Column Versteegen | Auto op maat

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Het zou niet meer zoveel uitmaken hoe die auto’s eruit zien, want het zouden slechts vervoermiddelen zijn die je comfortabel en voordelig van A naar B brengen. Wellicht zou je wat extra betalen als je alleen wilt reizen en korting krijgen als de auto onderweg nog iemand anders oppikt. Allemaal te bestellen met een handige app. 

Fleetowner Amazon bestelde er 100 duizend bij een nieuwe fabrikant.

In zo’n wereld zouden fleetowners kunnen gaan bepalen wat de specificaties van de te bouwen auto’s zijn. En autofabrikanten zouden ze dan in opdracht van de fleetowners gaan bouwen: met als uitgangspunten lage kosten, hoog comfort, duurzaam en natuurlijk volledig elektrisch. Met de benen ontspannen op tafel konden we de wildste toekomstplannen bedenken. De werkelijkheid is natuurlijk dat wij kopen wat de autofabrikanten bedenken en ontwikkelen. Zal dat ooit veranderen? Inmiddels zien we dat onze wilde fantasieën van weleer sneller dan verwacht werkelijkheid worden. Nee, niet die volledig autonoom rijdende auto’s. Maar wel de gedachte dat heel grote fleetowners bepalen hoe een auto eruit gaat zien en dat die auto dan ook daadwerkelijk gebouwd wordt volgens hun specificaties. Als eerste zijn de bestelauto’s aan de beurt. Bestelauto’s voor lokale distributie, met een heel ruim interieur waarin je kunt lopen, een breed gezichtsveld voor de chauffeur en een elektrisch bereik van 250 kilometer. Dat zijn nog eens specs zoals de klant ze graag ziet! Fleetowner Amazon bestelde er 100 duizend (ja u leest het goed) bij Rivian

En passant werden er miljarden dollars in deze nieuwe fabrikant zonder legacy gestopt. Tja, zo krijg je precies wat je wilt. En gevestigde autofabrikanten hebben het nakijken. Het tekent de grote verandering die gaande is in de auto-industrie en het tempo waarin die veranderingen plaatsvinden. Zou die zelfrijdende auto ook sneller komen dan we denken?

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van Leaseplan. 

Column Versteegen | Auto op maat | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Auto op maat

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Het zou niet meer zoveel uitmaken hoe die auto’s eruit zien, want het zouden slechts vervoermiddelen zijn die je comfortabel en voordelig van A naar B brengen. Wellicht zou je wat extra betalen als je alleen wilt reizen en korting krijgen als de auto onderweg nog iemand anders oppikt. Allemaal te bestellen met een handige app. 

Fleetowner Amazon bestelde er 100 duizend bij een nieuwe fabrikant.

In zo’n wereld zouden fleetowners kunnen gaan bepalen wat de specificaties van de te bouwen auto’s zijn. En autofabrikanten zouden ze dan in opdracht van de fleetowners gaan bouwen: met als uitgangspunten lage kosten, hoog comfort, duurzaam en natuurlijk volledig elektrisch. Met de benen ontspannen op tafel konden we de wildste toekomstplannen bedenken. De werkelijkheid is natuurlijk dat wij kopen wat de autofabrikanten bedenken en ontwikkelen. Zal dat ooit veranderen? Inmiddels zien we dat onze wilde fantasieën van weleer sneller dan verwacht werkelijkheid worden. Nee, niet die volledig autonoom rijdende auto’s. Maar wel de gedachte dat heel grote fleetowners bepalen hoe een auto eruit gaat zien en dat die auto dan ook daadwerkelijk gebouwd wordt volgens hun specificaties. Als eerste zijn de bestelauto’s aan de beurt. Bestelauto’s voor lokale distributie, met een heel ruim interieur waarin je kunt lopen, een breed gezichtsveld voor de chauffeur en een elektrisch bereik van 250 kilometer. Dat zijn nog eens specs zoals de klant ze graag ziet! Fleetowner Amazon bestelde er 100 duizend (ja u leest het goed) bij Rivian

En passant werden er miljarden dollars in deze nieuwe fabrikant zonder legacy gestopt. Tja, zo krijg je precies wat je wilt. En gevestigde autofabrikanten hebben het nakijken. Het tekent de grote verandering die gaande is in de auto-industrie en het tempo waarin die veranderingen plaatsvinden. Zou die zelfrijdende auto ook sneller komen dan we denken?

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van Leaseplan.