Versteegen | Liever een zuinige EV dan een grotere batterij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Wie kent niet de autoregelingen waarin alleen auto’s met een Energielabel A, B of C nog waren toegestaan. Of allerlei moeilijke variaties op dat thema die weer invloed hadden op de eigen bijdrage van de medewerkers. Tja, leuker werd het er niet van. Even later bleek dat het werkelijke verbruik van de auto’s heel anders was dan het Energielabel aangaf. Dus we moesten opeens gaan letten op het werkelijke verbruik. Alles was erop gericht om de CO2-footprint te verkleinen. Zuinigheid, en efficiënte motoren; daar draaide het om. Het WLTP-verbruik kwam daar nog eens overheen. Wat waren we er druk mee.

Om nog maar niet te spreken over de plug-in hybrids die wel of niet geladen werden. In de laatste editie van Fleet&Mobility in 2021 bleek dat de Volvo XC90 plugin-hybride zeven keer zoveel gebruikt als de fabrieksopgave is.

Wat dat betreft is ons leven tegenwoordig veel eenvoudiger. De elektrische auto verlost fleetmanagers van al deze oude kopzorgen. Iedere extra elektrische auto in ons wagenpark is goed voor onze cv. En de range is ook steeds minder een probleem, want die nieuwe elektrische auto’s rijden wel 400 km op een batterij. Is dat even handig! Niet genoeg? Dan een upgrade naar een grotere batterij en huppakee, we komen wel 600 km aan een stuk ver. Iedereen aan de stekker.

Iedere extra elektrische auto in ons wagenpark is goed voor onze cv.

Met de energielabels nog vers in het geheugen is het daarom des te opmerkelijker dat ik zo weinig hoor over het verbruik van elektrische auto’s. Want het energieverbruik van de ene elektrische auto kan wel dubbel zo hoog zijn als van de andere. De oplossing – een grotere batterij – klinkt als het monteren van een grotere benzinetank in een auto die te dorstig is. Een grotere batterij is niet alleen erg duur, er zijn ook meer grondstoffen voor nodig. En natuurlijk is ie een stuk zwaarder, wat zelfs slecht is voor de range. Bijkomend voordeel van elektrische auto’s die zuinig zijn, is dat je veel meer kilometers per uur kunt ‘tanken’ dan bij een onzuinige EV. Toch die lijstjes van bijvoorbeeld EV-Database maar eens bestuderen voordat je je keuze voor een EV maakt. En waarom niet een duidelijke sticker op de auto die het vergelijken van EV’s gemakkelijker maakt?

Martijn Versteegen is Co-Founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Versteegen | Liever een zuinige EV dan een grotere batterij | Fleet&Mobility

Versteegen | Liever een zuinige EV dan een grotere batterij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Wie kent niet de autoregelingen waarin alleen auto’s met een Energielabel A, B of C nog waren toegestaan. Of allerlei moeilijke variaties op dat thema die weer invloed hadden op de eigen bijdrage van de medewerkers. Tja, leuker werd het er niet van. Even later bleek dat het werkelijke verbruik van de auto’s heel anders was dan het Energielabel aangaf. Dus we moesten opeens gaan letten op het werkelijke verbruik. Alles was erop gericht om de CO2-footprint te verkleinen. Zuinigheid, en efficiënte motoren; daar draaide het om. Het WLTP-verbruik kwam daar nog eens overheen. Wat waren we er druk mee.

Om nog maar niet te spreken over de plug-in hybrids die wel of niet geladen werden. In de laatste editie van Fleet&Mobility in 2021 bleek dat de Volvo XC90 plugin-hybride zeven keer zoveel gebruikt als de fabrieksopgave is.

Wat dat betreft is ons leven tegenwoordig veel eenvoudiger. De elektrische auto verlost fleetmanagers van al deze oude kopzorgen. Iedere extra elektrische auto in ons wagenpark is goed voor onze cv. En de range is ook steeds minder een probleem, want die nieuwe elektrische auto’s rijden wel 400 km op een batterij. Is dat even handig! Niet genoeg? Dan een upgrade naar een grotere batterij en huppakee, we komen wel 600 km aan een stuk ver. Iedereen aan de stekker.

Iedere extra elektrische auto in ons wagenpark is goed voor onze cv.

Met de energielabels nog vers in het geheugen is het daarom des te opmerkelijker dat ik zo weinig hoor over het verbruik van elektrische auto’s. Want het energieverbruik van de ene elektrische auto kan wel dubbel zo hoog zijn als van de andere. De oplossing – een grotere batterij – klinkt als het monteren van een grotere benzinetank in een auto die te dorstig is. Een grotere batterij is niet alleen erg duur, er zijn ook meer grondstoffen voor nodig. En natuurlijk is ie een stuk zwaarder, wat zelfs slecht is voor de range. Bijkomend voordeel van elektrische auto’s die zuinig zijn, is dat je veel meer kilometers per uur kunt ‘tanken’ dan bij een onzuinige EV. Toch die lijstjes van bijvoorbeeld EV-Database maar eens bestuderen voordat je je keuze voor een EV maakt. En waarom niet een duidelijke sticker op de auto die het vergelijken van EV’s gemakkelijker maakt?

Martijn Versteegen is Co-Founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.