Overig

Laatste update:

Fleet Europe Summit: ook ‘smart mobility’ heeft auto als uitgangspunt

Uiteindelijk is de auto toch weer het middelpunt. Maar dan wel een elektrische. (Foto: Shutterstock)

De Covid-pandemie heeft het leasespel niet verandert, maar de veranderingen in de markt versnelt. Uit het Fleet Europe Summit, dat afgelopen twee dagen in een online variant plaatsvond, bleek dat zowel leasemaatschappijen als fleetmanagers verwachten hun mobiliteitstransitie sneller door te kunnen voeren. En met meer draagvlak.

Mobility as a Service, deelautoconcepten, last-mile-solutions, mobiliteitskaarten: er kwam dit jaar niets voorbij tijdens het Fleet Europe Summit dat niet al in voorgaande jaren was besproken. En toch voelde het anders – niet alleen omdat het evenement volledig online plaatsvond in plaats van in Estoril, Barcelona of een andere Europese bestemming. Maar vooral omdat na jaren praten en ontwikkelen, door de Covid-pandemie ineens alle puzzelstukjes in elkaar lijken te vallen.

Groei

De discussie over welke vervoersoplossingen nou het meest profiteren van de mobilteitstransitie, werd uiteraard ook gevoerd. Mobiliteitsmanager Jarno Pajunen merkte terecht op dat de transitie niet alleen bestaat uit het kiezen tussen vervoermiddelen, maar ook – of vooral – wanneer je reist. Want in de huidige tijden blijkt thuiswerken zo erg nog niet. Hoewel ook hier een kanttekening kan worden geplaatst: zo vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, vorige week tijdens het Automotive Leasing Event al dat het na zo’n lange tijd op afstand werken vaker gaat ontbreken aan afstemming tussen mensen en divisies. Gunning liet ook op het Fleet Europe Summit nog maar eens weten dat hij de leaseauto nog altijd als de beste oplossing voor mobiliteit ziet. “De leasemarkt zal de komende jaren blijven groeien. De contracten zullen ook niet veel korter worden, want een periode van 3 à 4 jaar is de beste prijspropositie. Voor stedelijke mobiliteit en kortere looptijden zijn andere oplossingen voorhanden, zoals carsharing en huur – maar de meeste mensen hebben het liefste een eigen auto voor de deur.” 

In andere sessies tijdens het Fleet Europe Summit bleken ook aanbieders van MaaS-oplossingen het hier wel over eens: de leaseauto lijkt boven elke mobiliteitsdiscussie te staan. Sterker, de vlucht in private lease laat zien dat dit businessmodel ook het beste aansluit op de consumententrend ‘van bezit naar gebruik’. Commercieel directeur Marchel Koops van Athlon International vindt dan ook dat de coronapandemie geen gamechanger is, maar slechts de ontwikkelingen versneld die al langer aan de gang waren en waar de meeste leasemaatschappijen al volop mee bezig waren.

Lees meer op Automotive-online.nl.

Fleet Europe Summit: ook ‘smart mobility’ heeft auto als uitgangspunt | Fleet&Mobility

Fleet Europe Summit: ook ‘smart mobility’ heeft auto als uitgangspunt

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Uiteindelijk is de auto toch weer het middelpunt. Maar dan wel een elektrische. (Foto: Shutterstock)

Mobility as a Service, deelautoconcepten, last-mile-solutions, mobiliteitskaarten: er kwam dit jaar niets voorbij tijdens het Fleet Europe Summit dat niet al in voorgaande jaren was besproken. En toch voelde het anders – niet alleen omdat het evenement volledig online plaatsvond in plaats van in Estoril, Barcelona of een andere Europese bestemming. Maar vooral omdat na jaren praten en ontwikkelen, door de Covid-pandemie ineens alle puzzelstukjes in elkaar lijken te vallen.

Groei

De discussie over welke vervoersoplossingen nou het meest profiteren van de mobilteitstransitie, werd uiteraard ook gevoerd. Mobiliteitsmanager Jarno Pajunen merkte terecht op dat de transitie niet alleen bestaat uit het kiezen tussen vervoermiddelen, maar ook – of vooral – wanneer je reist. Want in de huidige tijden blijkt thuiswerken zo erg nog niet. Hoewel ook hier een kanttekening kan worden geplaatst: zo vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, vorige week tijdens het Automotive Leasing Event al dat het na zo’n lange tijd op afstand werken vaker gaat ontbreken aan afstemming tussen mensen en divisies. Gunning liet ook op het Fleet Europe Summit nog maar eens weten dat hij de leaseauto nog altijd als de beste oplossing voor mobiliteit ziet. “De leasemarkt zal de komende jaren blijven groeien. De contracten zullen ook niet veel korter worden, want een periode van 3 à 4 jaar is de beste prijspropositie. Voor stedelijke mobiliteit en kortere looptijden zijn andere oplossingen voorhanden, zoals carsharing en huur – maar de meeste mensen hebben het liefste een eigen auto voor de deur.” 

In andere sessies tijdens het Fleet Europe Summit bleken ook aanbieders van MaaS-oplossingen het hier wel over eens: de leaseauto lijkt boven elke mobiliteitsdiscussie te staan. Sterker, de vlucht in private lease laat zien dat dit businessmodel ook het beste aansluit op de consumententrend ‘van bezit naar gebruik’. Commercieel directeur Marchel Koops van Athlon International vindt dan ook dat de coronapandemie geen gamechanger is, maar slechts de ontwikkelingen versneld die al langer aan de gang waren en waar de meeste leasemaatschappijen al volop mee bezig waren.

Lees meer op Automotive-online.nl.