Slimme trams en autodeelplatform voor taxichauffeurs winnen innovatieprijzen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Redacteuren Sander van Vliet en Olivier Smits overhandigen de OV Innovatie Prijs '22 aan Peter Smit en Daphne Blaauw van InnOVatietram (in het midden) (foto: OVpro/ Marcel Cazemier, 2022)

De RET en HTM werkten samen in de InnOVatieroute, om de trams te ontwikkelen. De Slimme Tram van de RET en de InnOVatietram van HTM maken het mogelijk allerlei technologische nieuwigheden uit te proberen in de echte wereld, met echte reizigers.

Zo is er bijvoorbeeld getest hoe de beleving van drukte bij reizigers omlaag gebracht kan worden. “Zittingen met een bekleding van leer geeft per definitie een gevoel van schoonheid, reinheid en minder drukte. Bij het vervangen van onze andere trams, hebben we daar natuurlijk rekening mee gehouden”, vertelde Peter Smit, innovatiemanager bij HTM, aan OVpro in een eerder artikel. De Slimme Tram van de RET is onder meer voorzien van sensoren die de onderhoudsstaat monitoren.

Vlootmanager bij de RET Daphne Blaauw denkt dat mensen zich niet altijd realiseren hoeveel tijd en energie het kost om technologische innovaties te integreren in bestaande voertuigen. “Daarom is deze prijs een extra waardering voor het hele team dat hier aan gewerkt heeft. Grappig genoeg was onze innovatie bijna niet ingestuurd om mee te dingen naar de prijs. Ik ben blij dat we dat toch gedaan hebben.”

Zowel in Rotterdam als Den Haag rijdt één van deze trams rond, om op basis van de ervaringen en feedback van klanten en collega’s al dan niet op te schalen naar meer exemplaren in de vloot. Hoewel de trams van RET en HTM beide verschillende technologieën uitproberen, delen de vervoerders wel de data met elkaar.

Taxi delen

De app Blueplates is een platform die taxi-eigenaren en taxichauffeurs zonder auto aan elkaar koppelt. In de rusturen van de ene chauffeur, kan een andere chauffeur rijden met zijn auto. Zo worden de auto’s ‘duurzaam en efficiënt ingezet.’ Bovendien hoeft de taxichauffeur die zijn auto verhuurt, niet meer in z’n eentje op te draaien voor de kosten.

Directeur Oliver Yeboah ziet het als enorme erkenning voor Blueplates. “We zijn natuurlijk nog in ontwikkeling en hopelijk gaat dit bijdragen aan de verdere groei van ons bedrijf.”

De OV Innovatie Prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. Eerdere winnaars van de Taxi Innovatie Prijs waren​​ de Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer (2020) en de Volkswagen e-Crafter (2019).

Slimme trams en autodeelplatform voor taxichauffeurs winnen innovatieprijzen | Fleet&Mobility

Slimme trams en autodeelplatform voor taxichauffeurs winnen innovatieprijzen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Redacteuren Sander van Vliet en Olivier Smits overhandigen de OV Innovatie Prijs '22 aan Peter Smit en Daphne Blaauw van InnOVatietram (in het midden) (foto: OVpro/ Marcel Cazemier, 2022)

De RET en HTM werkten samen in de InnOVatieroute, om de trams te ontwikkelen. De Slimme Tram van de RET en de InnOVatietram van HTM maken het mogelijk allerlei technologische nieuwigheden uit te proberen in de echte wereld, met echte reizigers.

Zo is er bijvoorbeeld getest hoe de beleving van drukte bij reizigers omlaag gebracht kan worden. “Zittingen met een bekleding van leer geeft per definitie een gevoel van schoonheid, reinheid en minder drukte. Bij het vervangen van onze andere trams, hebben we daar natuurlijk rekening mee gehouden”, vertelde Peter Smit, innovatiemanager bij HTM, aan OVpro in een eerder artikel. De Slimme Tram van de RET is onder meer voorzien van sensoren die de onderhoudsstaat monitoren.

Vlootmanager bij de RET Daphne Blaauw denkt dat mensen zich niet altijd realiseren hoeveel tijd en energie het kost om technologische innovaties te integreren in bestaande voertuigen. “Daarom is deze prijs een extra waardering voor het hele team dat hier aan gewerkt heeft. Grappig genoeg was onze innovatie bijna niet ingestuurd om mee te dingen naar de prijs. Ik ben blij dat we dat toch gedaan hebben.”

Zowel in Rotterdam als Den Haag rijdt één van deze trams rond, om op basis van de ervaringen en feedback van klanten en collega’s al dan niet op te schalen naar meer exemplaren in de vloot. Hoewel de trams van RET en HTM beide verschillende technologieën uitproberen, delen de vervoerders wel de data met elkaar.

Taxi delen

De app Blueplates is een platform die taxi-eigenaren en taxichauffeurs zonder auto aan elkaar koppelt. In de rusturen van de ene chauffeur, kan een andere chauffeur rijden met zijn auto. Zo worden de auto’s ‘duurzaam en efficiënt ingezet.’ Bovendien hoeft de taxichauffeur die zijn auto verhuurt, niet meer in z’n eentje op te draaien voor de kosten.

Directeur Oliver Yeboah ziet het als enorme erkenning voor Blueplates. “We zijn natuurlijk nog in ontwikkeling en hopelijk gaat dit bijdragen aan de verdere groei van ons bedrijf.”

De OV Innovatie Prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. Eerdere winnaars van de Taxi Innovatie Prijs waren​​ de Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer (2020) en de Volkswagen e-Crafter (2019).