‘Tavares (PSA) tegen begrenzing topsnelheid door fabrikanten’

Maarten Maarten
• Laatste update:
De aangekondigde Peugeot 508 Sport krijgt een top van 250 km/u. (foto: Peugeot)

Carlos Tavares, ceo van PSA, is tegen zelfstandige begrenzing van de topsnelheid van auto’s tot 180 kilometer per uur. Volvo kondigde eerder deze week aan dit vanaf 2020 te gaan invoeren. Tavares zegt in een interview met het Duitse Automobilwoche dat zo’n beperking er zeker niet komt voor de PSA-merken Peugeot, Citroën, Opel en DS. “Ik denk dat diversiteit en creativiteit de sterke punten zijn van Europa. Die zijn het gevolg van vrijheid”, stelde Tavares – zelf een enthousiast autoracer, die al meerdere 24-uurs races heeft gereden.

Tavares twijfelt aan de motieven van Volvo om de snelheidsbeperking in te voeren. De Zweedse fabrikant zegt dit te doen om de verkeersveiligheid te stimuleren en het aantal ernstige ongevallen te verminderen. “Je kunt je afvragen of deze beslissing ook uit technische gronden voortkomt”, zegt hij. “Misschien neemt Volvo deze beslissing wel omdat bepaalde producten sommige dingen niet kunnen.”

Volgens Automobilwoche doelt de topman van PSA daarbij op de veronderstelling dat de viercilindermotoren, die Volvo nu in alle series gebruikt, meer slijtage zouden vertonen bij een snelheid van meer dan 180 kilometer per uur.

‘Tavares (PSA) tegen begrenzing topsnelheid door fabrikanten’ | Fleet&Mobility

‘Tavares (PSA) tegen begrenzing topsnelheid door fabrikanten’

Maarten Maarten
• Laatste update:
De aangekondigde Peugeot 508 Sport krijgt een top van 250 km/u. (foto: Peugeot)

Carlos Tavares, ceo van PSA, is tegen zelfstandige begrenzing van de topsnelheid van auto’s tot 180 kilometer per uur. Volvo kondigde eerder deze week aan dit vanaf 2020 te gaan invoeren. Tavares zegt in een interview met het Duitse Automobilwoche dat zo’n beperking er zeker niet komt voor de PSA-merken Peugeot, Citroën, Opel en DS. “Ik denk dat diversiteit en creativiteit de sterke punten zijn van Europa. Die zijn het gevolg van vrijheid”, stelde Tavares – zelf een enthousiast autoracer, die al meerdere 24-uurs races heeft gereden.

Tavares twijfelt aan de motieven van Volvo om de snelheidsbeperking in te voeren. De Zweedse fabrikant zegt dit te doen om de verkeersveiligheid te stimuleren en het aantal ernstige ongevallen te verminderen. “Je kunt je afvragen of deze beslissing ook uit technische gronden voortkomt”, zegt hij. “Misschien neemt Volvo deze beslissing wel omdat bepaalde producten sommige dingen niet kunnen.”

Volgens Automobilwoche doelt de topman van PSA daarbij op de veronderstelling dat de viercilindermotoren, die Volvo nu in alle series gebruikt, meer slijtage zouden vertonen bij een snelheid van meer dan 180 kilometer per uur.