Göteborg test draadloos opladen en betalen voor elektrische taxi’s

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:

Dit laten Volvo, Vattenfall en de gemeente Göteborg weten. De draadloze oplaadstations worden in eerste instantie op één plek in de stad geplaatst. Later komt ook een tweede locatie. Het zogeheten oplaadpad is in de straat geïntegreerd. Zodra een voertuig parkeert en verbinding maakt, begint het laden automatisch.

Via voertuigidentificatie wordt een machtiging naar Vattenfall InCharge gestuurd, dat de taxi-eigenaar eens per maand een overzicht geeft van de betalingen. Volvo zet een speciaal hiervoor ontwikkelde kleine vloot van Volvo XC40 Recharge-taxi’s in.

Eerder kondigde Volvo al aan samen met Uber te werken aan autonoom rijdende taxi’s.

Actieradius

Het draadloze oplaadsysteem kan vreemde voorwerpen detecteren en schakelt automatisch uit wanneer een vreemd voorwerp op het oplaadpad komt. De oplaadtechniek is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Momentum Dynamics en werd geïnstalleerd op aanvraag van het staatsbedrijf Göteborg Energi. Vattenfall verzorgt de laad- en betalingsinfrastructuur.

Het opladen van een auto van bijvoorbeeld 20 procent naar 80 procent bij 50 kilowatt duurt ongeveer 45 minuten. Voor sporadisch opladen (bijvoorbeeld wanneer een taxi stilstaat om passagiers op te pikken) zou de taxi gemiddeld 25 kilometer actieradius winnen in 5 minuten draadloos opladen.

Het doel van de test is om de techniek door te ontwikkelen om elektrisch rijden laagdrempeliger te maken, zo melden de partijen.