoeften kunnen invullen”, aldus Pajunen.

Fiscaal

Of een reis woon-werk of werk-werk is, mag niet uitmaken, vindt Pajunen. “Alle medewerkers moeten voor elke reis toegang krijgen tot de vervoermiddelen op het platform. Dat vraagt wel een goede samenwerking tussen verschillende afdelingen, zoals travel, vlootbeheer, finance en HR. In de toekomst willen we ook reizen per vliegtuig aan het platform toevoegen.”

Een drempel voor de invoering van het mobiliteitsbeleid zit vooral in fiscale wet- en regelgeving. Die is per land verschillend, maar sowieso wordt er nog weinig rekening gehouden met het gebruik van een mobiliteitsbudget, in plaats van een vast vervoermiddel voor een medewerker. “Maar uiteindelijk zal de fiscale wetgeving deze trend volgen”, is de inschatting van Pajunen.

In de toekomst willen we ook vluchten aan het platform toevoegen

Experimenten

Vooralsnog vinden de ‘mobiliteitsexperimenten’ van Nokia plaats in Europa, met name in Finland, België, Duitsland en Frankrijk. “We kunnen alleen nieuwe services proberen waar ze ook beschikbaar zijn. Er is ook niet één mondiale oplossing: die verschilt echt per locatie. Flexibiliteit is de sleutel tot succes”, aldus de wagenparkbeheerder. “Zo testen we ons leasefietsprogramma op dit moment als eerste in Antwerpen.”

Van MaaS naar BaaS

Ondanks de inspanningen van Nokia om de auto’s te vervangen voor een mobiliteits-budget, is er nog altijd een grote leaseautovloot. Het leasebeleid is per land verschillend, maar er is wel een geharmoniseerd overkoepelend raamwerk. Hierbij wordt onder andere de merkkeuze bepaald, evenals de maximale CO2-uitstoot en de veiligheidscriteria. “We kijken niet alleen maar MaaS maar ook naar BaaS: benefits as a service”, zegt Pajunen. “Hieronder vallen ook de emolumenten die niet gerelateerd zijn aan mobiliteit, zoals wellness, een sportabonnement, verzekeringskorting en thuiswerkoplossingen. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk arbeidsvoorwaardelijke zaken vanuit één platform kunnen regelen.”

Mondiale regels

De telecommunicatietoepassingen vallen indirect wel onder mobiliteit, vindt de fleetmanager. “Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om de reis van A naar B, maar ook om hoe je gewoon op A kunt blijven en je werk daar doen. Dat past ook in onze duurzaamheidsagenda. Of iemand thuis kan werken, hangt af van zijn functie en ook locatie. Dus ook dat is per land bepaald. Daar kun je geen mondiale regels voor opstellen.”

Pajunen woont zelf vlakbij het hoofdkantoor van Nokia in de regio Helsinki. Op dit moment rijdt hij een hybride auto. “We hebben twee kinderen en twee honden, dus ik heb een grote auto nodig. Ik rijd deze nu zes jaar. De volgende wordt waarschijnlijk volledig elektrisch.” Hij werkt zelf twee dagen in de week thuis. “Vooral als ik veel telefoontjes moet plegen, dan doe ik dat graag vanuit huis.” En dat kan bij Nokia natuurlijk geen probleem zijn. 

Dit artikel is een vertaling uit het vakblad Fleeteurope.com.

Investeren

Nokia gebruikt niet alleen nieuwe mobiliteitsdiensten, het investeert er ook in: via investeringsfonds NGP Capital. Ongeveer 40 procent van het geïnvesteerd vermogen is in mobiliteitsgerelateerde bedrijven, waaronder het Franse Drivy en Lime Scooters, het Indiase Zoomcar en het Israëlische Moovit.