Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Brainport Eindhoven start eigen busproject

Een Brainport-forens. (Foto: Brainport Bereikbaar)

Brainport Eindhoven zet eigen busdiensten op voor medewerkers van bedrijven in de regio. Dat meldt Brainport Bereikbaar, dat de uitvoering op zich neemt. 

In eerste instantie is er een pilot met bussen voor werknemers die vanuit de regio naar de grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven willen reizen. De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden. Er wordt speciaal gekeken naar routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat. In eerste instantie zijn er vier lijnen opgezet: vanuit Den Bosch, Weert, Uden en Best. 

Op dit moment wordt er alleen nog getest met medewerkers van ASML. Maar ook Philips, VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben al toegezegd om met de volgende proefritten mee te draaien. Na de proefritten wordt het voor veel meer reizigers mogelijk om de Business Line voor woon-werkverkeer te nemen, want dan volgen de grootschalige pilots. De proefritten worden uitgevoerd door Arriva en Hermes, de bestaande OV-concessiehouders in de regio. Het ligt in de lijn der verwachting dat de lijnen binnen de bestaande concessies worden opgenomen, maar dat is nog niet definitief.

De Brainport ontving eind vorig jaar miljoenensubsidies voor de ontwikkeling van elektrificatie en waterstoftoepassingen in mobiliteit.

Busstrook

De voorlopige routes zijn gekozen op basis van data. Daar heeft Breda University of Applied Sciences bij geholpen. Diverse grote bedrijven op de bedrijventerreinen rond Eindhoven hebben de postcodes van hun medewerkers geanonimiseerd gedeeld. Op basis daarvan is in beeld gebracht welke medewerkers niet met de fiets of het bestaande openbaar vervoer naar hun werk kunnen, of daar meer dan twee keer langer over doen dan met de auto. 

Op sommige plekken rijdt de Business Line straks over de vluchtstrook. Niet overal kan dat of is het interessant, maar de vluchtstrook van de A50 tussen Uden en Eindhoven wordt begin 2023 al voor de Business Line ingezet. En op de drukke Kempenbaan in Veldhoven rijdt de bus eveneens de file voorbij. Ariane Moussault, projectleider Collectief Vervoer bij Brainport Bereikbaar: “Als je straks in de bus voorbij de file sjeest, dan word je als busreiziger natuurlijk helemaal beloond. En dat mag best, want hoe meer mensen de eigen auto laten staan, hoe beter het is voor het klimaat en de bereikbaarheid”. Behalve de files vermijden gebruikers straks ook het zoeken naar een parkeerplek.

Brainport Eindhoven start eigen busproject | Fleet&Mobility

Brainport Eindhoven start eigen busproject

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een Brainport-forens. (Foto: Brainport Bereikbaar)

In eerste instantie is er een pilot met bussen voor werknemers die vanuit de regio naar de grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven willen reizen. De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden. Er wordt speciaal gekeken naar routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat. In eerste instantie zijn er vier lijnen opgezet: vanuit Den Bosch, Weert, Uden en Best. 

Op dit moment wordt er alleen nog getest met medewerkers van ASML. Maar ook Philips, VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben al toegezegd om met de volgende proefritten mee te draaien. Na de proefritten wordt het voor veel meer reizigers mogelijk om de Business Line voor woon-werkverkeer te nemen, want dan volgen de grootschalige pilots. De proefritten worden uitgevoerd door Arriva en Hermes, de bestaande OV-concessiehouders in de regio. Het ligt in de lijn der verwachting dat de lijnen binnen de bestaande concessies worden opgenomen, maar dat is nog niet definitief.

De Brainport ontving eind vorig jaar miljoenensubsidies voor de ontwikkeling van elektrificatie en waterstoftoepassingen in mobiliteit.

Busstrook

De voorlopige routes zijn gekozen op basis van data. Daar heeft Breda University of Applied Sciences bij geholpen. Diverse grote bedrijven op de bedrijventerreinen rond Eindhoven hebben de postcodes van hun medewerkers geanonimiseerd gedeeld. Op basis daarvan is in beeld gebracht welke medewerkers niet met de fiets of het bestaande openbaar vervoer naar hun werk kunnen, of daar meer dan twee keer langer over doen dan met de auto. 

Op sommige plekken rijdt de Business Line straks over de vluchtstrook. Niet overal kan dat of is het interessant, maar de vluchtstrook van de A50 tussen Uden en Eindhoven wordt begin 2023 al voor de Business Line ingezet. En op de drukke Kempenbaan in Veldhoven rijdt de bus eveneens de file voorbij. Ariane Moussault, projectleider Collectief Vervoer bij Brainport Bereikbaar: “Als je straks in de bus voorbij de file sjeest, dan word je als busreiziger natuurlijk helemaal beloond. En dat mag best, want hoe meer mensen de eigen auto laten staan, hoe beter het is voor het klimaat en de bereikbaarheid”. Behalve de files vermijden gebruikers straks ook het zoeken naar een parkeerplek.