Fabrikanten FCA en PSA gaan samen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Autofabrikanten PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel) en FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo) hebben bekendgemaakt te willen fuseren. Pas afgelopen woensdag bevestigden ze in gesprek te zijn. Beide fabrikanten krijgen 50 procent van de aandelen in het nieuwe bedrijf. John Elkann van Fiat Chrysler wordt voorzitter van het fusiebedrijf en Carlos Tavares van PSA bestuursvoorzitter. Door de fusie ontstaat de vierde grootste autofabrikant ter wereld, met een totale verkoop van 8,7 miljoen voertuigen.

Dit zijn de grootste autofabrikanten ter wereld:

Fabrikant Verkoop 2018
1. Volkswagen 10,9 mln
2. Toyota  10,6 mln 
3. Renault-Nissan-Mitsubishi 10,4 mln 
4. FCA-PSA 8,7 mln
5. General Motors 8,4 mln 
6. Hyundai-Kia  7,4 mln 
7. Ford  6 mln 
8. Honda 5,3 mln

Bron: Bloomberg, bewerking Automotive.

Forse kostenbesparing

Opgeteld zou de omzet uitkomen rond de 170 miljard euro en een operationele winst op 11 miljard. De bedrijven verkopen hun aandeel in autoleverancier Faurecia en keren daarom in totaal 8,5 miljard aan speciaal dividend uit.

Analisten verwachten dat de betrokken overheden zich nog met de fusie gaan bemoeien. Zo dreigt er vooral in Europa banenverlies, terwijl PSA met Dongfeng een Chinese aandeelhouder heeft. De fabrikanten denken in de komende vier jaar een kleine vier miljard euro te kunnen besparen. Daarbij is niet uitgegaan van het sluiten van fabrieken.

Het hoofdkantoor wordt in Nederland gevestigd en het bedrijf krijgt noteringen aan de beurzen van Parijs, Milaan en New York. De grootste aandeelhouders zullen in de komende hun belangen in de bedrijven niet vergroten of verkleinen. Alleen de familie Peugeot mag zijn aandeel met 2,5 procentpunt vergroten. 

Investeringen

FCA was al een tijd op zoek naar een fusiepartner. Het bedrijf maakt weliswaar winst, maar heeft al jaren problemen om voldoende nieuwe modellen te ontwikkelen en produceren. Ook liep het achter bij de elektrificering. FCA stopte dit jaar de fusiebesprekingen met Renault omdat het niet gediend was van de bemoeienis van de Franse overheid bij de fusie, al werd recentelijk nog gesuggereerd dat de bedrijven weer in gesprek zouden treden. Frankrijk is ook aandeelhouder in PSA. Volgens bronnen zou de Franse overheid geen bezwaren hebben tegen de fusie.

Fabrikanten zijn in hoog tempo op zoek naar samenwerkingen en fusies, voornamelijk om de enorme investeringskosten te drukken. Dit jaar kondigden BMW en Daimler al aan samen te gaan werken, net als Ford en Volkswagen. PSA kocht eerder al Opel van General Motors.

Fabrikanten FCA en PSA gaan samen | Fleet&Mobility

Fabrikanten FCA en PSA gaan samen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Autofabrikanten PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel) en FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo) hebben bekendgemaakt te willen fuseren. Pas afgelopen woensdag bevestigden ze in gesprek te zijn. Beide fabrikanten krijgen 50 procent van de aandelen in het nieuwe bedrijf. John Elkann van Fiat Chrysler wordt voorzitter van het fusiebedrijf en Carlos Tavares van PSA bestuursvoorzitter. Door de fusie ontstaat de vierde grootste autofabrikant ter wereld, met een totale verkoop van 8,7 miljoen voertuigen.

Dit zijn de grootste autofabrikanten ter wereld:

Fabrikant Verkoop 2018
1. Volkswagen 10,9 mln
2. Toyota  10,6 mln 
3. Renault-Nissan-Mitsubishi 10,4 mln 
4. FCA-PSA 8,7 mln
5. General Motors 8,4 mln 
6. Hyundai-Kia  7,4 mln 
7. Ford  6 mln 
8. Honda 5,3 mln

Bron: Bloomberg, bewerking Automotive.

Forse kostenbesparing

Opgeteld zou de omzet uitkomen rond de 170 miljard euro en een operationele winst op 11 miljard. De bedrijven verkopen hun aandeel in autoleverancier Faurecia en keren daarom in totaal 8,5 miljard aan speciaal dividend uit.

Analisten verwachten dat de betrokken overheden zich nog met de fusie gaan bemoeien. Zo dreigt er vooral in Europa banenverlies, terwijl PSA met Dongfeng een Chinese aandeelhouder heeft. De fabrikanten denken in de komende vier jaar een kleine vier miljard euro te kunnen besparen. Daarbij is niet uitgegaan van het sluiten van fabrieken.

Het hoofdkantoor wordt in Nederland gevestigd en het bedrijf krijgt noteringen aan de beurzen van Parijs, Milaan en New York. De grootste aandeelhouders zullen in de komende hun belangen in de bedrijven niet vergroten of verkleinen. Alleen de familie Peugeot mag zijn aandeel met 2,5 procentpunt vergroten. 

Investeringen

FCA was al een tijd op zoek naar een fusiepartner. Het bedrijf maakt weliswaar winst, maar heeft al jaren problemen om voldoende nieuwe modellen te ontwikkelen en produceren. Ook liep het achter bij de elektrificering. FCA stopte dit jaar de fusiebesprekingen met Renault omdat het niet gediend was van de bemoeienis van de Franse overheid bij de fusie, al werd recentelijk nog gesuggereerd dat de bedrijven weer in gesprek zouden treden. Frankrijk is ook aandeelhouder in PSA. Volgens bronnen zou de Franse overheid geen bezwaren hebben tegen de fusie.

Fabrikanten zijn in hoog tempo op zoek naar samenwerkingen en fusies, voornamelijk om de enorme investeringskosten te drukken. Dit jaar kondigden BMW en Daimler al aan samen te gaan werken, net als Ford en Volkswagen. PSA kocht eerder al Opel van General Motors.