Mobility Matters | RVO: snelle groei EV-sector

Redactie Redactie
• Laatste update:
DAF heeft een line-up van hybride en elektrische trucks. (Foto: DAF)

RVO kijkt naar alle EV-gerelateerde diensten, variërend van het aanleggen van laadinfrastructuur tot financiële (lease-) diensten en services. Ook de productie van EV’s (voornamelijk elektrische bussen) en EV-componenten is in het rapport meegenomen. Opgeteld zorgt dat voor een omzet van 1,3 miljard euro, waarvan de toegevoegde waarde (omzet-inkoopprijs) 420 miljoen euro bedraagt (2017: 300 miljoen).

Koplopers
Nederland behoort tot de Europese koplopers als het gaat om publieke laadinfrastructuur. Volgens RVO waren er eind 2018 ruim 46 duizend publieke en semipublieke laadpunten. Het aantal private laadpalen zou rond de 100 duizend liggen. De totale omzet in de sector kwam vorig jaar uit op 210 miljoen euro, een groei van 50 procent ten opzichte van 2016. De RVO merkt op dat de grote energiereuzen inmiddels hun posities in de markt innemen. Zo kocht Shell New Motion en nam Engie EV-Box over. RVO verwacht dat deze markt snel blijft groeien. Voor personenvervoer wordt een laadbehoefte voorzien van 1,7 miljoen (semi-)publieke en private laadpunten in 2030. Daarvoor zouden tot 2030 per maand gemiddeld circa 14 duizend laadpunten gerealiseerd moeten worden. “Deze aantallen bieden enorme economische kansen voor binnen- en buitenlandse partijen die actief zijn in de maakindustrie, installatieservices en software voor energiemanagement”, schrijven de onderzoekers.

Ook in andere sectoren zijn er kansen, bijvoorbeeld op het gebied van recycling van batterijen en Light Electric Vehicles. Maar ook in de markt voor (zware) vrachtvoertuigen (zoals op de foto) liggen kansen voor zowel batterij- als waterstof-elektrisch, aldus RVO.

Belangenverenigingen ondertekenen Klimaatakkoord

renate hemerik (VNA)De ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben het Klimaatakkoord ondertekend. De vier organisaties onderschrijven de urgentie van het klimaatprobleem en het belang van gezamenlijke inspanningen, maar uiten wel hun zorgen over onduidelijkheden over de verdere invulling van het Klimaatakkoord. Volgens de vier belangenverenigingen moet er een stabiel en voorspelbaar fiscaal autobeleid komen waarbij de bijtelling van auto’s alleen tussentijds kan worden aangepast als consument en bedrijfsleven genoeg tijd hebben om daar op te anticiperen.

Ook pleiten ze ervoor om het totale wagenpark sneller te verduurzamen en behalve EV’s, ook andere zuinige technieken, zoals hybride, plug-in hybride en het gebruik van biofuels aantrekkelijker te maken. Verlaging van de bpm is daarbij essentieel. Renate Hemerik, directeur VNA: “Onze leden willen een proactieve gesprekspartner voor hun klanten zijn en zorgen voor een goed advies en de juiste rapportages, onder meer over het verlagen van de CO2-footprint. Het is echter wel cruciaal dat het beleid van de overheid voorspelbaar is en dat werkgevers de tijd krijgen om daar hun eigen beleid op te kunnen maken om voor te sorteren op een duurzame toekomst.”

Pon opent belevings­centrum mobiliteit

move 5 ponIn het voormalige hoofdkantoor van Citroën Nederland op het Amsterdamse Stadionplein, is de eerste ‘mobiliteitsexperience’ van Nederland geopend. Het heet Move Mobility Experience en initiatiefnemer is Pon. In het gebouw leiden interactieve spellen de bezoekers langs verleden, heden en toekomst van het vervoer. Zo is de allereerste elektrische deelauto ooit te zien en te besturen – de Witkar. Met een simulatie kan in een zelfrijdende, elektrische taxi het Amsterdam van 2040 bezocht worden. Het centrum heeft volgens Pon ten doel om mensen aan het denken te zetten over de mobiliteit van de toekomst. Bij Move zijn ook de nieuwste modellen fietsen en auto’s te bewonderen, uiteraard voor zover Pon die importeert.

Amsterdam in Top 20 duurste OV-steden ter wereld

ov shutterstock 101191351Met een gemiddelde ritprijs van € 2,69 staat Amsterdam (samen met Berlijn) op de 12e plek in de Top 20 duurste steden voor een rit met het openbaar vervoer. Dit meldt taxiplatform Taxi2Airport, dat de ov-tarieven voor enkele ritten in 53 landen onderzocht. ‘s Werelds duurste ov-stad is Kopenhagen, waar een rit met het ov gemiddeld € 8,50 kost. Erg goedkoop is het ov in Caïro (Egypte) en Buenos Aires (Argentinië). Daar kost een enkele rit 11 cent.

Het CBS constateerde in september dat het ov in Nederland sneller duurder wordt dan de auto. De onderzoekers constateren dat de prijzen van het ov deels samenhangen met de levensstandaard en het gemiddelde prijspeil in een land.

Hiltermann verkocht

hiltermann leaseDe Britse investeringsmaatschappij Elliott Advisors heeft een meerderheidsbelang genomen in de Hiltermann Lease Groep. De aandelen zijn overgenomen van onder andere mede-oprichter Norbert Karthaus, die helemaal uit het bedrijf stapt, en Boudewijn Hiltermann, die minderheidsaandeelhouder blijft. “Met Elliott als nieuwe partner verwachten we sneller verder te kunnen groeien”, aldus Akerboom.

De Hiltermann Lease Groep, opgericht in 2004 na een fusie tussen Strix Lease en Auto Lease Company, heeft een portfolio van meer dan 35 duizend contracten en staat in de top 10 van grootste leasemaatschappijen van Nederland.

Cijfers

Over de eerste drie kwartalen van 2019 werden er ruim 170.000 leaseauto’s geregistreerd, 4% meer dan vorig jaar. De stijging komt vooral door een registratiepiek in september (+63,7%). Wel relatief, want vorig jaar kakte in die maand de leasemarkt compleet in door de overgang naar de WLTP. 

Op een totaal van 20.121 leaseregistraties in september 2019 vinden we 4.008 maal een Tesla, waarvan 3.971 maal de Model 3. Over het hele jaar tot en met het derde kwartaal heeft het Amerikaanse merk ruim 8.290 auto’s geregistreerd, waarmee het naar plaats 9 in de top 10 van meest geregistreerde leaseauto’s schiet: tussen Renault (plaats 8, 9.165 registraties) en BMW (plaats 10, 8.100 registraties). 

In de jaarlijkse Interbrand-Top 100 van waardevolle merken is Toyota het hoogst genoteerde automerk op plaats 7, met een waarde van 56,2 miljard dollar (51 miljard euro). Het merk steeg het afgelopen jaar 5 procent in waarde. Direct daarna komt Mercedes-Benz, dat ook 5 procent steeg naar 50,8 miljard dollar. Daarmee staan beide merken in de top 10 boven McDonalds en Disney. BMW staat op de 11e plaats met een waarde van 41,4 miljard dollar.

Mobility Matters | RVO: snelle groei EV-sector | Fleet&Mobility

Mobility Matters | RVO: snelle groei EV-sector

Redactie Redactie
• Laatste update:
DAF heeft een line-up van hybride en elektrische trucks. (Foto: DAF)

RVO kijkt naar alle EV-gerelateerde diensten, variërend van het aanleggen van laadinfrastructuur tot financiële (lease-) diensten en services. Ook de productie van EV’s (voornamelijk elektrische bussen) en EV-componenten is in het rapport meegenomen. Opgeteld zorgt dat voor een omzet van 1,3 miljard euro, waarvan de toegevoegde waarde (omzet-inkoopprijs) 420 miljoen euro bedraagt (2017: 300 miljoen).

Koplopers
Nederland behoort tot de Europese koplopers als het gaat om publieke laadinfrastructuur. Volgens RVO waren er eind 2018 ruim 46 duizend publieke en semipublieke laadpunten. Het aantal private laadpalen zou rond de 100 duizend liggen. De totale omzet in de sector kwam vorig jaar uit op 210 miljoen euro, een groei van 50 procent ten opzichte van 2016. De RVO merkt op dat de grote energiereuzen inmiddels hun posities in de markt innemen. Zo kocht Shell New Motion en nam Engie EV-Box over. RVO verwacht dat deze markt snel blijft groeien. Voor personenvervoer wordt een laadbehoefte voorzien van 1,7 miljoen (semi-)publieke en private laadpunten in 2030. Daarvoor zouden tot 2030 per maand gemiddeld circa 14 duizend laadpunten gerealiseerd moeten worden. “Deze aantallen bieden enorme economische kansen voor binnen- en buitenlandse partijen die actief zijn in de maakindustrie, installatieservices en software voor energiemanagement”, schrijven de onderzoekers.

Ook in andere sectoren zijn er kansen, bijvoorbeeld op het gebied van recycling van batterijen en Light Electric Vehicles. Maar ook in de markt voor (zware) vrachtvoertuigen (zoals op de foto) liggen kansen voor zowel batterij- als waterstof-elektrisch, aldus RVO.

Belangenverenigingen ondertekenen Klimaatakkoord

renate hemerik (VNA)De ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben het Klimaatakkoord ondertekend. De vier organisaties onderschrijven de urgentie van het klimaatprobleem en het belang van gezamenlijke inspanningen, maar uiten wel hun zorgen over onduidelijkheden over de verdere invulling van het Klimaatakkoord. Volgens de vier belangenverenigingen moet er een stabiel en voorspelbaar fiscaal autobeleid komen waarbij de bijtelling van auto’s alleen tussentijds kan worden aangepast als consument en bedrijfsleven genoeg tijd hebben om daar op te anticiperen.

Ook pleiten ze ervoor om het totale wagenpark sneller te verduurzamen en behalve EV’s, ook andere zuinige technieken, zoals hybride, plug-in hybride en het gebruik van biofuels aantrekkelijker te maken. Verlaging van de bpm is daarbij essentieel. Renate Hemerik, directeur VNA: “Onze leden willen een proactieve gesprekspartner voor hun klanten zijn en zorgen voor een goed advies en de juiste rapportages, onder meer over het verlagen van de CO2-footprint. Het is echter wel cruciaal dat het beleid van de overheid voorspelbaar is en dat werkgevers de tijd krijgen om daar hun eigen beleid op te kunnen maken om voor te sorteren op een duurzame toekomst.”

Pon opent belevings­centrum mobiliteit

move 5 ponIn het voormalige hoofdkantoor van Citroën Nederland op het Amsterdamse Stadionplein, is de eerste ‘mobiliteitsexperience’ van Nederland geopend. Het heet Move Mobility Experience en initiatiefnemer is Pon. In het gebouw leiden interactieve spellen de bezoekers langs verleden, heden en toekomst van het vervoer. Zo is de allereerste elektrische deelauto ooit te zien en te besturen – de Witkar. Met een simulatie kan in een zelfrijdende, elektrische taxi het Amsterdam van 2040 bezocht worden. Het centrum heeft volgens Pon ten doel om mensen aan het denken te zetten over de mobiliteit van de toekomst. Bij Move zijn ook de nieuwste modellen fietsen en auto’s te bewonderen, uiteraard voor zover Pon die importeert.

Amsterdam in Top 20 duurste OV-steden ter wereld

ov shutterstock 101191351Met een gemiddelde ritprijs van € 2,69 staat Amsterdam (samen met Berlijn) op de 12e plek in de Top 20 duurste steden voor een rit met het openbaar vervoer. Dit meldt taxiplatform Taxi2Airport, dat de ov-tarieven voor enkele ritten in 53 landen onderzocht. ‘s Werelds duurste ov-stad is Kopenhagen, waar een rit met het ov gemiddeld € 8,50 kost. Erg goedkoop is het ov in Caïro (Egypte) en Buenos Aires (Argentinië). Daar kost een enkele rit 11 cent.

Het CBS constateerde in september dat het ov in Nederland sneller duurder wordt dan de auto. De onderzoekers constateren dat de prijzen van het ov deels samenhangen met de levensstandaard en het gemiddelde prijspeil in een land.

Hiltermann verkocht

hiltermann leaseDe Britse investeringsmaatschappij Elliott Advisors heeft een meerderheidsbelang genomen in de Hiltermann Lease Groep. De aandelen zijn overgenomen van onder andere mede-oprichter Norbert Karthaus, die helemaal uit het bedrijf stapt, en Boudewijn Hiltermann, die minderheidsaandeelhouder blijft. “Met Elliott als nieuwe partner verwachten we sneller verder te kunnen groeien”, aldus Akerboom.

De Hiltermann Lease Groep, opgericht in 2004 na een fusie tussen Strix Lease en Auto Lease Company, heeft een portfolio van meer dan 35 duizend contracten en staat in de top 10 van grootste leasemaatschappijen van Nederland.

Cijfers

Over de eerste drie kwartalen van 2019 werden er ruim 170.000 leaseauto’s geregistreerd, 4% meer dan vorig jaar. De stijging komt vooral door een registratiepiek in september (+63,7%). Wel relatief, want vorig jaar kakte in die maand de leasemarkt compleet in door de overgang naar de WLTP. 

Op een totaal van 20.121 leaseregistraties in september 2019 vinden we 4.008 maal een Tesla, waarvan 3.971 maal de Model 3. Over het hele jaar tot en met het derde kwartaal heeft het Amerikaanse merk ruim 8.290 auto’s geregistreerd, waarmee het naar plaats 9 in de top 10 van meest geregistreerde leaseauto’s schiet: tussen Renault (plaats 8, 9.165 registraties) en BMW (plaats 10, 8.100 registraties). 

In de jaarlijkse Interbrand-Top 100 van waardevolle merken is Toyota het hoogst genoteerde automerk op plaats 7, met een waarde van 56,2 miljard dollar (51 miljard euro). Het merk steeg het afgelopen jaar 5 procent in waarde. Direct daarna komt Mercedes-Benz, dat ook 5 procent steeg naar 50,8 miljard dollar. Daarmee staan beide merken in de top 10 boven McDonalds en Disney. BMW staat op de 11e plaats met een waarde van 41,4 miljard dollar.