Sixt rolt deelautoconcept uit in Nederland

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Sixt Share is vanaf vandaag de nieuwste dienst van het autoverhuurbedrijf in Nederland. (Foto: Shutterstock)

Sixt Rent a Car Benelux introduceert vandaag zijn deelautoconcept Sixt Share op de Nederlandse markt. Het is een free floating concept, wat betekent dat de auto niet op een vaste plek hoeft te worden afgeleverd. Het deelautoconcept is onderdeel van het platform Sixt One, waarmee via een app gebruik kan worden gemaakt van huur- en deelauto’s en chauffeursdiensten.

Het verschil met veel andere aanbieders is volgens het bedrijf dat de auto ook in een andere stad mag worden afgeleverd. Het concept is beschikbaar in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, inclusief Schiphol. Volgens Karen van den Boom, algemeen directeur Sixt Benelux, is de nieuwe dienst het antwoord voor de stedelijke uitdagingen die vooral in de Randstad gelden zoals luchtkwaliteit en parkeerproblemen. Het concept werd vorig jaar in München officieel gelanceerd.

De verwachtingen bij Sixt zijn hooggespannen. “De doelgroep is divers: iedereen die een auto heeft, maar niet per se een nieuwe auto wil kopen”, zegt Van den Boom. “Maar ook voor toeristen, corporates en leaserijders is autodelen een optie. Mensen zijn vanwege het coronavirus bang geworden voor het openbaar vervoer, maar de behoefte voor mobiliteit blijft. In Nederland hebben we al een fantastische infrastructuur, nu moet alleen de mindset nog veranderen om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden op mobiliteitsgebied. Sixt Share is daarom een goede aanvulling op onze overige diensten.” De huurtijd van de auto’s varieert van 1 minuut tot maximaal 27 dagen.
Begin dit jaar deed Hyundai Capital Europe een overnamebod op Sixt Leasing.

Uniek

Waar share nieuw is voor de Nederlandse markt, kent Duitsland dit concept al langer. “Duitsland is het moederland van Sixt, waardoor we share eerst uitgerold hebben op de Duitse markt. De Nederlandse markt is klaar voor autodelen en er zijn natuurlijk overeenkomsten met de Duitse markt. Wat verschilt is echter de mobiliteit tussen de steden onderling. Je reist hier natuurlijk veel sneller heen en weer tussen de drie grote steden, dan van Berlijn naar München. Mede daarom is het van groot belang dat we share aanbieden in drie grote Nederlandse steden.”

Bezettingsgraad

De hoeveelheid ritten met de auto’s van Sixt Share zijn niet van belang, geeft Van den Boom aan. “Wij verdienen juist op de bezettingsgraad van onze voertuigen. Het is daarom van belang dat we continu auto’s laten rijden van door-to-door. Dat bepaalt ook hoe groot de vloot is die wij inzetten. Zodra wij merken dat voertuigen stilstaan, dan gaan ze weer naar rent en vice versa. Vooralsnog laten we in elke stad een paar honderd auto’s los die beschikbaar zijn voor Sixt Share. Mocht er minder vraag zijn, dan pas je de vloot aan.”

Het uitrollen van de nieuwe dienst heeft niets te maken met de uitbraak van het coronavirus, zo wil Van den Boom benadrukken. “De plannen lagen er al. Sixt Share is een toevoeging op ons bestaande aanbod. Nu hebben we de kans om te laten zien hoe wij over mobiliteit denken.”

De autodeelmarkt is nog relatief jong en het businessmodel in veel gevallen nog niet winstgevend. Daimler en BMW hebben hun carsharing-initiatieven inmiddels gebundeld. Onlangs zei Reinald Bronkhorst, directeur van deelautoconcept Stapp.in, in de Livestream van Automotive dat een van de grote problemen is dat bedrijven liever nieuwe auto’s inzetten dan gebruik te maken van de rijdende autovloot. Uit een onderzoek van KPMG uit 2018 blijkt echter wel dat managers in de autobranche hoge verwachtingen hebben van deelauto’s.

Sixt rolt deelautoconcept uit in Nederland | Fleet&Mobility

Sixt rolt deelautoconcept uit in Nederland

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Sixt Share is vanaf vandaag de nieuwste dienst van het autoverhuurbedrijf in Nederland. (Foto: Shutterstock)

Sixt Rent a Car Benelux introduceert vandaag zijn deelautoconcept Sixt Share op de Nederlandse markt. Het is een free floating concept, wat betekent dat de auto niet op een vaste plek hoeft te worden afgeleverd. Het deelautoconcept is onderdeel van het platform Sixt One, waarmee via een app gebruik kan worden gemaakt van huur- en deelauto’s en chauffeursdiensten.

Het verschil met veel andere aanbieders is volgens het bedrijf dat de auto ook in een andere stad mag worden afgeleverd. Het concept is beschikbaar in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, inclusief Schiphol. Volgens Karen van den Boom, algemeen directeur Sixt Benelux, is de nieuwe dienst het antwoord voor de stedelijke uitdagingen die vooral in de Randstad gelden zoals luchtkwaliteit en parkeerproblemen. Het concept werd vorig jaar in München officieel gelanceerd.

De verwachtingen bij Sixt zijn hooggespannen. “De doelgroep is divers: iedereen die een auto heeft, maar niet per se een nieuwe auto wil kopen”, zegt Van den Boom. “Maar ook voor toeristen, corporates en leaserijders is autodelen een optie. Mensen zijn vanwege het coronavirus bang geworden voor het openbaar vervoer, maar de behoefte voor mobiliteit blijft. In Nederland hebben we al een fantastische infrastructuur, nu moet alleen de mindset nog veranderen om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden op mobiliteitsgebied. Sixt Share is daarom een goede aanvulling op onze overige diensten.” De huurtijd van de auto’s varieert van 1 minuut tot maximaal 27 dagen.
Begin dit jaar deed Hyundai Capital Europe een overnamebod op Sixt Leasing.

Uniek

Waar share nieuw is voor de Nederlandse markt, kent Duitsland dit concept al langer. “Duitsland is het moederland van Sixt, waardoor we share eerst uitgerold hebben op de Duitse markt. De Nederlandse markt is klaar voor autodelen en er zijn natuurlijk overeenkomsten met de Duitse markt. Wat verschilt is echter de mobiliteit tussen de steden onderling. Je reist hier natuurlijk veel sneller heen en weer tussen de drie grote steden, dan van Berlijn naar München. Mede daarom is het van groot belang dat we share aanbieden in drie grote Nederlandse steden.”

Bezettingsgraad

De hoeveelheid ritten met de auto’s van Sixt Share zijn niet van belang, geeft Van den Boom aan. “Wij verdienen juist op de bezettingsgraad van onze voertuigen. Het is daarom van belang dat we continu auto’s laten rijden van door-to-door. Dat bepaalt ook hoe groot de vloot is die wij inzetten. Zodra wij merken dat voertuigen stilstaan, dan gaan ze weer naar rent en vice versa. Vooralsnog laten we in elke stad een paar honderd auto’s los die beschikbaar zijn voor Sixt Share. Mocht er minder vraag zijn, dan pas je de vloot aan.”

Het uitrollen van de nieuwe dienst heeft niets te maken met de uitbraak van het coronavirus, zo wil Van den Boom benadrukken. “De plannen lagen er al. Sixt Share is een toevoeging op ons bestaande aanbod. Nu hebben we de kans om te laten zien hoe wij over mobiliteit denken.”

De autodeelmarkt is nog relatief jong en het businessmodel in veel gevallen nog niet winstgevend. Daimler en BMW hebben hun carsharing-initiatieven inmiddels gebundeld. Onlangs zei Reinald Bronkhorst, directeur van deelautoconcept Stapp.in, in de Livestream van Automotive dat een van de grote problemen is dat bedrijven liever nieuwe auto’s inzetten dan gebruik te maken van de rijdende autovloot. Uit een onderzoek van KPMG uit 2018 blijkt echter wel dat managers in de autobranche hoge verwachtingen hebben van deelauto’s.